Prečo skúsiť všestranný viaczložkový proteín?

Proteíny alebo bielkoviny sú viac než len dôležité pre ľudský organizmus. Sú základným stavebným kameňom telesných buniek a svalových vlákien a zohrávajú dôležitú úlohu pri obnove a regenerácii buniek, svalov, vnútorných orgánov a tkanív. Avšak, čo je tiež veľmi dôležité, napomáhajú taktiež rastu svalov. Samé chvály. No, aby to nebolo také jednoduché, proteíny si telo dokáže vytvárať samé, ale len vtedy, ak má na to dostatok potrebných aminokyselín. Tu prichádza háčik... Tie si však samé vytvoriť nevie, a preto ich musíme prijímať zo stravy. A hneď tu máme ďalší háčik...  Pre športovcov je často priam nemožné denne prijať až také množstvo proteínov len z prirodzenej stravy. 

 

Tak ako takmer každý háčik, aj tento má svoje riešenie, a je ním proteín vo forme doplnku výživy, v ktorom sa nachádza badateľne väčšie množstvo bielkovín. Samozrejme, za súčasti čo najnižšej koncentrácie tukov a bez zbytočne vysokého množstva sacharidov. Uvedomujeme si, že vyznať sa vo všetkých typoch proteínov (výživových doplnkoch), ktoré trh ponúka,  môže byť miestami trochu náročné. No na trhu sa dosť úspešne udomácnil viaczložkový proteín, a keď prídete na koreň tomuto, bude pre vás o mnoho jednoduchšie rozoznávať aj ostatné.

 

Čo je viaczložkový proteín?

Viaczložkový proteín, tak ako už jeho názov napovedá, je doplnkom výživy, ktorý sa skladá hneď z niekoľkých rôznych zdrojov bielkovín v rôznom percentuálnom zastúpení. To je taktiež dôvodom, prečo je tento typ proteínov známy ako všestranný. Jeho najväčšou výhodou je, že spája výhody všetkých zdrojov bielkovín do jedného produktu.

 

Viaczložkový proteín viaczložkové proteíny

Pre koho je určený viaczložkový proteín?

Viaczložkový proteín je vhodný pre všetkých ľudí, ktorí sa aktívne venujú športu, akémukoľvek cvičeniu, kulturistike, alebo sú jednoducho fyzicky vyťažení. Tak ako aj iné typy proteínov, pomáha pri regenerácii unavených a namáhaných svalov, optimalizuje prísun živín do buniek, bráni katabolizmu, teda úbytku a strate aktívnej svalovej hmoty, no podporuje taktiež tvorbu a rast svalovej hmoty. Tieto všetky funkcie sú vyhľadávané medzi všetkými športovcami bez výnimky.

 

Aké výhody majú teda viaczložkové proteíny?

• Majú veľmi vysokú biologickú hodnotu a sú prospešné pre rovnováhu aminokyselín.

• Prispievajú k zachovaniu kostí.

• Podporujú proces rastu svalovej hmoty.

• Pomáhajú zachovávať svalovú hmotu.

 
Viaczložkový proteín  viaczložkové proteíny výhody

 

Kedy ho konzumovať?

Viaczložkové proteíny je možné konzumovať počas celého dňa. Dokonca si svoje využitie nájdu aj v období redukčných diét, pretože obsahujú minimum sacharidov a tukov. Vďaka tomu, že obsahuje rôzne zdroje bielkovín v rôznych percentuálnych zastúpeniach, a každý typ tejto bielkoviny je najlepšie užívať v konkrétnom čase, sú viaczložkové proteíny všestranné a vhodné či ráno, pred tréningom, po tréningu alebo dokonca aj pred spaním. Sú často obohatené o ďalšie aminokyseliny, vitamíny a minerály, ktoré sú prospešné pre vyplnenie nutričných medzier a pre dobrý stav organizmu.

 

Z čoho sa viaczložkové proteíny skladajú?

Ako sme už vyššie spomínali, pozostávajú z viacerých zložiek, viacerých druhov bielkovín. Je to kombinácia srvátkových, kazeínových, vaječných, pšeničných, hovädzích alebo iných proteínov.

 

Srvátkový koncentrát

Srvátkové proteíny ako také sú veľmi dobre rozpustné, vďaka čomu sa ľahko miešajú. Srvátkový proteín je dobre a rýchlo stráviteľný, ako aj absorbovaný do tela, a preto je to vhodný proteín pred aj po tréningu, kedy je dôležité dodať svalom dostatok aminokyselín. Srvátkový proteínový koncentrát (WPC) je najčastejšie využívaným zdrojom bielkovín v proteínových výživových doplnkoch a poväčšine obsahuje 50-85 % bielkovín. Je vhodný do objemovej fázy, no možno ním zvýšiť príjem bielkovín medzi jedlami.

 

srvátkový proteín  viaczložkový proteín

 

Sušená srvátka

Sušená srvátka vzniká ako vedľajší produkt pri výrobe syrov alebo tvarohu, a využíva sa preto, že obsahuje množstvo kvalitných bielkovín, vitamíny skupiny B, ale aj E, Cminerálny látky ako horčík, fosfor, vápnik, draslík, sodík, zinok, a iné. Srvátka je prospešná aj pre metabolizmus, pretože čistí črevá a podporuje tvorbu črevnej mikroflóry. Pozitívne vplýva na odvádzanie toxických látok z tela, podporuje činnosť ľadvín, upravuje metabolizmus, zlepšuje látkovú výmenu a účinne znižuje cholesterol.

