Chlorella - sladkovodná riasa a jej účinky na zdravie

Chlorella je smaragdový nutričný poklad, ktorý v sebe skrýva nespočetné množstvo benefitov pre ľudský organizmus. Sú tu však aj nejaké negatívne účinky či veci, na ktoré by sme si pri užívaní Chlorelly mali dať pozor?

 

Čo sa skrýva za názvom Chlorella?

Chlorella je jednobunková sladkovodná riasa, ktorá je známa ako vegánsky zdroj železa a biologicky dostupného vitamínu B12 (kobalamín) [1]. Pre vysoký obsah chlorofylu, zvyčajne 1,3% suchej hmotnosti, je typická svojou sýtou smaragdovo zelenou farbou. [2]

   

Ukrýva v sebe nutričné bohatstvo, pretože pozostáva z aminokyselín, proteínu, chlorofylu, vitamínov, minerálov, vlákniny a unikátneho rastového faktoru, známeho ako fytonutrient (CGF). Dokonca, táto zelená riasa obsahuje aj mastné nasýtené kyseliny, akými sú palmitát, laurát či myristát. [3]  Zaujímavosťou je, že proteín, ktorý sa nachádza v Chlorelle má pomerne vysoký obsah leucínu - až 7,3%. [4] Leucín je známy ako najdôležitejšia antikatabolická aminokyselina. Chlorella však pôsobí aj ako silný antioxidant, ktorý pomáha v tele odbúravať ťažké kovy. [5]  

        

 chlorella - smaragdová riasa 

Chlorella a jej nutričné hodnoty

  • Proteín - Chlorella obsahuje 50 až 60% bielkovín. Je to kompletný zdroj bielkovín, nakoľko obsahuje všetkých 9 esenciálnych aminokyselín.
  • Vitamín B12 - Chlorella obsahuje biologicky dostupný vitamín B12 (kobalamín)
  • Železo a vitamín C - Je dobrým zdrojom železa, ktorého množstvo môže denne doplniť o 6 až 40%. Taktiež je skvelým zdrojom vitamínu C, ktorý pomáha železo absorbovať.
  • Vitamíny a minerály - Chlorella obsahuje aj zložky magnézia, zinku, draslíka, vápnika, mede, kyseliny listovej a vitamínov skupiny B.
  • Omega 3 mastné kyseliny - Rovnako ako aj ostatné riasy, obsahuje omega-3 mastné kyseliny. Iba 3 gramy Chlorelly obsahujú až 100 gramov omega-3.
  • Vláknina - Vo väčších množstvách je výdatným zdrojom vlákniny. [6] 

Aké sú účinky Chlorelly na ľudský organizmus?

1. Posilňuje imunitný systém

Chlorella dokáže prirodzene posilniť obranyschopnosť organizmu voči ochoreniam tým, že podporuje tvorbu imunitných buniek - napríklad interferón. [7] Okrem toho obsahuje aj vitamín C, ktorý je snáď najznámejším spomedzi všetkých vitamínov. Ten bojuje proti infekciám a podporuje správnu činnosť imunitného systému. 

 

2. Pomáha telu zbavovať sa ťažkých kovov

Spomedzi rastlín je Chlorella jedným z najsilnejších bojovníkov proti ťažkým kovom, ktoré sa v tele usádzajú. Výhodou je, že dokáže odstrániť aj škodliviny, ktoré sa v tele usádzajú dlhodobo, akými sú napríklad olovo, ortuť či uránium a bráni ich vstrebávaniu. Jedna štúdia, ktorá bola zameraná na ľudí trpiacich alkoholizmom a ľudí, ktorí fajčili cigarety na dennej báze, zistila, že podávanie 6,3 gramu Chlorelly počas doby 6 týždňov zvýšilo hladinu vitamínu C (44%) a E (15.7%). Taktiež sa zistilo, že Chlorella pomohla zvýšiť dva antioxidačné enzýmy v tele, ktoré sa vytvárajú v červených krvinkách. [8] 

 Chlorella a jej benefity na zdravie


3. Je efektívna pre odbúravanie tukov a znižuje cholesterol

Existuje štúdia, ktorá podávala 9 gramov Chlorelly (2x po 4,5 gramu denne) skupine ľudí, medzi ktorými boli ľudia s a bez obezity. Počas 12 týždňov sa zistilo, že nastavila u všetkých zúčastnených štatisticky výrazná redukcia telesného tuku, hladiny glukózy v krvi nalačno a sérového cholesterolu. [9] 

   

Ukázalo sa, že Chlorella vplýva aj na správnu reguláciu hormónov a metabolizmu. Správne fungovanie týchto procesov vedie ku zvýšenej energií a zlepšeniu krvného obehu, čo môže slúžiť ako podpora pri odbúravaní a spaľovaní tukov. [10]

