7 najčastejších chýb, ktoré robíte pri chudnutí

Máte pocit, že už pomaly nerobíte nič iné, len stále bežíte na bežiacom páse a nikam to nevedie? Chudnutie je v dnešnej dobe lukratívnym priemyslom, a je nám neustále prezentované ako rýchly proces, čomu často, žiaľ, zúfalo veríme. Predtým než vyprázdnite svoje peňaženky, aby ste nosili menšiu konfekčnú veľkosť, zistite, akých najčastejších 7 chýb robíte pri chudnutí.

 

1. Myslíte si, že chudnutie je rýchly proces

Ak by existovala pilulka, ktorá akoby mávnutím čarovného prútika dokázala zbaviť ľudí prebytočných kilogramov, žili by sme vo svete bez veľkých sedačiek v čakárňach a bez nastaviteľných bezpečnostných pásov. Pravdou však je, že chudnutie nie je jednoduché. Chce to odhodlanie, sústredenie a odvahu robiť zdravšie rozhodnutia, ktoré nemusia byť vždy len príjemné.  

 chudnutie ako schudnúť

 

S možnosťami, ako napríklad extrakt zo zeleného čaju, často prichádzajú aj negatívne vedľajšie účinky a možno vás to prekvapí, ale väčšina dostupných riešení je neúčinných pri chudnutí. Okrem toho, ak zhadzujete viac ako 3 kilogramy týždenne, môže sa za niekoľko týždňov u vás zvýšiť pravdepodobnosť vzniku žlčníkových kameňov, a byť na diéte 800 kalórií denne po dlhšiu dobu, môže viesť k ťažkostiam so srdcom.

 

2. Myslíte si, že všetky sacharidy sú zlé

Sacharidy sú hlavným zdrojom energie pre vaše telo. Posledné roky rástli na popularite rôzne nízko sacharidové diéty, ale ich výsledky sú zvyčajne len krátkodobé. Zistilo sa, že diéty s nízkym obsahom sacharidov nemajú žiadnu výhodu v porovnaní s tradičnou vyváženou stravou, a dokonca ich dlhodobé obmedzenie môže mať nebezpečné vedľajšie účinky, vrátane srdcových ochorení, osteoporózy, zvýšeného rizika vzniku rakoviny, oslabenia fyzickej aktivity, lipidových porúch, a dokonca aj náhlej smrti, v prípade, že telo nedostáva potrebnú dávku sacharidov dlhšiu dobu.

 

Jedzte preto komplexné sacharidy s vysokým obsahom vlákniny, napríklad hnedú ryžu, ktorá môže skutočne pomôcť schudnúť, pretože sa budete cítiť plnšie a zároveň prijmete menej kalórií.

 

Sacharidy

 

3. Myslíte si, že "s nízkym obsahom tuku" alebo "bez tuku" znamená menej kalórií

Tieto výrazy často znamenajú len menej tuku. Neznamenajú však menej kalórií. Kompromisom k chýbajúcemu tuku je často u výrobcov pridanie cukru, aby produkt chutil rovnako dobre. V tabuľke nižšie si môžete pozrieť populárne potraviny, kde "nízky obsah tuku" má takmer rovnaké množstvo kalórií ako ich klasická verzia. Nenechajte sa oklamať dobrým marketingom. Zdravé sušienky obvykle chutia ako "zdravé sušienky" z nejakého dôvodu.

 

Kalórie produktov bez tuku alebo s nízkym obsahom tuku

 

4. Myslíte si, že jesť zdravo je drahšie

Aj keď sa zdravé stravovanie môže na prvý pohľad zdať drahšie, existuje veľa faktorov, ktoré by ste mali zvážiť. Často je lacnejšie a jednoduchšie chytiť hamburger a hranolky z miestneho fast foodu, ale z druhej strany, investovať do svojho zdravia vám môže ušetriť nákladné účty za lekársku starostlivosť v budúcnosti.

 chudnutie ako schudnúť čo jesť

 

Okrem toho, existuje množstvo cenovo dostupnejších spôsobov na prípravu zdravého jedla. Namiesto hranolčekov, nakrájajte radšej zemiaky a pokvapkajte ich trochou olivového oleja, pridajte trošku soli, korenia a pečte. Takto majú o mnoho menej kalórii, sú lacnejším variantom a neprídete o vlákninu, ktoré pečené zemiaky poskytujú. Navyše, mnoho ľudí verí, že surová zelenina obsahuje viac živín ako mrazená alebo konzervovaná zelenina. Ale to tiež nie je pravda, a dokonca mrazená alebo konzervovaná zelenina je často aj lacnejšia ako čerstvá.

 

5. Vynechávate jedlá

Možno si myslíte, že sa jedna vynechaná porcia jedla vyrovná menej skonzumovaným kalóriám, ale jej vynechanie môže znamenať, že budete jesť väčšie porcie počas dňa. Výskumy ukázali, že ľudia, ktorí raňajkujú majú nižšiu hmotnosť ako tí, ktorí vynechávajú prvé jedlo dňa.

 

6. Myslíte si, že môžete ignorovať kalórie v tekutinách

Podľa nedávnej štúdie, 21 % kalórií v strave pochádza práve z tekutín. Zvážte nápoje ako horúca čokoláda (370 kalórií), ananásový smoothie (okolo 290 kalórií) alebo pohár pomarančového džúsu ( 190 kalórií). Tým, že tieto nápoje vymeníte za vodu, môžete výrazne znížiť váš kalorický príjem.

 

Ananásový smoothie s mangom

 

7. Nepočítate s maličkosťami

Pod maličkosťami chápte "doplnky a prílohy" ako šalátový dresing, smotana v káve, krutóny a podobne. Len 2 lyžičky akéhokoľvek dresingu s nivou môže mať až 160 kalórií a 17 gramov tuku. Podobne 2 polievkové lyžice dressingu Ceasar majú 150 kalórií a 15 gramov tuku. Preto buďte svedomitý pri výbere všetkých ingrediencií vo vašej strave a odhalíte všetky skryté zdroje kalórií a nasýtených tukov.

 

Dressing má veľa kalórií

 

Vzorec na chudnutie je jednoduchý: množstvo spálených kalórií musí byť väčšie ako množstvo skonzumovaných kalórií. Výhodami udržiavania si zdravej váhy sú určite zvýšenie energie, vyššie sebavedomie, ale aj nižšie riziko srdcových ochorení, vysokého krvného tlaku, cukrovky, ochorení žlčníka a niektorých druhov rakoviny. Najlepší spôsob ako dosiahnuť  váš cieľ-  schudnutie,  je staromódna diéta a cvičenie. Jesť dobre vyváženú stravu, zvýšiť fyzickú aktivitu a ignorovať reklamy či telešoping.

 

Ak neviete ako na to, opýtajte sa nás alebo sa poraďte so svojim lekárom či odborníkom na výživu a vytvorte spoločne akčný plán, ktorý bude najlepšie vyhovovať vašim potrebám. V prípade, že sa vám článok páčil, nezabudnite ho podporiť zdieľaním a pomôcť tak aj vašim známym.