10 fitness chýb, ktorým sa musíte vyhnúť

Poznáte to. Snažíte sa ako len viete (aspoň vy si to myslíte), no vami požadované výsledky neprichádzajú. Práve naopak. Dochádza k frustrácii, strate chuti a motivácie. Aby ste dosiahli úspech a svoje fitness ciele, musíte sa vyhnúť niekoľkým chybám. Skúste sa riadiť týmito radami, a čoskoro sa budete aj vy tešiť z očakávaných výsledkov.

 

1. Ste príliš horlivý a premotivovaný

„Budem cvičiť dve hodiny denne, sedem dní v týždni“, „Už nikdy nebudem jesť vo fast foodoch“. S výrokmi takéhoto typu sa najčastejšie stretávame 1. januára a ich trvanlivosť je približne týždenná. Takéto zmýšľanie je, samozrejme, nesprávne. Ciele dosiahnete silou vôle v danom okamihu, a je dôležité, aby ste pri určovaní boli realistom. Väčšina ľudí nie je fyzicky, a ani psychicky pripravená na akékoľvek drastické zmeny v životnom štýle. Sila vôle sa tak trochu preceňuje, pretože práve zvyky sú to, čo umožňuje ľuďom uplatniť zmeny v životnom štýle.

 ste príliŠ horlivý: 10 chýb, ktorým sa musíte vyhnúť

 

Ako to napraviť?

Zavádzanie nových návykov je samo o sebe náročné,a preto je dôležité uľahčiť si ho už na začiatku. Zvyk vás rýchlejšie priblíži k úspechu. Napríklad, ak niekto chce byť silnejší, mal by spraviť denne aspoň jeden kľuk. Niekto, kto chce zhodiť na váhe, by mal pridať hrsť zeleniny k jednému jedlu denne. Pozerajte sa na svoje ciele s väčším časovým nadhľadom. Zbavte sa myšlienky, že schudnete 7 kilogramov týždenne. Myslite nato, že chcete schudnúť 7 až 14 kíl za rok a pracujte na tom. Mnoho ľudí drží diéty, sprevádzané jojo efektom po celé roky bez žiadnych zlepšení. Mať osobného trénera je dobrým začiatkom k dosiahnutiu vášho cieľa.

 

2. Ciele určujete nepresne

„Chcem byť fit.“, „Chcem byť silný.“, „Chcem schudnúť.“ - toto sú najčastejšie ciele ľudí. Avšak, čo v skutočnosti znamenajú? Ako zistíte, že ste silnejší? Ako zistíte, že ste sa zlepšili, či kedy sprísniť vaše stravovacie návyky?

 10 fitness chýb, ktorým sa musíte vyhnúť

 

Ako to napraviť?

Upresnite svoje ciele. „Chcem schudnúť“ zmeňte na „Chcem schudnúť do Veľkej noci 5 kíl.“ „Chcem sa dostať do formy“ zmeňte na „Budem cvičiť 20 minút denne, 5 dní v týždni.“

 

3. Neviete prečo

Vždy budú existovať dni, kedy sa budete cítiť zle, unavený či lenivý, alebo bez chute na cvičenie. Dni, keď chcete po zvonení budíka ostať pod perinou dúfajúc, že ten deň rýchlo skončí. V takýchto dňoch musíte poznať „PREČO?“, ktoré sa skrýva za vašimi cieľmi. Prečo chodíte do fitka? Prečo sa stravujete zdravo? Chápanie svojho „prečo?“, alebo dôvodu, vám pomôže v časoch, keď poslednou vecou, ktorú by ste chceli robiť je práve príprava šalátu alebo návšteva fitka.

 

10 fitness chýb, ktorým sa musíte vyhnúť

 

Ako to napraviť?

Teraz, keď poznáte svoj cieľ, spýtajte sa sami seba prečo ho chcete dosiahnuť. Pýtajte sa dovtedy, kým nezistíte pravý dôvod. Je to preto, aby ste sa mohli hrať s vašimi deťmi v parku bez toho, aby ste lapali po dychu? Alebo chcete byť hrdý pri pohľade do zrkadla? Tieto hlboké dôvody, kvôli ktorým cvičíte vám pomôžu v ťažkých časoch.

 

4. Nie ste dostatočne zodpovedný

Nezáleží vám na tom, že vynecháte tréning alebo porušujete diétu, veď nikto si nič nevšimne. Nikto vás predsa nenapomenie.„Vynechám dnešné cvičenie, veď to dobehnem neskôr počas týždňa.“, „Dnes si dám malý kúsok torty a v diéte budem pokračovať od zajtra.“ Ak si nenájdete niekoho, kto vás usmerní, tieto malé prehrešky sa vám nazbierajú a zničí to vašu šancu na úspech.  

 10 fitness chýb, ktorým sa musíte vyhnúť: nie ste zodpovedný

 

Ako to napraviť?

Nájdite si parťáka na cvičenie alebo súkromného trénera na prvé týždne cvičenia. S vedomím, že máte dohodnuté stretnutie a niekto na vás čaká si nedovolíte tréningy tak často vynechávať. Ak je to stretnutie s trénerom platené, šanca, že neprídete, je ešte menšia. Oboznámte svojich blízkych s vašim cieľom a dovoľte im pomôcť vám. 

 

5. Veríte všetkému, čo počujete

Títo ľudia sa za každú cenu snažia ísť s dobou, sledujú nové trendy vo fitnesse a radi robia zoznamy výhod a nevýhod určitých diét a cvičení. Popritom, sami nie sú vo forme. Veria v bežné – mainstreamové informácie – tuk je zlý, celozrnné produkty sú zdravé, kardio najviac dopomáha k chudnutiu, ženy nemajú dvíhať závažia.

