ZMA a ZMB: viac ako len minerály, ktoré zlepšia vaše výsledky

Ak túžite po tom, aby sa vaše svaly zotavovali lepšie, čo je prirodzené, a aby ste získali viac sily, objemu, ale menej tuku či lepší spánok, ZMA či ZMB6 je pre vás to pravé. Objavte všetky výhody a nevýhody tohto výživového doplnku.

 

ZMA je kombinácia zinku monometionínového, magnéziový aspartátu a vitamínu B6. Tento výživový doplnok je silne podporený klinickými výskumami, a zlepšuje regeneráciu svalov, napomáha naštartovať rast svalov a sily a spaľovanie tukov. ZMA alebo ZMB6, ako sa mu často hovorí, určite odporúčame. Aj keď ide iba o doplnenie minerálov, stále sa nájdu ľudia, ktorí si myslia, že ZMA nie je dôležité pri dosahovaní výsledkov. Možno zmeníte svoj názor.

 

ZMA nie je testosterónový doplnok. Je pravda, že niektoré výskumy ukazujú, že môže pomôcť športovcom dosiahnuť vyššiu hladinu testosterónu počas intenzívneho tréningu, aj keď nikdy nebol primárne navrhnutý na zvýšenie hormónu pre rast svalov. ZMA je skôr najefektívnejšia cesta doplnenia dvoch kritických minerálov, a to zinku a magnézia.

 ZMA a ZMB6 minerály nielen na lepší spánok

 

Minerály majú svoj význam

Zinok je nevyhnutný minerál s antioxidačnými vlastnosťami, ktorý stimuluje aktivitu mnohých enzýmov v tele. Tieto enzýmy sú dôležité pre nespočetné množstvo biochemických reakcií. Bolo vedecky dokázané, že zinok je rozhodujúci pre bielkovinovú syntézu, molekulárny mechanizmus vedúci k zotaveniu a rastu svalov.

 

Magnézium je taktiež nevyhnutný minerál, zapojený do mnohých reakcií v tele. Je dôležitý pre zdravú funkciu kardiovaskulárneho systému, rýchlosť metabolizmu, a pravdaže zdravia kostí. Zinok a magnézium spolu ponúkajú široký záber fyzických a výkonnostných výhod.

 

V skutočnosti, množstvo štúdii už poukázalo na to, že tieto dva minerály slúžia na podporu zväčšenia svalovej hmoty, svalovej sily, spaľovania tuku, a to nehovoriac o celkovom zdraví a vitalite.

 zma a zmb minerály a ich výhody

 

Anabolické faktory

Výskumy naznačujú, že ZMA má aj značné anabolické výhody. Štúdia bola uskutočnená na Western Washington University (Bellingham) na futbalových hráčoch, ktorí užívali ZMA alebo placebo každý večer jarného tréningového programu, a to počas ôsmich týždňov. Výsledky ukázali, že športovci užívajúci ZMA zažili zvýšenie hladiny testosterónu o 30% a okolo 5% zvýšenia hladiny rastovému faktoru 1 (IGF-1), podobnému inzulínu. Skupinka, ktorá užívala placebo mala o 10% nižšiu hladinu testosterónu a viac ako 20% nižšiu hladinu IGF-1.


Okrem zvýšenia hladiny anabolického hormónu, športovci užívajúci doplnok ZMA zaznamenali väčšie nárasty v sile a dosiahli kvalitnejší spánok, ako skupina na placebe. Sami dobre viete, že svaly potrebujú regenerovať, a najlepšia regenerácia je počas spánku. Kvalitnejší spánok pomáha pri zotavovaní svalov po húževnatom tréningu. Tieto benefity sa nachádzali v ZMA skupine aj napriek faktu, že po analýze ich stravy sa zistilo, že športovci mali väčší príjem zinku, ako je odporúčané množstvo. Okrem štúdie uskutočnenej výskumníkmi Western Washington University, niekoľko ďalších štúdií poukázalo na potenciálne anabolické vlastnosti ponúkané zinkom a horčíkom.

