Paleo strava: Čo jesť na paleo raňajky?

Na internete alebo v rôznych knižných publikáciách určite nájdete množstvo receptov v paleo štýle. Posledných pár rokov sa akoby roztrhlo vrece s paleo stravou a jej podobným stravovacím štýlom. Nevýhodou je však to, že väčšina kníh pochádza od amerických autorov, rovnako ako aj recepty na internete, kde nie je problém kúpiť niektoré „exotické“ suroviny. Prípadne im ich životná úroveň nerobí problémy kúpiť si tieto, u nás často príliš drahé, ingrediencie, ako napríklad kakaové maslo, mandľová múka, panenské vlašské, tekvicové a iné oleje a podobne.

 

Práve preto sme pre vás pripravili zjednodušené recepty, ktoré sú prispôsobené na slovenské pomery a tiež časovo nenáročné na každodenné použitie v bežnom pracovnom týždni.

 

Počet jedál záleží na vás, no mali by byť minimálne tri, pretože to je základ dňa (raňajky, obed a večera), a môžete ich doplniť o ďalších niekoľko malých jedál medzi tým. Záleží skôr na vašom dennom rozvrhu a vašich cieľoch. Problém nie je mať napríklad počas dňa iba 3 veľké paleo jedlá a zvyšok dňa držať tzv. hladové okno. Tento štýl sa už ale skôr približuje ku Intermittent Fasting, Leangains a Warrior diet (Strava bojovníka), ktoré sú samostatnou kapitolou, a o nich si povieme v inom článku. A ak spomínam veľké jedlá, myslím naozaj poriadne porcie a denné menu v reštaurácii za vašou firmou vypýtané od čašníka bez ryže a hranolčekov so zeleninovým šalátom prineseným z domu vás nezachráni.

 

Paleo raňajky

Našim hlavným cieľom je mať raňajky čím skôr na stole pri ranných zhonoch, a nezababrať pri tom kuchyňu a polovicu kuchynského vybavenia. Oproti klasickým raňajkám v paleo raňajkách chýba klasická príloha, ako napríklad pečivo, cereálie a iné obilné výrobky, ktoré nás zasýtia. V paleo strave nás zasýtia tuky. Preto, keď uberieme zo sacharidov, tak musíme pridať na strane tukov a bielkovín, aby sme neboli v kŕčoch od hladu už v MHD cestou do práce. Ak sme teda zvykli zjesť na raňajky 4 vajíčka v praženici s pečivom, tak v paleo strave si môžeme dať 6 vajíčok a pridať nejaké tuky na zasýtenie.

 

Vajíčka

Vajíčka na tvrdo, na mäkko, praženica, volské oko, omeleta, a rôzne iné varianty prípravy vajec. Na panvici ich môžete pripraviť na kvalitnej bravčovej masti, slaninke, kvalitnom kokosovom tuku. Pridať môžete podľa chuti cibuľku, pór, paradajku, opečenú slaninu alebo kúsky domácej klobásy, kúsky tvrdého plnotučného syra a podobne. Čo sa týka kvality vajec, ideálne je nájsť si vhodný zdroj domácich vajec. Ľudia, ktorí majú prebytok domácich vajec ich často predávajú za bežné trhové ceny klasických klietkových vajec.

 Vajíčka Paleo


Ryby v konzerve

Tuniak, sardinky, šproty, makrela, atď. Tu treba dať pozor na zloženie a ryby by mali byt vo vlastnej šťave a nie v rastlinnom oleji alebo v omáčke, ktorá je často z múky alebo škrobu – tak či tak platíte za drahý kečup v konzerve na úkor mäsa, preto sú ryby vo vlastnej šťave aj cenovo výhodnejšie, ak sa pozriete na čistú váhu rybieho mäsa v konzerve. Bežne dostupné sú u nás v obchodoch tuniak vo vlastnej šťave, sardinky vo vlastnej šťave, makrela vo vlastnej šťave a losos vo vlastnej šťave, treščia pečeň vo vlastnej šťave.

 Paleo raňajky tuniak vo vlastnej šťave

 

Rôzne domáce mäsové výrobky

Tlačenka, klobása, prerastaná slanina a podobne.

 Paleo raňajky paleo strava tlačenka

 

Suroviny môžete skombinovať podľa chuti. Základom raňajok, ako aj každého iného paleo jedla je vyváženie zeleninou aspoň 1:1.

 

Zelenina

Ideálny je zeleninový šalát z listovej zeleniny (špenát, hlávkový šalát, ľadový šalát, poľný šalát, ...), ku ktorému stačí pridať 2 ďalšie druhy zeleniny: uhorka, paradajka, paprika, reďkovka, mrkva, cvikla, atď.

 Paleo raňajky paleo strava listová zelenina

 

Oleje

Šalát polejeme panenským rastlinným olejom (olivový, tekvicový, vlašský, podľa dostupnosti)

 Paleo raňajky paleo strava panenské oleje

 

Doplnenie: do šalátu sa hodí avokádo, ktoré je vynikajúcim zdrojom rastlinných tukov, nastrúhaný tvrdý plnotučný syr alebo nakrájaný na kocky, rôzne semienka (sezam, ľan, slnečnica, tekvica, mandle a podobne).

 

Takto pripravené raňajky vás nabijú energiou, ktorá sa neuvoľní naraz hneď po raňajkách ako z bieleho pečiva a o hodinu vám už klesá cukor v krvi, ale poháňa vás až do obeda. Môžete ich obmieňať ako vám chutia, aby sa vám neprejedli.

 

Ku raňajkám samozrejme patrí aj nápoj. Pre drvivú väčšinu je to káva, prípadne čaj. V našom prípade je to ideálne, pretože sa neodporúča toľko tuku zapiť studeným nápojom. Môže to spôsobiť tráviace ťažkosti, pretože tuky telo najlepšie strávi v teplom stave a v žalúdku od studeného nápoja tuk stuhne a telo má čo robiť, aby ho dokázalo bez ťažkostí stráviť.