L-Karnitín a jeho 11 skvelých vedľajších účinkov

L karnitín je v tele syntetizovaný z aminokyselín lyzín a metionín. Bez ohľadu na to, aké sú vaše fitness ciele, či už strata tuku alebo získanie svalovej hmoty, vaše šance na úspech sa môžu pomocou l-karnitínu výrazne zvýšiť. [1]

 

Hlavnou úlohou l-karnitínu v tele je zabezpečenie mitochondrických funkcii a produkcia energie. V bunkách pomáha transportovaniu mastných kyselín do mitochondriíi, kde sa následne premieňajú na energiu. [2] Okolo 98% karnitínu v tele sa nachádza vo svaloch, ale značná časť sa nachádza aj v krvi a v pečeni. [3]

   

L-karnitín a jeho výhody

          

Druhy karnitínu

L-karnitín je štandardná biologická forma karnitínu, ktorá sa prirodzene nachádza v ľudskom tele, v jedle a suplementoch.


Poznáme niekoľko druhov karnitínu:

  • D-karnitín: táto neaktívna forma karnitínu môže zapríčiniť jeho deficit v ľudskom tele prostredníctvom absorbovania ostatných, užitočných foriem karnitínu [4]
  • Acetyl-L-karnitín  (často nazývaný aj ALCAR):  táto forma karnitínu je pravdepodobne najefektívnejšia forma karnitínu pre mozgovú činnosť. Je využívaná aj na liečbu neurologických ochorení, ako napríklad Alzhaimer. [5]
  • Propionyl-L-karnitín: táto forma karnitínu je vhodná pre problémy spojené s krvným obehom, akými sú napríklad tzv. periférne vaskulárne ochorenie či vysoký krvný tlak. Jeho bBlahodárny účinok spočíva vo vytváraný oxidu dusnatého (NO), ktorý zlepšuje krvný obeh. [6]
  • L-karnitín L-tartrát: je najrozšírenejšou formou karnitínu najmä vo výživových doplnkoch vďaka svojej schopnosti rýchlo sa absorbovať. Prispieva k urýchleniu regenerácie a odstraňuje svalovú únavu. [7]

                                        

Druhy karnitínu

                    

Štúdie, ktoré sa zameriavali na to, ako l-karnitín funguje boli vykonané už v roku 1937. Pozrime sa teda na niektoré z výhod, ktoré vám L-karnitín môže poskytnúť:


1. L-Karnitín a chudnutie

Jeden z najzaujímavejších a najaktuálnejších výskumov sa zaoberal tým, ako môže l-karnitín vylepšiť športový výkon. V štúdii tohto výskumu, ktorú vykonávala Univerzita Medicíny v Nottinghame, prijímala jedna skupina športovcov 2 gramy l-karnitínu spolu s 80 gramami sacharidov s vysokým glykemickým indexom hneď ráno, a následne o 4 hodiny na to, počas doby 24 týždňov. Druhá skupina športovcov prijímala iba sacharidy. [8]

             

l karnitín chudnutie a spaľovanie tukov

                     

Zistilo sa, že počas bicyklovania s pomalou intenzitou, športovci, ktorí užívali l-karnitín spálili o 55% menej svalového glykogénu, pričom zvýšili svoju schopnosť spáliť tuk o 55%. Počas vysokej intenzity bicyklovania, mali športovci, ktorí užívali l-karnitín nižšiu hodnotu kyseliny mliečnej, ktorá spôsobuje svalovicu. Taktiež sa zvýšila hladina kreatín fosfátu, ktorý je jedným zo základných stavebných jednotiek ATP. [8]

 

2. Budovanie svalovej hmoty

Štúdie ukázali, že suplementácia l-karnitínu podporuje účinok takzvaného rastového faktora -l, ktorý slúži na zvýšenie svalového rastu prostredníctvom zvýšenia hladiny jedného z proteínov, ktorý sa na tento rastový faktor viaže. [9], [10] Skvelou správou je aj to, že môžete prijímať sacharidy bez toho, aby ste nabrali nadbytočný tuk.