 ZMA A ZMB

 

V roku 2007 štúdia z Selcuk University (Konya, Turecko) vyhlásila, že štyri týždne suplementácie zinku u mužov, zvýšilo hladinu testosterónu v čase oddychu aj po cvičení. Tí istí vedci tiež prišli na podobné výsledky pri zinkovej suplementácii na hladine testosterónu u súťažných zápasníkov. Výskumníci z USDA vyhlásili, že ochudobnenie o zinok znižuje výdrž svalov. To znamená, že udržiavanie optimálnej hladiny zinku je nevyhnutné pre vašu schopnosť vykonania počtu opakovaní s danou váhou.

 

Rovnaký výskumnícky tím z Western Washington University, ktorý uskutočnil ZMA výskum, zistil ešte v skoršej štúdii, že ak subjekt dopĺňa magnézium počas siedmych týždňov tréningu nôh, jeho sila nôh sa zvýši o 20% viac ako pri tých, ktorí užívali placebo.

 ZMA A ZMB Výhody a prečo užívať

 

Zinok aj magnézium ponúkajú oslabenie kortizolu, katabolického hormónu. Nemeckí výskumníci zistili, že triatlonisti užívajúci magnézium doplnkovo počas štyroch týždňov preukázali zdravú hladinu kortizolu počas oddychu aj po triatlone, v porovnaní so športovcami užívajúcimi placebo. Brazílski výskumníci taktiež vyhlásili, že subjekt dopĺňajúci zinok preukazoval zachovávanie zdravej kortizolovej rovnováhy.

 

ZMA môže posilniť aj hladinu rastového hormónu (GH), aj keď nepriamo. Zlepšuje kvalitu spánku vďaka schopnosti magnézia k normalizácii a rozšíreniu 3. a 4. stupňa pomalej vlny spánku. To je dôležité, pretože hlbší spánok môže zvýšiť hladinu rastového hormónu, ktorý dosahuje vrchol počas noci.

 

Metabolické nahromadenie

Zinok je tiež nevyhnutný pre udržanie produkcie hormónov štítnej žľazy. Je to dôležité pri udržaní rýchlosti vášho metabolizmu (množstva kalórií, ktoré spálite každý deň) a schopnosti spaľovania tukov. Nedostatok zinku môže obmedziť produkciu hormónu štítnej žľazy, a spôsobiť tak pomalší metabolizmus, ktorý má za dôsledok ťažšie spaľovanie tuku. Výskumy potvrdzujú, že ak vaša strava obsahuje málo zinku, hladina hormónu štítnej žľazy klesá, a tým aj rýchlosť metabolizmu v pokojovom stave.

 

Jedna štúdia z University of Massachusetts (Amherst) zistila, že subjekt, ktorému bola zaradená strava s nízkym obsahom zinku, mal značne nižšiu rýchlosť metabolizmu. Keď prijímal 25mg zinku každý deň po dobu 20 dňov, rýchlosť metabolizmu vyskočila na hladinu, ktorá bola vyššia ako kedykoľvek predtým počas nízkozinkovej stravy. Štúdie The Selcuk University poukázali, že 4-týždňová suplementácia zinku zvýšila hladinu hormónu štítnej žľazy u mužov zápasníkov aj mužov so sedavým zamestnaním.

 ZMA A ZMB Výhody a prečo užívať účinky

 

Zdá sa, že zinok nie je podstatný len pre funkciu hormónu štítnej žľazy, ale aj pre udržanie hladiny hormónu leptínu. Tento hormón je dôležitý nielen pre udržanie vysokej rýchlosti metabolizmu, ale aj pre udržanie hladu na uzde. Nedostatok zinku preukázal značne nízku hladinu leptínu.

 

Podpora imunity

Je dobre známe, že zinok je pre silnú imunitu veľmi dôležitý. Ovplyvňuje mnoho aspektov imunitného systému, a podľa výskumu v Cleveland Clinic, suplementácia zinku pomáha posilňovať imunitný systém.

 ZMA A ZMB Výhody a prečo užívať účinky

 

Zinok je tiež silným antioxidantom. Tento úžasný minerál aktivuje enzým, ktorý podporuje celkové zdravie a imunitnú funkciu. Silná antioxidantná schopnosť zinku zlepšuje nielen vaše zdravie, ale aj zotavenie po tréningu.

 

Áno, máte ho nedostatok

Výskumy potvrdzujú, že športovci často trpia nedostatkom zinku a magnézia. To je spôsobené niekoľkými faktormi: strata zinku pri potení počas tréningu, zvýšenie použitia zinku telom počas zotavovania, proteínová syntéza následkom tréningu a zvýšená strata zinku počas močenia. Na ľahkú váhu netreba brať ani faktory súvisiace so stravou.

