Proteíny a ako sa v nich vyznať

Ak sa zaujímate o cvičenie a výživové doplnky, predpokladáme, že ste sa stretli s haldou reklám na rôzne proteíny. Nováčikov v cvičení a kulturistike môžu tieto reklamy celkom slušne domotať, a ak naopak patríte k skúseným kulturistom, určite do toho vidíte lepšie. Teraz schválne, viete čím sa srvátkový proteín líši od kazeínového? Alebo hydrolyzát od koncentrátu? Náš kompletný sprievodca proteínovými práškami vám poradí, ako si správne vybrať proteín.


Srvátkový whey proteín (Whey Protein)

Hydrolyzovaný srvátkový izolát (Hydrolyzed Whey Isolate) 

Tento proteín je najlepšie stráviteľným zdrojom srvátkového proteínu. Hydrolyzovaná srvátka je čiastočne predtrávená, vďaka čomu je lepšie stráviteľná pre zažívací trakt. Proteínové molekuly sú rozdelené na menšie peptidy (di-, tri-). Vzhľadom na proces hydrolyzácie, môže mat tento proteín horkejšiu chuť, avšak závisí to na množstve hydrolýzy, ktorou prechádza. Hydrolyzovaný srvátkový izolát je výbornou voľbou pre ľudí, ktorí sú alergickí na určité zložky srvátky. Najideálnejšie je užívať ho ihneď po tréningu.  

 

Výhody:

• výborná stráviteľnosť
• rýchla absorpcia
• vysoký obsah rozvetvených aminokyselín (BCAA)
• vysoký obsah proteínu

 

Nevýhody:

• trochu horkejšia chuť




Mikrofiltrovaný srvátkový izolát (Cross Flow Microfiltered Whey Isolate)

Izolát je najčistejšia forma srvátkového proteínu, pričom práve izolácia zo srvátky prostredníctvom mikrofiltrácie je ďalším krokom po koncentrácii. Mikrofiltrácia je zložitý technický proces, kde sa pomocou keramických filtrov odstráni tuk, laktózu a nežiaduci materiál. Proteín popritom neprichádza do styku s chemikáliami, a preto ostáva nepoškodený v pôvodnom stave, čo prináša ďalšie výhody oproti izolátu vyrobeného iónovou výmenou.

 

Mikrofiltrovaný srvátkový izolát má vyšší pomer bielkovín na dávku ako srvátkový koncentrát, a je prakticky bez tuku a laktózy. Obsahuje vysoké množstvo rozvetvených aminokyselín (BCAA), je vynikajúco stráviteľný a má dobrú chuť.



Výhody:
• výborná stráviteľnosť
• rýchla absorpcia
• vysoký obsah rozvetvených aminokyselín (BCAA) 
• vysoký obsah proteínu 
• nízky obsah laktózy a tuku
• dobrá chuť

 

Nevýhody:
-

srvátkový whey protein izolát hydrolyzovaný



Srvátkový izolát vyrobený iónovou výmenou (Ion-exchange Whey Isolate)

Srvátkový izolát vyrobený iónovou výmenou sa vyrába z čerstvej miekarenskej srvátky, použitím iónovej výmeny, kedy sú proteíny separované na báze ich elektrického náboja. Tento proteín je ľahko rozpustný, neobsahuje tuk a laktózu. Je výbornou alternatívou k srvátkovému koncentrátu. Srvátkový izolát je vhodný pre všetkých športovcov a ľudí, ktorí majú ťažkosti so zažívacím traktom. Obsahuje asi o 5% viac bielkovín oproti mikrofiltrovanému izolátu.

Výhody:
• výborná stráviteľnosť
• rýchla absorpcia
• najvyšší obsah proteínu 
• nízky obsah laktózy a tuku
• dobrá chuť

 

Nevýhody:
• neobsahuje glykomakropeptidy

 

Srvátkový koncentrát (Whey Protein Concentrate)

Srvátkový koncentrát je vyrobený z mliekarenskej srvátky, použitím iónovej výmeny alebo filtrácie, kedy je srvátka koncentrovaná s cieľom odstrániť väčšinu tuku, laktózy a iného nežiaduceho materiálu. Srvátkový koncentrát obsahuje od 34% do 89% proteínu, a je výborným zdrojom rozvetvených aminokyselín (BCAA). Tento druh proteínu je veľmi obľúbený a najčastejšie užívaný. Oproti izolátu, obsahuje viac tuku, uhľohydrátov, laktózy a je horšie stráviteľný.

 

Výhody
• dobrá cena
• pomerne rýchla absorbcia
• dobrá chuť

 

Nevýhody:
• vyšší obsah laktózy a tuku
• možnosť zažívacích ťažkostí



Vaječný proteín (Egg Protein)

Ako už možno z názvu vyčítať, je extrahovaný z čistých vaječných bielkov, a následne spracovaný do práškovej podoby. Dosahuje väčší pomer bielkovín ako tekutý vaječný bielok, ktorý je výborným zdrojom aminokyselín. Najideálnejšie je užívať ho po tréningu.

