Vitamín D

 

Vitamín D je vitamín rozpustný v tukoch, vysokoúčinná látka, ktorá ovplyvňuje množstvo životne dôležitých funkcií v ľudskom tele. Je tiež súhrným označením pre kalcioferoly, hormonálne prekurzory, pretože si ich telo vytvára viac menej samo prostredníctvom slnka. Pri nedostatočnom oslnení však človek potrebuje vitamín D prijímať aj pomocou stravy, avšak vyskytuje sa len v niekoľkých potravinách.

čítať ďalej

Vitamín D rozoznávame v dvoch formách:

• vitamín D2, ktorý  sa v ľudskom tele netvorí a je odvodený z rastlín,
• vitamín D3, ktorý vzniká pôsobení UV žiarenia na kožu a vyskytuje sa v rybacom tuku, žĺtku, v rybách, mlieku. 

 

Prečo je vitamín D nevyhnutný? 

Práve vitamín D3 je jedným z 24 nutrientov nevyhnutne potrebných pre život. Aj keď je jeho prirodzeným zdrojom slnečné žiarenie, pre väčšinu populácie je tento zdroj nedostatočný. Získať ho možno však z rýb, avšak pre optimálne množstvo by ste museli skonzumovať približne 4 kg rýb denne.

Nedostatok vitamínu D spôsobuje únavu, depresiu a syndróm nepokojných nôh. Vitamín D sa zúčastňuje regulácie metabolizmu vápniku a fosforu, prispieva k udržaniu minerálovej rovnováhy. Okrem známych účinkov, ako to, že je zodpovedný za zdravý rast, kvalitu, pevnosť a hustotu kostí či chrupu, má aj ďalšie pozitívne účinky.

Či už priamo alebo nepriamo, reguluje viac ako 200 rôznych génov, ktoré sú zodpovedné za biologické procesy ľudského organizmu. Posilňuje imunitný systém a za určitých okolností dokonca zabaňuje deleniu rakovinových buniek, predovšetkým v prípade prostaty, hrubého čreva, rakoviny kože, prsníka, a niekedy vyvoláva elimináciu rakovinových buniek. Okrem toho, že pôsobí antikarcinogénne, využíva sa pri liečbe niektorých ochorení kože, ako je napríklad psoriáza, stimuluje rast a rozvoj buniek pokožky.

Vitamín D má priaznivé účinky aj počas tehotenstva, jeho doplňanie zabezpečuje správny vývoj kostry plodu, a predchádza nízkej pôrodnej váhe. V období dojčenia zvyšuje tvorbu mlieka. Optimálny príjem vitamínu D v detstve a puberte podporuje správny vývoj organizmu. Je vedecky dokázané, že tento vitamín má pozitívny vplv na centrálny nervový systém. Jeho deficit nespôsobuje len únavu, ale aj depresívne ladenie. Vedci momentálne uvažujú o význame jeho nedostatku v etiológii roztrúsenej sklerózy a neutralizácii toxických účinkov olova a ďalších ťažkých kovoch. Posledné štúdie naznačujú, že vitamín D môže zlepšiť glukózovú toleranciu nielen diabetikov a znížiť riziko cukrovky I.typu.

 

 Vitamín D a jeho účinky

• pomáha pri chudnutí tuku,
• má pozitívny efekt pri budovaní svalov,
• zlepšuje mozgovú činnost,
• podporuje imunitný systém,
• zvyšuje fyzický výkon,
• zvyšuje hustotu a zdravie kostí a zubov,
• znižuje riziko zlomenín ,
• zvyšuje absorpciu vápnika,
• znižuje riziko rakoviny hrubého čreva, rakoviny konečníka, rakoviny prsníka, rakoviny prostaty, rakoviny pankreasu, rakoviny vaječníka ,
• zlepšuje aktivitu srdca a znižuje riziko srdcovo-cievnych ochorení,
• prevencia autoimunitných ochorení (Skleróza multiplex, lupus, Alzheimer, cukrovka typu 1) ,
• prevencia cukrovky typu 2,
• znižuje riziko degeneratívnych ochorení (Parkinson),
• upravuje hladinu testosterónu (zvyšuje pri nedostatku),
• upravuje krvný tlak, 
• upravuje produkciu inzulínu a citlivosť na inzulín, 
• znižuje hladinu triglyceridov v krvi, 
• znižuje risk bakteriálných a vírusových ochorení,
• zlepšuje kvalitu spánku,
• pomáha pri tvorbe serotonínu v mozgu, potrebný na zdravý vývoj mozgu, dôležitý hlavne u detí.

 

Nedostatok vitamínu D

Vitamín D či vitamín D3 sa nachádza v potravinách ako sú vaječné žĺtka, mlieko, rybí tuk, droždie, huby, avokádo, kakao, kokos a tučnejšie ryby- losos, haring, kapor, zubáč. Problémom dnešnej doby je, že nedostatkom tohto vitamínu trpí až 59% populácie a z toho až 25% ľudí má úroveň vitamínu D extrémne nízku. To pre populáciu znamená celé spektrum ochorení, ako rakovina, krivica, osteoporóza, cukrovka, kardiovaskulárne a autoimunitné ochorenia, schizofrénia, svalová dystrofia, osteoporóza, cukrovka či psoriáza.

 

Nedostatkom vitamínu D sú najviac ohrozené menšie deti, deti rýchlo rastúce, nedonosené, ľudia nad 50 rokov a v rekonvalescencii. Krivica vzniká najčastejšie už počas prvých dvoch rokoch života, ktorá sa môže prejavovať aj motorickým oneskorením, ochabnutých svalstvom a nechutenstvom k jedlu. Nedostatkom vitamínu D trpia viac ľudsia s tmavšou pokožkou, tmavšie fototypy a ľudia, ktorí sa vyhýbajú pobytu na slnku. Známy je tiež fakt, že deficitom vitamínu D trpí až 60% ľudí s cukrovkou II. typu. Štúdie poukázali, že veľmi nízke hladiny vitamínu D je u detí, adolescentov, starších ľudí a žien. 

Je treba podotknúť, že ak trpíte obezitou, je potrebné prijímať viac vitamínu D, pretože sa ukladá do zásob tuku a nie je ho dostatok k dispozícii pre potreby buniek. Pri pobyte v trópoch, vitamín D nie je potrebné suplementovať. 

 

Vitamín D a jeho zdroje:

• živočíšne: rybí olej, ryby (najmä tučné), vajce
• rastlinné: huby, avokádo, lucerna, kokos

 

Viac o vitamíne D sa dozviete v našom článku: 4 veci, ktoré musíte vedieť o vitamíne D, kým nie je neskoro.

schovať popis
na stranu
Položiek: 10
Vitamín Vita-D 100 tabs - Self OmniNutrition

10,95 €

9,8

Nové
Vitamín D3 + K2 30 kaps - All Nutrition

4,95 €

3,95

na stranu
Položiek: 10
kategórie
Výrobca+
Balenie+
Príchuť+
Cena
€3
€12