 10 fitness chýb, ktorým sa musíte vyhnúť

 

Ako to napraviť?

Nájdite si sparinga či profesionála, ktorý má osvedčené znalosti. Držte sa jeho rád a zvyknite si na ne.

 

6. Zanedbávate správne stravovanie

Ľudia veria, že ak cvičia, môžu jesť čokoľvek, a všetko čo potrebujú je len viac pohybu. Jedlo je jedlo. Tento typ ľudí býva v celku fit, no množstvo ich telesného tuku je nadmerné. Viac zdôrazniť dôležitosť výživy už naozaj nedokážeme. Ste to, čo jete. Jedlo nie je podstatné len z hľadiska chudnutia, ale takisto hrá podstatnú rolu v bežnom fungovaní vášho tela a vo vašom dlhodobom zdravotnom stave.

 10 chýb, ktorým sa musíte vyhnúť fitness

 

Ako to napraviť?

Začnite brať vaše stravovacie návyky vážne. Investujte peniaze do kvalitných surovín. Ak sa obávate výdajov, nakupujte vo veľkom. Existuje mnoho internetových zdrojov, zameraných na lacné a zároveň zdravé stravovanie.

 

7. Často striedate tréningové programy

Toto je veľmi častá chyba. Mnohokrát sa stáva, že keď začínate trénovať, skúšate všetko. Každý mesiac nájdete lepší tréningový plán, ktorý vám prinesie badateľnejšie výsledky. Ak skáčete z programu do programu, nikdy nemáte dostatok času naučiť sa všetky pohyby správne. Trávte viac času štúdiom základných cvičení, ako sú napríklad drepy, mŕtvy ťah či kľuky. Tieto cviky sú základnými  ľudskými pohybmi, ktoré denne využívame.

 10 fitness chýb, ktorým sa musíte vyhnúť

 

Ako to napraviť?

Vyberte si program a držte sa ho. Ak posilňujete so závažiami, mali by ste do tréningu zahrnúť vyššie spomínané cviky.

 

8. Robíte samé izolované cviky

Tí, ktorí veria v lokálnu redukciu tukov, trávia polovicu času v posilňovni tým, že robia sed-ľahy v presvedčení, že je to najlepší spôsob dosiahnutia six-packu. Často trávia kopec času jedným cvikom, dvíhaním činiek, v domnienke, že si takto vybudujú svalnaté ruky. Robia cviky zamerané len na určitú svalovú skupinu. Venujú 30 minút zo svojho tréningu cvičeniam na brušné svalstvo, no aj napriek tomu nemajú vyformované brucho, a sú z toho frustrovaní. Problémom je, že nikdy neuvidia svoje brušné svalstvo, ak z neho nezhodia vrstvu tuku.

 izolované cviky 10 fitness chýb, ktorým sa musíte vyhnúŤ

 

Ako to napraviť?

Robte komplexné cviky (drepy, mŕtvy ťah, kľuky, zhyby na hrazde). Tieto cvičenia zaťažujú telo ako celok a pália tak viac kalórií. Ak chcete dosiahnuť six-pack, najdôležitejšou vecou, na ktorú by ste sa mali zamerať, je výber stravy. Na výsledný vzhľad vašich brušných svalov má najväčší dopad práve diéta.

 

9. Nemáte čas

Bohužiaľ, táto výhovorka nie je dostatočným ospravedlnením vášho neúspechu pri cvičení a nezdravého stravovania. Je na čase stanoviť si priority. Existujú tisíce ľudí, ktorí majú deti, zamestnanie a spoločenský život, a popritom sú stále fit a stravujú sa zdravo.

 

10 fitness chýb, ktorým sa musíte vyhnúť

 

Ako to napraviť?

Zmeňte stav svojej mysle. Prečo namiesto "nemám čas" nepoviete „kde strávim svoj voľný čas?“. Jednu hodinu denne, ktorú by ste strávili na sociálnych médiách či sledovaním televízie, venujte radšej plánovaniu tréningu a strave. Vaše zdravie je vašim bohatstvom a malo by preto byť vašou hlavnou každodennou prioritou.

 

10. Príliš veľa študujete

Títo ľudia trávia hodiny týždenne čítaním rôznych článkov o fitness a zdravom stravovaní. Nemajú pocit, že môžu začať bez toho, aby boli dostatočné informovaní o najúčinnejších cvikoch a správnej strave, takže svoju životnú zmenu odkladajú na čas, kým nebudú „pripravení“.

 hlavne začať 10 fitness chýb, ktorým sa musíte vyhnúť

 

Ako to napraviť?

Nikdy nebudete naozaj pripravení na zmenu v cvičení a stravovaní. Kľúčom k úspechu je začať. Keď raz začnete, a dopustíte sa hoci aj chýb, naučíte sa, čo je pre vás najlepšie a akým smerom sa máte uberať. To neplatí len vo fitnese, ale takisto vo všetkých aspektoch vášho života. Kľúčom k úspechu je akciaAk máte aj najlepší tréningový a nutričný plán na svete, no nerobíte nič, načo vám je? Nečakajte na ten správny čas.  Začnite dnes, nie zajtra, nie od budúceho pondelka, ale DNES!

 

Pevne veríme, že vám tento článok pomôže vyhnúť sa najčastejším chybám, ktoré možno robíte aj vy. Ak sa vám páčil a bol vám nápomocný, prípadne si myslíte, že by mohol pomôcť vašim známym, neváhajte a podporte ho zdieľaním.