    

Výskumníci z UK zistili, že športovci, ktorí užívali l-karnitín a  prijali o 640 kalórii viac z rýchlo stráviteľných sacharidov počas ich diéty, nenabrali žiaden nadbytočný tuk. Naopak, športovci, ktorí l-karnitín neužívali, nabrali o viac než 2 kg telesného tuku. [11]

       
 L-karnitín a budovanie svalovej hmoty

                  

3. Zmiernenie bolesti svalov a rýchlejšie regenerácia

V mnohých štúdiach vykonávaných na ľuďoch, preukázali 1 až 2-gramové denné dávky l-karnitínu významnú redukciu svalového poškodenia, a to najmä po náročných tréningoch, čo znamená, že  sa svalové tkanivo rýchlejšie zregenerovalo. [12], [13], [14], [15]

  

Bolo taktiež preukázané, že l-karnitín zmierňuje bolesti svalov, a najlepšie je, že tento výskum bol vykonávaný na zdravých aktívnych ženách, nie na myšiach. [12]

  

L-karnitín a jeho účinky

                   

4. Srdcové ochorenia

Jedna štúdia, ktorá však bola vykonaná iba na malej vzorke ľudí (celkovo 10) prehlásila, že suplementácia l-karnitínom môže zvýšiť riziko arteosklerózy. [16] Avšak to, ako bola štúdia vykonaná a pripravená, bolo veľmi skritizované mnohými poprednými vedcami. Experti v oblasti vedy poukázali na iné štúdie,v ktorých bolo viac účastníkov, pričom tieto štúdie dokázali, že suplementácia l-karnitínu znížila riziko kardiovaskulárnych chorôb. [17], [18]

 

5. Zlepšenie krvného obehu

Benefity l-karnitínu, ktoré ovplyvňujú fyzický výkon, nie sú spojené len so schopnosťou zlepšiť spaľovanie tukov a znížiť využitie glykogénu, ale aj so zlepšením krvného obehu, a tým pádom lepším prekrvením svalstva. Zlepšenie krvného obedu znamená, že potrebné živiny a hormóny sa dostanú počas cvičenia práve tam, kde ich telo potrebuje. [19]

                    

L-karnitín - zlepšenie krvného obehu

                      

Ako to teda funguje? L-karnitín redukuje v tele poškodenie oxidu dusnatého (NO). Taktiež zvyšuje aktivitu jedného z kľúčových enzýmov, ktorý sa nachádza v oxide dusnatom v našom tele. Zvýšená hladina oxidu dusnatého v krvnom obehu nezvyšuje iba energiu počas tréningu, ale tiež pomáha urýchliť regeneráciu svalovej hmoty. [20]


6. Mužská neplodnosť

Univerzita v Connecticute zistila, že l-karnitín dokáže zvýšiť hladinu testosterónových receptorov, ktoré sú známe aj pod názvom androgénne receptory, a nachádzajú sa vo svalových bunkách. [21] Práve tento faktor pozitívne vplýva na množstvo spermií a ich kvalitu. [22] Navyše, čím viac týchto receptorov sa vo vašich svalových bunkách nachádza, tým viac testosterónu sa k nim môže naviazať, čo zároveň stimuluje aj rast svalovej hmoty a silového výkonu.

               

L-karnitín a jeho účinky pre mužov

              

Jedna štúdia, ktorú vykonali taliansky vedci, preukázala, že l-karnitín bol efektívnejší než testosterónová terapia  pri liečbe dysfunkčnej erekcie. [22] To môže byť zapríčinené aj tým, že l-karnitín zvyšuje hladinu NO, a teda zlepšuje spomínaný prietok krvi vo svaloch.

