Aký proteín si vybrať? Srvátkový koncentrát, izolát alebo hydrolyzát?

Ak sa rozhodnete kúpiť si proteínový doplnok, predpokladáme, že máte zámer kúpiť si proteíny (bielkoviny) a nie sacharidy a tuk. Získať sacharidy a tuky zo stravy je viac než len jednoduché, a preto svoje ťažko zarobené peniaze asi chcete minúť skôr na pixlu kvalitného proteínu, aby ste si dopriali čo najviac bielkovín. Preto sme sa rozhodli spracovať článok, v ktorom si detailnejšie rozoberieme, aký je rozdiel medzi koncentrátom, izolátom a hydrolyzátom, a tiež si priblížime fakty o tom, koľko sacharidov, tukov, bielkovín a aminokyselín sa nachádza v konkrétnych druhoch proteínov.

 

najlepší proteín proteíny porovnanie: hydrolyzát, koncentrát, izolát

 

Rýchly pohľad na etiketu a tabuľku nutričných hodnôt vám môže otvoriť oči. Práve nutrčné hodnoty a zloženie sú kľúčom k poznaniu toho, či je proteínový prášok naozaj až natoľko úžasný ako ho prezentuje marketing. Vašim prvým krokom by malo byť zistenie, či obsahuje jeden alebo viac typov srvátky, resp. spracovania srvátky. Na etikete môže vidieť srvátkový proteínový izolát (alebo izolát srvátkového proteínu), srvátkový proteínový hydrolyzát (alebo hydrolyzát srvátkového proteínu) alebo srvátkový proteínový koncentrát. Pozrime sa teda bližšie na konkrétne typy spracovania srvátkovej bielkoviny.

 

Srvátkový proteínový koncentrát WPC

Koncentrát srvátkovej bielkoviny WPC je najpoužívanejšia forma srvátkového proteínu (približne 90% proteínových produktov) a považuje sa za najmenej kvalitný z týchto troch spomínaných druhov. Je vyrobený zo sladkej mliečnej srvátky s obsahom bielkovín od 35-89%.

 

V nespracovanom stave obsahuje značné množstvo cukru a mliečneho cukru, laktózy, no v konečnom dôsledku sa ich podiel líši v závislosti od filtrovania. Podľa kvality filtrovania rozlišuje viac druhov WPC, ako WPC34, WPC75, WPC80, WPC 88, a tieto čísla označujú percentuálne zastúpenie proteínov v produkte.

 

Srvátkový proteínový koncentrát je vyrobený technologickým postupom ultrafiltrácie. Srvátka sa najprv denaturuje a čiastočne stráca na kvalite, potom sa upravuje a suší pri omnoho vyššej teplote, ako napríklad izolát. Preto má aj nižšiu biologickú hodnotu, menej rastových faktorov a frakcií proteínov, ktoré sú dôležité pre imunitný systém človeka.

 najlepší proteín proteíny porovnanie: hydrolyzát, koncentrát, izolát

 

Má dobrú využiteľnosť a ešte lepšiu rozpustnosť a chuť. Je to aj logické, keďže obsahuje viac sacharidov. Jeho stráviteľnosť je horšia a pomalšia ako pri izoláte, a začína sa vstrebávať asi po hodine, pričom sa strávi asi po dvoch hodinách.

 

Je vhodný pre ľudí, ktorí nemusia sledovať každý prijatý gram cukru, pre ľudí, ktorí netrpia laktózovou intoleranciou a pre všetkých športovcov, ktorí chcú navýšiť prísun bielkovín.

 

Samozrejme, čím vyšší je podiel bielkovín, tým menej tuku a laktózy obsahuje, a tým je proteín aj kvalitnejší a drahší. Má však vysoký obsah rozvetvených aminokyselín BCAA, a patrí k ekonomicky výhodnejším zdrojom bielkovín. Ak ste limitovaný finančným rozpočtom, bude tou správnou voľbou pre vás.