 

Sójový izolát

Sójový proteín obsahuje kompletné zastúpenie deviatich esenciálnych aminokyselín. Je bohatý na glutamín a arginín, a preto sa dobre štiepi a rýchlo vstrebáva. Má antioxidačné účinky a ponúka množstvo výhod pre zdravie. Je vhodným proteínom pred tréningom ako aj po ňom. Mnoho kulturistov má rešpekt pred týmto typom proteínu, avšak výskum ich obavy vyvracia. Kulturisti, ktorí konzumovali sójové proteíny dvakrát denne po dobu 12 týždňov, získali rovnaké množstvo svalovej hmoty ako tí, ktorí konzumovali náročnejší srvátkový proteínový šejk dvakrát denne.

 

Navyše, sójový proteín nemal žiaden dopad na ich hladinu testosterónu alebo estrogénu. Sójový izolát je vyrobený spracovaním koncentrátu tak, aby sa odstránila väčšina tukov a sacharidov a ďalších faktorov ako je plynatosť, pre poskytnutie proteínu, ktorý má viac ako 90% bielkovín. Vhodný je aj ako výživový doplnok pre vegetariánov, ktorí neobľubujú proteíny živočíšnej povahy.

 

Hydrolyzovaný pšeničný proteín

Rastlinným zdrojom bielkovín tohto typu proteínu je pšenica, ktorá sa vyznačuje vysokým množstvom glutamínu. V úplnom závere výrobného procesu vzniká pšeničný proteínový hydroizolát, ktorý je známy taktiež ako glutamín peptid. Jeho prednosťou oproti samotnému L- glutamínu je stabilita a rýchlejšia vstrebateľnosť. Znamená to, že bežný L- glutamín sa v žalúdku po dlhšej dobe zmení na kyselinu glutamovú alebo jej soli, a táto kyselina nie je natoľko prospešná na stavbu svalov a regeneráciu. Práve hydrolýza zvyšuje vstrebateľnosť, pretože pri nej vznikajú krátke reťazce aminokyselín, ktoré sú dobre vstrebateľné.

 

Prečo skúsiť všestranný viaczložkový proteín?

 

Hydrolyzovaný hovädzí proteín

Hydrolyzovaný hovädzí proteín je jednoznačne najkvalitnejším zdrojom bielkovín. Práve hovädzie bielkoviny sú vo výžive športovcov a hlavne silových športovcov veľmi dôležité, najmä z dôvodu vysokého obsahuje železa a vitamínov B. Veď si iste pamätáte ako vám v detstve vždy hovorievali, že musíte mať dosť železa, aby ste boli dosť silný. Nejako podobne to aj funguje, až na to, že tieto látky prispievajú k lepšiemu využívaniu energie a živín. Hovädzí proteín je vyhľadávaný u športovcov hlavne v období pred súťažou, kedy telo produkuje menej testosterónu, ktorý výrazne vplýva na udržanie svalovej hmoty a sily.

 

Čo sa týka využiteľnosti a stráviteľnosti, stojí tento proteín na samotnej špičke všetkých bielkovinových zdrojov, čo v preklade znamená, že prúdi do svalových buniek bez akýchkoľvek strát. Vďaka hydrolýze nezaťažuje tráviaci systém a celý tráviaci čas je skrátený na minimum. Z uvedeného hľadiska je tento zdroj bielkovín veľmi vhodný pre ľudí, ktorí chcú do svojho jedálnička zaradiť veľmi vysoké množstvo kvalitných bielkovín a rovnako pre všetkých, ktorí majú ťažkosti s trávením bielkovín obsiahnutých v bežných proteínových doplnkoch.


Kazeínový proteín

Kazeínový proteín je vyrábaný z mlieka a obsahuje viac glutamínu ako srvátkový alebo sójový izolát. Niektorým jeho formám trvá trávenie dlhšie, dokonca až 7 hodín, a je to vďaka predĺženiu času stráveného v tráviacom trakte. To znamená, že poskytuje pomalé a rovnomerné uvoľňovanie aminokyselín do tela, a preto sa tento typ proteínu odporúča hlavne pred spaním alebo vtedy, keď viete, že cez deň nebudete môcť jesť jedlo s vysokým obsahom bielkovín. Stály prísun aminokyselín zabráni ich rozpadu, a teda vedie antikatabolickému efektu.

 

viaczložkový proteín a prečo sa rozhodnúť pre tento typ proteínu

 

Čo na viaczložkové proteíny hovoria výskumy?

Podľa výskumov a štúdii sú rôzne variácie a kombinácie proteínov prospešné nielen pre správne fungovanie organizmu, ale aj na podporu regenerácie a tvorby svalových vlákien. Odborníci tvrdia, že práve tým, že obsahujú rôzne proteínové zložky, ktoré sa uvoľňujú v rôznych intervaloch a postupnostiach, umožňujú využiť látky presne v tom čase, kedy ich telo potrebuje.

 

Ak ste pochybovali, no tento článok vás presvedčil o opaku, tak smelo vyskúšajte nejaký viaczložkový proteín. Ak vás nepresvedčil, presvedčte sa sami prostredníctvom skúsenosti. Medzi najlepšie viaczložkové proteíny patrí určite aj Magnum  od našej spoločnosti Gymbeam.sk, ktorý je síce čerstvou novinkou na trhu, ale našiel si už svojich stupencov. Pozrite si recenziu na Magnum.