   

7. Mamičky, ktoré chcú schudnúť po pôrode

Bolo preukázané, že hladinu l-karnitínu v ženskom tele počas tehotenstva klesá. Neprišlo sa však na to, čo toto zníženie zapríčiňuje. Nové štúdie však predpokladajú, že za tým stojí znížená úroveň biosyntézy karnitínu, ktorú môže spôsobovať nízka hladina železa v ženskom tele. [23]

 

Štúdia poukázala na to, že práve l-karnitín je prospešný pri strate hmotnosti po pôrode, napomáha kardiovaskulárnemu zdraviu a zvyšuje hladinu plazmy, ktorá je počas tehotenstva znížená. [23]  

  

l karnitín chudnutie a tehotenstvo

 

8. Cukrovka typu 2

Ľudia, ktorí trpia cukrovkou typu 2, môžu profitovať zo suplementácie karnitínu. Užívanie l-karnitínu môže pomôcť diabetikom pri zvýšení oxidácie glukózy, ukladaní glukózy, rovnako ako aj príjme glukózy. Navyše l-karnitín zlepšuje inzulínovú citlivosť, ktorá sa u mnohých pacientov s cukrovkou typu 2 objavuje. [24]

 

9. Imunitný systém

Výskum preukázal, že všetky imunitné bunky, prijímajú malú dávku l-karnitínu, ktorý je pre nich potrebný na doplnenie energie využitej pri obrane proti vírusom či ochoreniam. Zistilo sa taktiež, že l-karnitín dokáže rapídne zmeniť aktiváciu imunitných buniek, čo vedie ku zlepšeniu imunitných reakcii, ktoré telo využíva. [25]

 

10. Funkcie mozgu

L-karnitín pomáha pracovať jednotlivým funkciám mozgu a taktiež zvyšuje synaptický nervový prenos v mozgu, čo podporuje zlepšenie pamäte a vylepšuje mozgovú kapacitu[26]

           
   L-karnitín a jeho vplyv na mozgovú činnosť
                      
  

11. Protijed na otravu kyselinou valproovou

Kyselina valproová (VPA) je chemická zlúčenina, ktorá našla klinické použitie ako antikonvulzívum a liek stabilizujúci náladu, najmä pri liečbe epilepsie, bipolárnej poruchy, a niekedy aj depresie. Používa sa aj na liečbu migrény a schizofrénie. Je predávaná pod obchodnými názvami Depakote, Depakote ER, Depakene, Depacon, DEPAKINE a Stavzor.

                      

Kyselina valproorová a l-karnitín

                  

Hoci to nemusí byť problémom kulturistiky, každý rok existujú tisícky prípadov použitia kyseliny valproovej. Napriek tomu, nie je schopná slúžiť ako protiliek sama pre seba, pričom požitie l-karnitínu je považované za pomoc a protijed, ak z nejakého dôvodu trpíte touto nebezpečnou otravou. [27]

  

Zdroje l-karnitínu

L-karnitín je dostupný v potravinách, ale teší sa veľkou popularite najmä vo forme výživových doplnkov. Výživové doplnky l-karnitínu sú dostupné v tekutej, práškovej ale aj tabletovej forme.


Prírodné zdroje, ktoré obsahujú najväčšie množstvo l-karnitínu na 100 gramov [28]:

  • Hovädzí steak - 56 až 162 mg
  • Hovädzia sekaná, uvarená - 87 až 99 mg
  • Mlieko - 8 mg
  • Treska - 4 až 7 mg
  • Kuracie prsia, uvarené - 3 až 5 mg
  • Zmrzlina - 3 mg
  • Cheddar - 2 mg
  • Celozrnný chlieb - 0,2 mg
  • Špargľa, uvarená - 0,1 mg

 

L-karnitín a jeho zdroje

                           

Aká je odporúčaná denná dávka l-karnitínu?

Odporúčaná denná dávka l-karnitínu by sa mala pohybovať od 500 do 2000 miligramov. Zaujímavosť je, že ho môžete kombinovať napríklad aj so synefrínom, ktorý taktiež podporuje spaľovanie tukov. [29]

 

Ako vidíte, l-karnitín ponúka oveľa väčšie množstvo výhod, ako je len chudnutie a spaľovanie tuku. Pomohol vám tento článok? Podporte ho zdieľaním a rozšírite tak informácie aj k vašim známym.