 

Výhody srvátkového proteínového koncentrátu:

• pomerne dobrá využiteľnosť proteínu (biologická hodnota)
• pomerne vysoký obsah bielkovín 35-89%
• celkom dobrá vstrebateľnosť
• začína sa vstrebávať už po hodine
• dobrá rozpustnosť
• výborná chuť
• má dobrý obsah BCAA
• nízky obsah tuku a cholesterolu
• nižšia cena
• najpredávanejší typ proteínu

 

Jeho nevýhody:

• vyšší obsah laktózy, čo znamená možnosť zažívacích ťažkostí
• trochu pomalšia stráviteľnosť
• obsahuje viac sacharidov
• nevhodný pre ľudí s laktózovou intoleranciou

 

najlepší proteín proteíny porovnanie: hydrolyzát, koncentrát, izolát


Srvátkový proteínový izolát WPI

Srvátkový proteínový izolát alebo izolát srvátkovej bielkoviny WPI je v podstate bežná srvátková bielkovina s minimálnym množstvom laktózy a tukov, a teda kvalitný a čistý proteín. Pripravuje sa dvoma spôsobmi, a to buď mikrofiltráciou alebo iónovou výmenou, a práve to zabezpečuje vyšší podiel bielkovín.

 

Mikrofiltrovaný srvátkový izolát (Cross Flow Microfiltered Whey Isolate)vyšší obsah bielkovín, a to až 90-95%, tento typ sa považuje za najkvalitnejší srvátkový izolát. Celý proces prebieha pri nízkej teplote, malom tlaku a normálnom pH, vďaka čomu je zachovaná vysoká biologická kvalita bielkovín a peptidov. Proteín tak neprichádza do styku s chemikáliami, a preto zostáva nepoškodený v pôvodnom stave a má vyšší obsah vápnika a menej sodíka ako Srvátkový izolát vyrobený iónovou výmenou (Ion-exchange Whey Isolate), ktorý sa vyrába z čerstvej sladkej srvátky a má približne o 5% viac bielkovín ako mikrofiltrovaný izolát.

 najlepší proteín proteíny porovnanie: hydrolyzát, koncentrát, izolát

 

Jednoduchou matematikou môžeme vyrátať, že ak obsahuje vyšší podiel bielkovín, bude obsahovať minimum tukov a sacharidov. Vďaka tomu je to obľúbený proteín do nízkosacharidovej diéty alebo akejkoľvek diéty a pre ženy, a minimum laktózy zas preferujú ľudia s neznášanlivosťou alebo intoleranciou laktózy. Izolát je jeden z najrýchlejšie vstrebateľných proteínov, začína sa vstrebávať približne po hodine a jeho trávenie trvá ďalšiu hodinu, preto je vhodný ihneď po tréningu.

 

Výhody srvátkového proteínového izolátu

• minimálny obsah laktózy a sacharidov
• vysoký obsah bielkovín 85-95%
• rýchle a efektívne vstrebávanie bielkovín, začína sa vstrebávať po hodine
• výborná stráviteľnosť a využiteľnosť
• výborná chuť
• skvele znášaný a stráviteľný aj pre ľudí s laktózou intoleranciou
• vysoký obsah aminokyselín BCAA s rozvetveným reťazcom a vápnika
• skvelá rozpustnosť
• umožňuje rýchlejšiu regeneráciu a zlepšenie dusíkovej bilancie
• má zachovaný obsah laktoferínu, ktorý má antivírusové, antimikrobiálne, protirakovinové a imunitné účinky
• obsahuje glykomakropeptidy, ktoré priaznivo vplývajú na imunitný systém
• neobsahuje cholesterol
• bez použitia chemikálii
• podporuje anabolický rastový faktor IGF-1


Jeho nevýhody:

• pomerne vyššia cena oproti ostatným menej kvalitným proteínom

 najlepší proteín proteíny porovnanie: hydrolyzát, koncentrát, izolát

 

Do vyššej rady izolátov patrí hydrolyzovaný izolát, v ktorom je srvátka už čiastočne chemicky predtrávená, naštiepená na viac peptidov, a preto je v tele ešte lepšie využiteľná. Má nízky obsah tuku, cholesterolu, no obsahuje zas trochu viac sacharidov ako klasický izolát a objavíme v ňom aj laktózu. Je síce o čosi horšie stráviteľný, ale má vysoký obsah BCAA aminokyselín.

 

Srvátkový proteínový hydrolyzát

Srvátkový hydrolyzát  alebo srvátkový hydrolyzovaný proteín WPH je považovaný za jeden z najkvalitnejších proteínov, je to "rolls royce" medzi proteínmi. Je to najlepšie stráviteľný zdroj srvátkového proteínu.

 

Od ostatných proteínov sa líši najmä výrobou a ťažením bielkoviny, lebo je najčastejšie vo forme proteínu kombináciou srvátkového izolátu a koncentrátu. No jeho rozklad v tráviacom systéme je minimálny preto, že je enzymaticky predtrávený.