Výhody:
• dobrá cena
• plnohodnotný zdroj proteínov

 

Nevýhody:
• horšia chuť a rozpustnosť
• horšia stráviteľnosť

 

vaječný proteín

Sójový proteín (Soy Protein Isolate)

Sójový proteín je získavaný extrakciou sójovej múky, ktorý je následne vyzrážaná, vymytá a usušená. Pri tom zo sóje vzniká približne 90% proteín, ktorý je bohatý na amiokyseliny (BCAA), glutamín a arginín. Sójový proteín zvyšuje hladinu vnútornej produkcie tyroxínu, ktorý zrýchľuje metabolizmus. Je vhodné užívať ho pred, ako aj po tréningu.

 

Výhody:
• dobrá cena
• pôsobí proti rakovine
• vysoké množstvo BCAA, glutamínu a arginínu
• diéty bohaté na sóju znižujú riziko infarktu
• zvyšuje hladinu vnútornej produkcie tyroxínu

 

Nevýhody:
• horšia rozpustnosť 



Kazeinát vápniku (Calcium Caseinate)

Kazeínový proteín je vyrobený z čerstvého mlieka a obsahuje viac glutamínu ako srvátkový či sójový izolát. Kazeinát, tiež nazývaný nočný proteín, je lepšie stráviteľný predĺžením času stráveného v tráviacom trakte. Vzhľadom k tomu, že sa dlhšie trávi, má predlžený efekt na zvýšenie hladiny aminokyselín v tele, čo vedie k anabolickému efektu. Kazeinát vápniku je výborné užívať pred spaním, alebo cez deň v prípade, že nebudete môcť konzumovať jedlo s vysokým obsahom bielkovín.

 

Výhody:
• dobrá cena
• antikatabolické účinky
• vysoké množstvo glutamínu a BCAA 
• dobrá chuť



Nevýhody:
-

 kazeínový proteín nočný

 

Mliečny proteín (Milk Protein Isolate)

Mliečny proteín je vyrábaný izolovaním kazeínu a srvátky z čerstvého mlieka. Práve vďaka kombinácii týchto komponentov (kazeín cca 80% a srvátka cca 20%) má mliečny proteín vysokú výživnú hodnotu. Aj keď je mliečny proteín pravdepodobne najmenej používaná forma proteínu, má určité výhody oproti sójovému, vaječnému a srvátkovému proteínu. Na rozdiel od rýchlej absorpcie srvátkových proteínov, mliečny proteín je trávený pomaly, čo umožňuje čas pre vlastné spracovanie. Preto je vhodné užívať ho medzi jedlami, ale aj pred spaním, pretože kazeín sa trávi pomaly a poskytuje tak stály prísun aminokyselín do svalov. Obsahuje aj väčšie množstvo rozvetvených aminokyselín BCAA.

 

Výhody:
• dobrá cena
• nízky obsah laktózy
• vysoký obsah proteínu
• dobrá chuť 


Nevýhody:
• horšia dostupnosť

 

Mliečny proteín

Pšeničný proteín (Wheat Protein Concentrate)

Pšeničný proteín sa vyznačuje vlastnosťami, ako dobrá rozpustnosť vo vode, nízka cena a vysoký obsah glutamínu. Má horkejšiu chuť a často sa používa ako hlavná zložka lacných proteínov. 

 

Výhody:
• dobrá cena
• vysoký obsah glutamínu
• vysoký obsah proteínu 

 

Nevýhody:
• zlá chuť
• zlá stráviteľnosť 
• nekompletný zdroj proteínov

 Pšeničný proteín

 

Ryžový proteín (Rice Protein Concentrate)

Ryžový proteín poskytuje koncentrát, ale aj vlákninu. Je vyrobený filtrovaním proteínu a vlákniny z enzymaticky predtrávenej celozrnnej ryže, pričom v tomto procese nie sú použité žiadne kyseliny a chemikálie. Uhľohydráty v ňom sú konvertované na zmes jednoduchých cukrov (glukóza a maltóza) a na olihosacharidy (dextríny).

 

Výhody:
• dobrá cena
• vysoký obsah glutamínu



Nevýhody:
• nízky obsah proteínu
• zlá stráviteľnosť 
• nekompletný zdroj proteínov

 ryžový proteín

 

 

Bonusová tabuľka proteínov na záver

Proteíny Gymbeam

Pevne veríme, že vám tento sprievodca proteínovými práškami pomohol. Ak áno, určite sa oň neváhajte podeliť so svojimi známymi a podporte ho zdieľaním.