 

ZDROJE:

[1] Kraemer WJ, Volek JS, Dunn-Lewis C. - L-carnitine supplementation: influence upon physiological function. - Curr Sports Med Rep. 2008 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18607224

[2] Foster DW - The role of the carnitine system in human metabolism. - Ann N Y Acad Sci. 2004 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15590999

[3] Evans AM, Fornasini G. - Pharmacokinetics of L-carnitine. - Clin Pharmacokinet. 2003 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12908852

[4] D-Carnitine (dostupné online) https://www.caymanchem.com/product/16749

[5] Kobayashi S, Iwamoto M, Kon K, Waki H, Ando S, Tanaka Y. - Acetyl-L-carnitine improves aged brain function. - Geriatr Gerontol Int. 2010 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20590847

[6] Bloomer RJ, Tschume LC, Smith WA.- Glycine propionyl-L-carnitine modulates lipid peroxidation and nitric oxide in human subjects. - Int J Vitam Nutr Res. 2009 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20209464

[7] Wall, B. T., Stephens, F. B., Constantin‐Teodosiu, D., Marimuthu, K., Macdonald, I. A., & Greenhaff, P. L. (2011). - Chronic oral ingestion of l‐carnitine and carbohydrate increases muscle carnitine content and alters muscle fuel metabolism during exercise in humans. The Journal of physiology, 589(4), 963-973. (dostupné online)  https://physoc.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1113/jphysiol.2010.201343

[8] Kita, K., Kato, S., Yaman, M. A., Okumura, J., & Yokota, H. (2002). Dietary L-carnitine increases plasma insulin-like growth factor-I concentration in chicks fed a diet with adequate dietary protein level. British Poultry Science, 43(1), 117-121. (dostupné online) https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00071660120109980

[9] Heo, Y. R., Kang, C. W., & Cha, Y. S. (2001). L-Carnitine Changes the Levels of Insulin-like Growth Factors (ICFs) and IGF Binding Proteins in Streptozotocin-induced Diabetic Rat. Journal of nutritional science and vitaminology, 47(5), 329-334 (dostupné online) https://www.researchgate.net/publication/11545690_L-Carnitine_Changes_the_Levels_of_Insulin-like_Growth_Factors_IGFs_and_IGF_Binding_Proteins_in_Streptozotocin-induced_Diabetic_Rat

[10]  Eder K, Felgner J, Becker K, Kluge H. - Free and total carnitine concentrations in pig plasma after oral ingestion of various L-carnitine compounds. - Int J Vitam Nutr Res. 2005 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15830915

[11] How To Lose Body Fat Now: The Most Effective Methods Explained - Bodybuilding.com (dostupné online) https://www.bodybuilding.com/content/how-to-lose-body-fat-now-the-most-effective-methods-explained.html

[12] Ho, J. Y., Kraemer, W. J., Volek, J. S., Fragala, M. S., Thomas, G. A., Dunn-Lewis, C., ... & Maresh, C. M. (2010). l-Carnitine l-tartrate supplementation favorably affects biochemical markers of recovery from physical exertion in middle-aged men and women. Metabolism, 59(8), 1190-1199. (dostupné online) https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0026049509004879

[13] Volek JS, Kraemer et al. L-Carnitine L-tartrate supplementation favorably affects markers of recovery from exercise stress. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2002 Feb;282(2):E474-82. (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11788381

[14] Kraemer, W. J., Volek, J. S., French, D. N., Rubin, M. R., Sharman, M. J., Gómez, A. L., ... & Hakkinen, K. (2003). The effects of L-carnitine L-tartrate supplementation on hormonal responses to resistance exercise and recovery. The Journal of Strength & Conditioning Research, 17(3), 455-462. (dostupné online) https://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/2003/08000/The_Effects_of_L_Carnitine_L_Tartrate.5.aspx

[15] Spiering, B. A., Kraemer, W. J., Vingren, J. L., & Hatfield, D. L. (2007). Responses of criterion variables to different supplemental doses of L-carnitine L-tartrate. Journal of Strength and Conditioning Research, 21(1), 259. (dostupné online) https://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/2007/02000/Responses_of_Criterion_Variables_To_Different.46.aspx

[16] Koeth, R. A., Wang, Z., Levison, B. S., Buffa, J. A., Org, E., Sheehy, B. T., ... & Smith, J. D. (2013). Intestinal microbiota metabolism of L-carnitine, a nutrient in red meat, promotes atherosclerosis. Nature medicine, 19(5), 576-585. (dostupné online) https://www.nature.com/articles/nm.3145?foxtrotcallback=true