   

Chlorella pomáha spaľovať tuky

  

4. Podporuje činnosť mozgu a zlepšuje pamäť

Chlorella prispieva k správnemu fungovaniu mozgu a zlepšeniu pamäti najmä vďaka vitamínu B12, ktorý je v nej obsiahnutý. Je jednou z mála rastlín, ktoré tento vitamín obsahujú. Podľa jednej štúdie vykonanej myšiach v pokročilom veku, sa pravidelným užívaním Chlorelly vylepšila ich pamäť, pričom bolo vylepšené aj priestorové a vizuálne rozpoznávanie. [11]

 

5. Efektívne pôsobí pri fibromyalgii

Fibromyalgia je ochorenie, pri ktorom pacient trpí silnými bolesťami kĺbov, svalov a šliach. Navyše okrem týchto príznakov sprevádzajú ochorenie aj zmeny v hladine určitých chemických látok v mozgu a centrálnom nervovom systéme.

   

Vďaka jednej štúdii sa dokázalo, že pri podávaní 10 gramov Chlorelly denne počas doby dvoch mesiacov, sa u 18 ľudí trpiacich fibromyalgiou prejavilo zníženie bolesti až o 22%. Niektorí z pacientov, preukázali zníženie bolesti až o 25% a našli sa dokonca dvaja, ktorí zaznamenali zníženie bolesti kĺbov, svalov a šliach až o 50%. [12]  

    Chlorella a jej účinky na zdravie

  

6. Bojuje proti anémii

Anémia alebo inak nazývaná aj chudokrvnosť je jedným z najčastejších ochorení krvi. Zjednodušene povedané, jedná sa  o to, že telo nemá dostatok červených krviniek a krvného farbiva. [13] Tomuto ochoreniu pomáha pravidelný príjem železa ale ako sa ďalej zistilo, účinná môže byť aj Chlorella.

   

Štúdia zameraná na zvýšenie hemoglobínu, červených krviniek a železa bola najprv testovaná na laboratórnych myšiach, kde sa preukázalo zvýšenie všetkých troch faktorov. Následne bola štúdia aplikovaná na tehotné ženy, pričom sa im podávalo 6 gramov Chlorelly denne. Preukázalo sa zvýšenie hemoglobínu o 5,6%, hematokritov (laboratórna hodnota popisujúca podiel červených krviniek v celkovom objeme krvi) o 6,3% a červených krviniek o 4,7%. [14]


Aké formy Chlorelly poznáme?

Chlorella je najčastejšie dostupná v dvoch formách: tabletovej a práškovej. 

  Chlorellu môžeme nájsť v práškovej a tabletovej formy 

 

Veľa ľudí preferuje tabletovú formu nakoľko v nej necítiť výraznú chuť Chlorelly. Avšak, aj prášková forma sa dá efektívne využiť, napríklad v smoothies, ovocných nápojoch či jedlách, kedy jej chuť ani nepocítite a dodáte telu potrebné živiny.    

 
  chlorella v práškovej forme môže byť použitá v smoothie

 
Chlorella vs. Spirulina

Ľudia si mnohokrát tieto dve pojmy mýlia, a je pre nich ťažké rozhodnúť sa, ktorý výživový doplnok bude pre nich vhodnejší. Práve preto, sme pre vás pripravili rozdiely, vďaka ktorým si tieto dve zelené nutričné zázraky už nezmýlite. 

  • Chlorella je jednobunková riasa smaragdovej farby.
  • Spirulina je modro-zelená mnohobunková sinica bez jadra.
  • Chlorella má guľatý tvar, Spirulina špirálovitý.
  • Chlorella má nestráviteľnú stenu, pričom Spirulina sa vyznačuje stráviteľnou stenou.
  • Chlorella obsahuje dvojnásobné množstvo chlorofylu než Spirulina.
 

Chlorella a Spirulina sú hodnotné výživové doplnky, ktoré obsahujú esenciálne aminokyseliny, železo, bielkoviny, vitamíny a minerály. Obrovskou výhodou Chlorelly je to, že nemá žiadne vedľajšie účinky. Naopak, pri Spiruline musíte dbať na čo najvyššiu kvalitu výrobku, keďže Spirulina zo špinavej a kontaminovej vody môže spôsobiť bolesti brucha, zvracanie, nevoľnosť či búšenie srdca. 

 chlorella versus spirulina 

Aká je odporúčaná denná dávka Chlorelly?