 

Rafinované cukry, tak ako aj produkty z bielej múky, napríklad biely chlieb, môžu znížiť hladinu zinku a magnézia v krvi. Potraviny bohaté na kalcium, napríklad mliečne produkty, zabraňujú absorpcii zinku aj magnézia v tenkom čreve. Meď, ako aj jedlá bohaté na fytáty (zlúčeniny fosforu, ktoré nájdeme v cereálnom pečive, obilninách a strukovinách) takisto bránia vstrebávaniu zinku v tenkom čreve. A samozrejme, alkohol znižuje absorpciu zinku a magnézia, zatiaľ čo ich strata môže zvýšená aj zvyšuje prostredníctvom moču.

 ZMA A ZMB účinky a prečo užívať

 

Vzhľadom k tomu, že nedostatočne prijímate zinok zo strany a veľké množstvo z toho, čo prijmete, stratíte, tak by ste mali seriózne zvážiť užívanie ZMA pre maximalizáciu svalovej hmoty a nárastu sily, tak ako aj zníženie telesného tuku a podporu zdravej imunity.

 

Čo robiť a nerobiť

• Aj keď užívanie prostého zinku a magnéziového doplnku vám môže poskytnú adekvátne množstvo týchto dôležitých minerálov, a cenovo vás to vyjde lacnejšie ako ZMA, odporúčame utratiť peniaze za ZMA. Forma zinku a magnézia použitá v ZMA je známa ako zinok monometionínový a magnéziový aspartát, a táto forma pomáha minimalizovať interferenciu v absorpcii oboch minerálov. Okrem toho, táto ZMA poskytuje správne množstvo zinku a magnéziového aspartátu, poskytuje aj správne množstvo vitamínu B6, ktorý podporuje absorpciu a využitie magnézia v tele.


 
• Bolo zistené presné dávkovanie, ktoré zaručí pozitívne účinky v hladinách hormónov a sily u športovcov. Muži by sa mali obzrieť po ZMA doplnku, ktorý poskytuje 30 mg zinku, 450 mg magnézia, 10 – 11 mg B6; nie viac a nie menej. Ženy by mali užívať dávku 20 mg zinku, 300 mg magnézia a 6 – 7 mg B6. Zatiaľ, čo plná dávka ZMA je zvyčajne v 3 kapsulách, dávka u žien môže byť dosiahnutá 2 kapsulami.

 

ZMA A ZMB účinky a prečo užívať


• So ziskom však buďte opatrný, pretože všetkého dobrého veľa škodí. Užívanie príliš veľkého množstva zinku– viac ako 50 mg– môže viesť k negatívnym účinkom v imunitnom systéme, rýchlosti metabolizmu, nepriaznivému dopadu na zotavovanie svalov a rast, a v neposlednej rade redukcie hladiny HDL (dobrého cholesterolu). Môže to tiež prekážať v absorpcii medi. Inými slovami, účinok bude presne opačný ako pôvodný zámer.


• A čo s magnéziom? Užívanie viac ako 450 mg môže brániť dobrému spánku.


• Jeden z najdôležitejších aspektov dopĺňania ZMA je načasovanie, odporúčame ho užívať vždy asi 1 hodinu pred spaním a 1 – 2 hodiny po jedle. Toto nielenže pomôže maximalizovať jeho absorpciu a využitie, ako potvrdili klinické výskumy, ale užívanie ZMA v tomto čase dňa zlepší kvalitu vášho spánku.


• Dôležité je vedieť, že ZMA by ste nemali užívať spolu s jedlom, hlavne nie s potravinami bohatými na vápnik, ako napríklad mliečne produkty. Zinok aj magnézium sa ťažko vstrebávajú, keď sú prijímané s jedlom. Niekedy to je obojsmerné. Vápnik napríklad bráni pohlcovaniu zinku, zatiaľ čo zinok bráni absorpcii aminokyselín.

 ZMA A ZMB účinky a prečo užívať

 

Čo si o tom myslíte vy? Užívate ZMA a ZMB, alebo aký je váš názor na tieto výživové doplnky? Napíšte nám do komentárov. V prípade, že sa vám článok páčil, podporte ho zdieľaním.