7 zdravých potravín, ktoré vám vo veľkom množstve škodia

Už staré ľudové porekadlo hovorí o tom, že všetkého veľa škodí. Inak to nie je ani s potravinami, a experti na zdravú výživu dokonca tvrdia, že to netreba preháňať ani so zdravou stravou. Aj tá môže byť pre ľudský organizmus nebezpečná a môže spôsobiť rôzne poruchy, choroby, ba v niektorých prípadoch dokonca až smrť. Nie, nebojte sa, vaše obľúbené ovocie či zeleninu teraz nemusíte absolútne vylúčiť zo svojho jedálnička. Stačí, ak ich nebudete konzumovať viac než je vhodné.

 

1. Pomaranče a paradajky                                   

Buďte opatrný pri konzumácii týchto lahodných, avšak veľmi kyslých letných artiklov. Aj napriek tomu, že sú pomaranče na Slovensku skôr zimným ovocím, netreba ich podceňovať. Už od detstva do nás vštepovali, že obsahujú kopec vitamínov, no ak ich skonzumujete príliš veľa, môže sa u vás vyskytnúť kopa nepríjemných zdravotných problémov. To nám povedať však zabudli. Zvýšený príjem kyseliny spojený s jedením veľkého množstva pomarančov alebo paradajok môže viesť k spätnému chodu, alebo ľudovo povedané, páleniu záhy. Pri dlhodobej konzumácii týchto zdravých bômb dochádza k podráždeniu a poruchám pažeráka, čo môže viesť až k vytvoreniu rakovinových lézii. Odporúčaná denná dávka na konzumáciu týchto zdravých potravín sú 2 pomaranče alebo 2 paradajky denne.

 Pomaranče a paradajky 7 nebezpečných zdravých jedál

 

2. Tuniak v konzerve

Tuniak je veľmi obľúbený u väčšiny populácie, je jednoduchý na prípravu, obsahuje málo kalórií a je skvelý do zeleninových šalátov alebo sendvičov. Avšak jeho problém netkvie v jeho konzervovanom balení, ale v tom, že obsahuje vysoké množstvo ortute. Z toho vyplýva, že nadpriemerná konzumácia tuniaka zvyšuje ortuť v tele človeka, čo môže viesť k problémom videnia, poruchám sluchu a reči. Taktiež môže spôsobovať poruchu koordinácie tela a svalovú slabosť. Odporúčaná dávka je 3 až 5 plechoviek týždenne, no nahradiť ho môžete lososom, krevetami alebo treskou. 

 

Tuniak v konzerve 7 nebezpečných zdravých jedál

 

3. Voda

Kým je hydratácia kľúčom k dobrému zdraviu a mladosti, jej nadmerná konzumácia môže spôsobiť intoxikáciu, tvrdí Alan R. Gaby, autor knihy Nutričná medicína. Dokonca sa to môže stať celkom jednoducho. Okrem toho, že sa môžu veľmi zavodniť obličky, nadmerná konzumácia vody taktiež riedi hladinu sodíka v tele, čo môže viesť k abnormálne nízkej hladine sodíka, a to môže zapríčiniť narušenie funkcií v mozgu, v najhorších prípadoch dokonca až smrť. Koľko vody by sme teda mali denne vypiť? Najúčinnejšie to zistíte podľa moču- ak je transparentný, znížte príjem vody.

 

voda 7 nebezpečných ale zdravých potravín

 

4. Sója

Milovníci tofu a vegetariáni zvýšte pozornosť. Zatiaľ, čo sója pomáha znižovať hladinu cholesterolu a kontroluje krvný tlak, treba ju konzumovať s mierou. Sója totiž spomaľuje vstrebávanie železa, a môže teda spôsobovať chudokrvnosť. Je bohatým zdrojom hormónu estrogénu, a jej nadmerná konzumácia môže spôsobiť nadmerné množenie buniek krčka maternice, ktoré sa môžu rozšíriť na sliznicu maternice a spôsobiť rakovinu. Aj keď neexistuje žiadne presné obmedzenie, v akom množstve je sója nebezpečná, dve porcie alebo menej denne sú optimálne množstvo. 

 Sója 7 nebezpečných ale zdravých potravín

 

5. Špenát

Táto všestranná a chutná listová zelenina plná dobrôt je vynikajúcim zdrojom bielkovín, vlákniny, vitamínov a minerálov. Špenát však obsahuje vysoké hladiny luteínu a karotenoidu, ktoré môžu vo vyššom veku pozitívne vplývať na váš zrak. Avšak všetky plusy majú aj svoje mínusy. Špenát  má tiež vysoký obsah oxalátu– zlúčenina, ktorá môže viesť k tvorbe obličkových kameňov

 7 zdravých potravín, ktoré vám vo veľkých množstvách môžu uškodiť

 

6. Para orechy

Chrumkavé občerstvenie, ktoré dokáže potešiť najmä poobede, obsahuje množstvo bielkovín, vláknihy, esenciálnych mastných kyselín a selén. Konzumáciou orechov znižujete svoj cholesterol a udržiavate svoj krvný tlak v norme. No aj napriek tomu, by ste ich nemali až tak často chrústať. Práve selén môže byť pre vaše telo toxický. Užívanie príliš veľkého množstva môže mať za následok stratu vlasov, krehkosť alebo stratu nechtov, rôzne kožné ochorenia, neurologické abnormality, a vo vážnejších prípadoch dokonca aj smrť. Odporúčaná denná dávka para orechov na deň je len 10 kúskov.

 7 zdravých potravín, ktoré vám vo veľkých množstvách môžu uškodiť: para orechy

 

7. Chudé živočíšne bielkoviny

Väčšina ľudí siaha po chudých živočíšnych bielkovinách najmä v čase diét, a spolieha sa hlavne na kuracie prsia a vaječné bielky pre doplnenie dennej dávky proteínu. Príliš veľká spotreba týchto bielkovín môže byť pre človeka nebezpečná, tvrdí Fuhrman. Naše telo produkuje hormón inzulín, podobný rastovému faktoru 1(IGF-1),  a ak sú tieto dve látky vo vysokých úrovniach, vystavujete svoje telo riziku rakoviny.

 

Faktom je, že štúdia publikovaná v žurnáli Bunkový metabolizmus, poukazuje na to, že došlo až k štvornásobnému zvýšeniu rizika úmrtí súvisiacich s rakovinou a až 75% nárast úmrtnosti u ľudí, ktorí prijímali aspoň 20% kalórií z chudých živočíšnych bielkovín (v porovnaní s 15% alebo menej). Okrem toho, ako je už však známe, hydina je kŕmená rastovými antibiotikami, ktoré môžu ovplyvniť vaše hormóny. Jednoduché riešenie? Skúste prijímať väčšinu bielkovín z  rastlín, ako je fazuľa, oriešky, semiačka a zrná, hovorí Fuhrman. 

 7 zdravých potravín, ktoré vám vo veľkých množstvách môžu uškodiť: chudé živočíšne proteíny

 

Aj napriek všetkým týmto negatívam, ktoré sme spomenuli, tieto potraviny majú vysoký obsah zdraviu prospešných látok, bez ktorých by sa náš organizmus nezaobišiel. Pozor si treba však dávať nie len na to, čo jeme, ale tiež na to, že koľko toho zjeme. 

 

Pevne veríme, že bol tento článok pre vás náučný a budeme veľmi radi, ak ho podporíte zdieľaním a podelíte sa oň so svojimi priateľmi.

 

Zdroj: Womenshealthmag