BCAA a ich účinky na telo

BCAA (Aminokyseliny s rozvetveným reťazcom) – Práve tieto tri aminokyseliny majú vo výžive športovca osobitný význam, pretože sú metabolizované vo svaloch skôr, než v pečeni. Ich najväčší význam spočíva v ich schopnosti podporovať regeneráciu po náročnom tréningu.

 

Vedecké štúdie poukazujú tiež na fakt, že športovci užívajúci  5- 10g BCAA denne zaznamenali výrazný nárast svalovej hmoty, než tí, ktorí užívali placebo. Najvhodnejšie je užívanie pred a po tréningu. BCAA a ich zloženie by malo byť v nasledovnom pomere valin 50%, leucín 25% a izoleucín 25%. Tento fakt zohľadňujte pri výbere a kúpe vetvených aminokyselín. Kombinácia týchto troch esenciálnych aminokyselín tvorí približne jednu tretinu kostrového svalstva ľudského tela.??

branched chain amino acids

 

a.)  LEUCÍN

Vetvená aminokyselina, ktorú telo nedokáže samo syntetizovať z dostupných zdrojov, preto je potrebné ju dopĺňať z potravy. Podieľa sa na znižovaní zvýšenej hladinu cukru v krvi a pomáha pri produkcii rastového hormónu. Leucín funguje v spojení s ďalšími dvoma BCAA tak, aby ochránili svaly a pôsobili ako „palivo“ pre telo.

 

• Tvoria okamžitý zdroj energie, pretože sú využiteľné priamo z krvného obehu, odkiaľ prechádzajú do svalových buniek, ktoré chránia a zväčšujú ich objem.
• Podporujú hojenie kostí, kože a svalového tkaniva. Sú často odporúčané pacientom, ktorí sa zotavujú po operácii.
• Leucín je najdôležitejšia aminokyselina z BCAA pre stimuláciu syntézy proteínov.

 

Užívanie samotného leucínu sa však neodporúča, leucín spôsobuje aminokyselinovú nerovnováhu, a aj keď ďalšie dve BCAA (valín a izoleucín) sú menej dôležité, môže zvýšený príjem leucínu mať negatívne dôsledky. Príliš vysoký príjem leucínu môže prispieť k pelagrii (choroba spôsobená v dôsledku nedostatku niacínu) a môže zvýšiť množstvo amoniaku v tele. Zdroj leucínu v jedle: mäso, orechy, fazuľa, nelúpaná ryža, sójová múka a celozrnné výrobky.??

 

zdroj bielkovin bcaa leucin

 

b.)  IZOLEUCÍN

• stabilizuje a reguluje hladinu cukru v krvi a energetickú hladinu,
• je potrebný pre tvorbu hemoglobínu.
• v kombinácii s ďalšími dvoma BCAA zvyšuje energiu, vytrvalosť a pomáha pri hojení a uzdravovaní svalových tkanív.

 

U ľudí, ktorí trpia rôznymi duševnými a fyzickými poruchami bol zistený nedostatok izoleucínu, čo môže viesť k symptómom podobným hypoglykemiiZdroj izoleucínuv jedle: kura, vajcia, ryba, mäso, raž, mandle, kešu, orechy, cícer, šošovica, sójová bielkovina a väčšina semien.??

 

c.)  VALÍN 

Tretia vetvená aminokyselina, ktorá predstavuje pomoc pri:

- metabolizme svalov,
- obnove tkanív,
- pomáha udržiavať správnu rovnováhu dusíka v tele,
- môže byť svalmi využívaný ako zdroj energie,
- nápomocný pri liečbe ochorení pečene a žlčníka,
- pomôcť môže i pri náprave výrazného nedostatku aminokyselín, ktorý môže byť dôsledkom drogovej závislosti.

 

 

Príliš vysoké množstvo valínu môže spôsobiť až halucinácie. Nadbytok valínu spôsobuje svrbenie kože a nervové poruchy. Zdroje valínu v jedle: mäso, hríby, burské oriešky, mliečne produkty, obilniny a sójové bielkoviny.?

 

BCAA sú veľmi populárnym doplnkom pre ochranu i rast svalovej hmoty a regenerácii organizmu u športovcov.