L Karnitín a jeho 11 skvelých vedľajších účinkov

L karnitín je v tele syntetizovaný z aminokyselín lyzín a metionín. Bez ohľadu na to, aké sú vaše fitness ciele, či už strata tuku alebo získanie svalovej hmoty, vaše šance na úspech sa môžu pomocou l-karnitínu výrazne zvýšiť. Zistite ako.

 

Štúdie, ktoré sa zameriavali na to, ako l-karnitín funguje boli vykonané už v roku 1937. Pozrime sa teda na niektoré z výhod, ktoré vám L-karnitín môže poskytnúť:

 

1. L Karnitín a chudnutie

Ak sa chcete zbaviť nadbytočného tuku, potom potrebujete práve túto aminokyselinu. L-karnitín prenáša dlhým reťazcom mastné kyseliny, ako napríklad triglyceridy do mitochondrií, kde môžu byť oxidované za účelom výroby energie. Bolo tiež preukázané, že l karnitín znižuje únavu a potláča chuť do jedla. Preto je hlavným prínosom najmä vtedy, keď ste v diéte. Nielenže zaistí, že vaše telo nebude ukladať tuk, ale zvýši tiež aeróbnu kapacitu, ktorá vám umožní spáliť viac kalórií.


l karnitín chudnutie a vedlajsie ucinky ktore sposobuje


2. Budovanie svalovej hmoty

L-karnitín je tiež skvelou zbraňou je tých, ktorí chcú nabrať svalovú hmotu. Jeho suplementácia vám pomôže zvýšiť silu, takže dokážete dvíhať aj ťažšie váhy, čo znamená aj väčšie svaly.


3. Hustota kostí

Starnúca kostná hmota je veľkým problémom starších ľudí, ale aj žien po menopauze. Samozrejme, to môže viesť k zvýšeniu rizika zlomenín, osteoporózy a artritídy, a mnohých ďalších ochorení kostí. Našťastie, l-karnitín spomaľuje proces úbytku kostnej hmoty a zvyšuje mikroštrukturálne vlastnosti kostí.

 

4. Srdcové ochorenia

Karnitín našiel svoje použitie aj pri srdcových ochoreniach. Niekoľko klinických štúdii poukazuje na to, že L-Karnitín spoločne s konvenčnou liečbou angíny u ľudí, ktorých trápi táto choroba, zlepšuje schopnosť pohybu bez pocitov bolesti v hrudi či nepohodlia. Niektoré štúdie preukázali, že užívanie l karnitínu po infarkte znižuje šancu jeho opakovaného výskytu v budúcnosti.

 l karnitín chudnutie a vedlajsie ucinky ktore sposobuje

 

5. Liečba obličiek

Vaše obličky produkujú karnitín, takže prirodzene, ak bolo niekomu diagnostikované ochorenie obličiek, je odporúčané dodávať karnitín telu vo forme výživových doplnov alebo prostredníctvom stravy. 

 

6. Mužská neplodnosť

Dopĺňať l-karnitín sa odporúča aj mužom, ktorí sa rozhodli, že už nastal ten čas, aby splodili potomkov. V štúdiach sa ukázalo sa, že suplementácia karnitínu prispieva k zvýšeniu plodnosti, ako v množstve spermií, tak aj v ich kvalite.


7. Ženy, ktoré koja

Veľa čerstvých mamičiek má po pôrode potrebu čo najrýchlejšieho chudnutia, a kojenie spaľuje dosť kalórií. Avšak, jedným z vedľajších účinkov kojenia je zníženie množstva -karnitínu v tele. Aj keď ho máte počas tehotenstva v tele postačujúce množstvo, užívanie doplnkového karnitínu môže zabrániť jeho neskoršiemu nedostatku. Kombinácia karnitínu a kojenia zaistí rýchlejšiu stratu nadbytočných kilogramov a chudnutie.

 l karnitín chudnutie a vedlajsie ucinky ktore sposobuje

 

8. Cukrovka typu 2

Ľudia, ktorí trpia cukrovkou typu 2, môžu profitovať zo suplementácie karnitínu. Užívanie karnitínu môže pomôcť diabetikom pri zvýšení oxidácie glukózy, ukladaní glukózy, rovnako ako aj príjme glukózy.

 

9. Imunitný systém

L-karnitín slúži ako antioxidant, ktorý môže zabrániť zraneniam zdravých buniek, ktoré sú spôsobené voľnými radikálmi. To vám pomôže pri prechladnutí alebo vyrovnávaní sa s rôznymi sezónnymi alergiami.

 l karnitín chudnutie a vedlajsie ucinky ktore sposobuje

 

10. Funkcie mozgu

Seniorom môže na zlepšenie mozgu pomôcť aj niečo iné ako ginko biloba. L-Karnitín pomáha chrániť mozog pred poškodením, ktoré súvisí s vekom, ale aj stresom. Vďaka tomu môže mozog fungovať dlhšie aj lepšie.

 

11. Protijed na otravu kyselinou valproovou

Kyselina valproová (VPA) je chemická zlúčenina, ktorá našla klinické použitie ako antikonvulzívum a liek stabilizujúci náladu, najmä pri liečbe epilepsie, bipolárnej poruchy, a niekedy aj depresie. Používa sa aj na liečbu migrény a schizofrénie. Je predávaná pod obchodnými názvami Depakote, Depakote ER, Depakene, Depacon, DEPAKINE a Stavzor.

 

Hoci to nemusí byť problémom kulturistiky, každý rok existujú tisícky zdokumentovaných prípadov použitia kyseliny valproovej. Napriek tomu, nie je schopná slúžiť ako protiliek sama pre seba, pričom požitie l-karnitínu je považované za pomoc a protijed, ak z nejakého dôvodu trpiíte touto nebezpečnou otravou.

 

Koľko a v akej forme by sme mali l karnitín prijímať?

Všeobecne platí, že by sme mali prijať 2-4g L-karnitínu denne. Toto je presne tá dávka, ktorá je optimálna pre naše zdravie, no pomôže nám aj pri dosahovaní našich fitness cieľov.

 

L-karnitín je dostupný vo forme kapsúl, tabliet, ale aj ako tekutý doplnok výživy. V našom obchode ponúkame všetky tieto formy a typy karnitínu, no ak sa chcete vyhnúť výživovým doplnkom a čerpať karnitín z jedla, existuje množstvo potravinových zdrojov, kde ho nájdeme.

l karnitin zdroje

Červené mäso a mliečne výrobky sú najlepším zdrojom karnitínu, no nájdeme ho aj v zdrojoch, ako orechy, semená, artičoky, špargľa, brokoica, ružičkový kel, cesnak, listy horčice, okra, petržlen, kel, marhule, banány, včelí peľ, pivovarské kvasnice, pohánka, kukurica, ovsené bločky, ryžové otruby či raž.

 

Ako vidíte, l karnitín ponúka oveľa väčšie množstvo výhod, ako je len chudnutie a spaľovanie tuku. Pomohol vám tento článok? Podporte ho zdieľaním a rozšírite tak informácie aj k vašim známym.