 

Lepšie povedané, tým, že je srvátka čiastočne predtrávená, je lepšie stráviteľná pre zažívací trakt. Jedinou nevýhodou hydrolyzácie je, že má trochu horkejšiu chuť, no z druhej strany, určite stojí za to. Má veľmi vysoký obsah bielkovín, a to okolo 85-95%, a minimálny obsah laktózy, sacharidov a tuku.


najlepší proteín proteíny porovnanie: hydrolyzát, koncentrát, izolát


Hydrolyzát je vyrobený procesom enzymatického rozštiepenia peptidických väzieb. Takto vzniknú cielené alebo náhodné peptidy, čo sú vlastné menšie skupiny proteínových molekúl.

 

Srvátkový proteínový hydrolyzát je vhodný pre ľudí s alergiou na určité zložky srvátky a pre ľudí so spomaleným trávením.  Jeho najväčšou výhodou je veľmi rýchly proces vstrebávania bielkovín, čo výrazne podporuje tvorbu svalovej hmoty a rýchlu regeneráciu.

 

Výhody srvátkového proteínového hydrolyzátu:

• dokonalá stráviteľnosť už v priebehu niekoľkých minút od užitia
• nezaťažuje tráviaci trakt
• rýchla vstrebateľnosť, už po 15 minútach
• skvelá využiteľnosť a biologická hodnota
• vysoký obsah rozvetvených aminokyselín (BCAA) a l-glutamínu
• vysoký obsah bielkovín 85 – 95 %
• nízky obsah laktózy
• nízky obsah tuku
• nízky obsah sacharidov
• výborná rozpustnosť
• vhodný aj pre ľudí s intoleranciou na laktózu
• vhodný pre ľudí so spomaleným trávením


Jeho nevýhody:

• horšia chuť – samotný hydrolyzát
• vyššia cena

 

TOP 3 najobľúbenejšie proteíny porovnanie

Na základe vášho hlasovania sme porovnali 3 podľa vás najlepšie proteíny. 


najlepší proteín a proteíny porovnanie: hydrolyzát, koncentrát a izolát

 

Ako môžete vidieť, 100% Whey professional je WPC proteínový koncentrát, no aj napriek tomu, že je len koncentrátom, obsahuje 73% proteínu. Vďaka tomu je chuťovo najpriateľnejší, no obsahuje najviac sacharidov. Whey Gold Standard a Zeus sú viaczložkové proteíny a sú kombináciou koncentrátu, izolátu a hydrolyzátu.

 

V proteíny Whey Gold Standard výrobca neuvádza v akom pomere je WPC, WPI a WPH pomiešané, ale podľa zloženia je zjavné, že je v ňom podstatne menej hydrolyzátu ako v Zeuse. Zeus obsahuje 55% srvátkového hydrolyzátu (WPH 80), 33% izolátu srvátky (WPI 92) a len 10% koncentrátu (WPC 86). Vďaka veľkému množstvu hydrolyzátu má Zeus najviac glutamínu a BCAA, taktiež má najbohatšie aminokyselinové spektrum a najlepšiu využiteľnosť týchto aminokyselín, no prejavuje sa to na jeho chuti. Oproti Whey Gold Standard a Whey professional je menej sladký a horkastý. 

 

Pri výbere proteínu by ste sa mali zamerať hlavne na výber typu spracovania proteínu, podiel bielkovín, aminokyselín sacharidov a tukov, a samozrejme, smerodajná by mal byť aj rýchlosť vstrebávania a stráviteľnosť. 

 

najlepší proteín proteíny porovnanie: hydrolyzát, koncentrát, izolát

Rýchlosť vstrebávania konkrétnych výživových doplnkov


V tomto prípade nás zaujíma hlavne srvátkový hydrolyzát, ktorý sa začína vstrebávať už po niekoľkých minútach po užití, preto by ste si ho mali dať hneď po tréningu. Srvátkový izolát a koncentrát sa začínajú vstrebávať asi hodinu po užití, no koncentrát sa trávi oveľa dlhšie. Je na vás, aký typ proteínových doplnkov výživy uprednostníte. Záleží to len od vašich cieľov a požiadaviek. 

 

Pevne veríme, že vám tento článok rozšíril obzory a možno vám aj pomohol pri výbere proteínu. Budeme radi, ak sa s nami v komentároch podelíte o to, aký typ proteínu uprednostňujete vy. Ak sa vám článok páčil, nezabudnite ho podporiť zdieľaním.