[17] DiNicolantonio, J. J., Lavie, C. J., Fares, H., Menezes, A. R., & O'keefe, J. H. (2013, June). L-carnitine in the secondary prevention of cardiovascular disease: systematic review and meta-analysis. In Mayo Clinic Proceedings(Vol. 88, No. 6, pp. 544-551). Elsevier. (dostupné online) https://www.mayoclinicproceedings.org/article/S0025-6196%2813%2900127-4/fulltext

[18] Ferrari R, et al. Therapeutic effects of L-carnitine and propionyl-L-carnitine on cardiovascular diseases: a review. Ann N Y Acad Sci. 2004 Nov;1033:79-91. Review. (dostupné online) https://nyaspubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1196/annals.1320.007

[19] Atalay, G. N., Erikoglu, O. G., Sezen, B. F., & Coskun, C. S. (2015). Effects of acute L-carnitine supplementation on nitric oxide production and oxidative stress after exhaustive exercise in young soccer players. The Journal of sports medicine and physical fitness, 55(1-2), 9-15. (dostupné online) https://europepmc.org/abstract/med/25289711

[20] Kraemer, W. J., Spiering, B. A., Volek, J. S., Ratamess, N. A., Sharman, M. J., Rubin, M. R., ... & Vingren, J. L. (2006). Androgenic responses to resistance exercise: effects of feeding and L-carnitine. Medicine & Science in Sports & Exercise, 38(7), 1288-1296 (dostupné online) https://www.researchgate.net/publication/6959345_Androgenic_responses_to_resistance_exercise_Effects_of_feeding_and_L-carnitine

[21] Garolla A, et al. Oral carnitine supplementation increases sperm motility in asthenozoospermic men with normal sperm phospholipid hydroperoxide glutathione peroxidase levels. Fertil Steril. 2005 Feb;83(2):355-61. (dostupné online) https://www.fertstert.org/article/S0015-0282(04)02839-0/abstract

[22] Cavallini G, et al. Carnitine versus androgen administration in the treatment of sexual dysfunction, depressed mood, and fatigue associated with male aging. Urology. 2004 Apr;63(4):641-6 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15072869

[23] Stephen Daniells - L-carnitine supplementation may prevent pregnancy-related declines - 29-Jul-2009 -(dostupné online) https://www.nutraingredients.com/Article/2009/07/29/L-carnitine-supplementation-may-prevent-pregnancy-related-declines?utm_source=copyright&utm_medium=OnSite&utm_campaign=copyright

[24] Mingrone G, Greco AV, Capristo E, Benedetti G, Giancaterini A, De Gaetano A, Gasbarrini G. - L-carnitine improves glucose disposal in type 2 diabetic patients. -  J Am Coll Nutr. 1999 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10067662

[25] Athanassakis I, Dionyssopoulou E, Papanikou S, Evangeliou A, Vassiliadis S. - Early events of the exogenously provided L-Carnitine in murine macrophages, T- and B-lymphocytes: modulation of prostaglandin E1 and E2 production in response to arachidonic acid. - J Nutr Biochem. 2003 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12873717

[26] Kobayashi S, Iwamoto M, Kon K, Waki H, Ando S, Tanaka Y. - Acetyl-L-carnitine improves aged brain function. - Geriatr Gerontol Int. 2010 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20590847

[27] Raskind JY, El-Chaar GM. - The role of carnitine supplementation during valproic acid therapy. - Ann Pharmacother. 2000 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10852092

[28] Rebouche CJ. Carnitine. In: Modern Nutrition in Health and Disease, 9th Edition (edited by Shils ME, Olson JA, Shike M, Ross, AC). Lippincott Williams and Wilkins, New York, 1999, pp. 505-12. (dostupné online) https://ods.od.nih.gov/pdf/factsheets/Carnitine-HealthProfessional.pdf

[29] Rudy Mawer, MSc, CISSN - L-Carnitine (dostupné online) https://www.healthline.com/nutrition/l-carnitine