Odporúčaná denná dávka Chlorelly sa pohybuje v rozmedzí od 6 do 10 gramov. Zistilo sa, že pri tejto dávke Chlorella preukazuje svoje účinky najefektívnejšie. Vyššie dávky Chlorelly neboli vedecky testované a preto sa nevie, aké by mali na telo účinky. [15] Samozrejme aj tu platí, že ak sa jedná o výživový doplnok, je potrebné dodržiavať informácie dostupné na etikete produktu. 

   
odporúčaná dávka chlorelly je 6 až 10 gramov denne   

Má Chlorella aj vedľajšie účinky?

Z vedeckého hľadiska neboli pri odporúčanej dennej dávke zistené žiadne vedľajšie účinky, čo je pozitívnym zistením pre každého, kto chce začať Chlorellu využívať.Ako sme však spomínali vyššie, pri každom výživovom doplnku je potrebné prihliadať na informácie uvedené na etikete, aby sa predišlo možným vedľajším účinkom, ktoré by vám mohli spôsobiť zbytočné nepríjemnosti.


Veríme, že prostredníctvom tohto článku sa nám podarilo priblížiť vám Chlorellu a jej účinky na naše telo o trochu viac. Aké máte skúsenosti s Chlorellou vy? Napíšte nám ich do komentára a v prípade, že sa vám článok páčil, podporte ho zdieľaním.  

 

ZDROJE:

[1] Watanabe F, Takenaka S, Katsura H, Miyamoto E, Abe K, Tamura Y, Nakatsuka T, Nakano Y. -Characterization of a vitamin B12 compound in the edible purple laver, Porphyra yezoensis. - Bioresour Technol. 2014 (dostupné online)  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24785789

[2] Park JY, Choi SA, Jeong MJ, Nam B, Oh YK, Lee JS. - Changes in fatty acid composition of Chlorella vulgaris by hypochlorous acid. - Bioresour Technol. 2014 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24785789

[3] Wawrik B, Harriman BH. - Rapid, colorimetric quantification of lipid from algal cultures. - J Microbiol Methods. 2010 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20093146

[4] Mišurcová L, Buňka F, Vávra Ambrožová J, Machů L, Samek D, Kráčmar S. - Amino acid composition of algal products and its contribution to RDI. Food Chem. 2014 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24423510

[5] Uchikawa T, Maruyama I, Kumamoto S, Ando Y, Yasutake A. - Chlorella suppresses methylmercury transfer to the fetus in pregnant mice. -J Toxicol Sci. 2011 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22008543

[6] 9 Impressive Health Benefits of Chlorella - (dostupné online ) https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-chlorella

[7] Lamm ME, Nedrud JG, Kaetzel CS, Mazanec MB. - IgA and mucosal defense. - APMIS. 1995 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7612253

[8] Rai UN1, Singh NK, Upadhyay AK, Verma S.- Chromate tolerance and accumulation in Chlorella vulgaris L.: role of antioxidant enzymes and biochemical changes in detoxification of metals. - Bioresour Technol. 2013 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23567737

[9] Mizoguchi T1, Takehara I, Masuzawa T, Saito T, Naoki Y. - Nutrigenomic studies of effects of Chlorella on subjects with high-risk factors for lifestyle-related disease. J Med Food. 2008 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18800884

[10] YuyaIkurohOhsawabcFumikoKonishiaTakashiHasegawaaShoichiroKumamotoaYoshihikoSuzukibShigeoOhtab - Preventive effects of Chlorella on cognitive decline in age-dependent dementia model mice - Neuroscience Letters Volume 464, Issue 3, 30 October 2009, Pages 193-198 (dostupné online) https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0304394009011367

[11] Nakashima Y, Ohsawa I, Konishi F, Hasegawa T, Kumamoto S, Suzuki Y, Ohta S. - Preventive effects of Chlorella on cognitive decline in age-dependent dementia model mice. - Neurosci Lett. 2009 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19699777

[12] Merchant RE, Carmack CA, Wise CM - Nutritional supplementation with Chlorella pyrenoidosa for patients with fibromyalgia syndrome: a pilot study. Phytother Res. 2000 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10815009

[13] SARAH L. MORGAN, MD, JOSEPH E. BAGGOTT, PhD - 26 - Anemias - Handbook of Clinical Nutrition (Fourth Edition) 2006, Pages 523–540 (dostupné online) https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780323039529500325

[14] Nakano S1, Takekoshi H, Nakano M. - Chlorella pyrenoidosa supplementation reduces the risk of anemia, proteinuria and edema in pregnant women. Plant Foods Hum Nutr. 2010  (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20013055

[15] Lee IT, Lee WJ, Tsai CM, Su IJ, Yen HT, Sheu WH. - Combined extractives of red yeast rice, bitter gourd, chlorella, soy protein, and licorice improve total cholesterol, low-density lipoprotein cholesterol, and triglyceride in subjects with metabolic syndrome. Nutr Res. 2012 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22348456