Kolagén v proteínových doplnkoch: ako to vlastne je?

Kolagén je veľmi známa a často používaná kĺbová bielkovina. Je to najmä tým, že má veľmi nízku cenu, a naopak, vysoký obsah špecifických aminokyselín, a to glycín, hydroxyprolín, hydroxylyzín, ktoré sú stavebnými látkami všetkých väzív.

 

Kolagén sa používa na výrobu hnojív, lepidiel, krmív pre zvieratá, a niekedy sa pridáva aj do proteínových doplnkov. Rozhodli sme sa, že začneme vzdelávať trh, aby si naši zákazníci vedeli vybrať kvalitný a vhodný produkt, a preto sa pozrime na kolagén bližšie.


Čo je kolagén?

Kolagén je bielkovina spojivého tkaniva všetkých cicavcov, vrátane človeka, u ktorého predstavuje viac ako 25% bielkovín v tele. Často sa kolagén označuje aj ako lepidlo, ktoré nás drží pohromade. Slúži ako stavebný prvok pre kožu, šľachy, kĺby, iné spojivové tkanivá a kosti. Kolagén tiež udržuje pokožku, kosti, zuby a krvné cievy zdravé. Užívanie kolagénových doplnkov pomáha doplniť a nahradiť prírodný kolagén, ktorý sa s narastajúcim vekom znižuje.

 

Novorodenci majú kopu kolagénu, avšak od 25. roku života sa schopnosť produkovať kolagén výrazne znižuje. Po dosiahnutí veku 35 rokov tento proces tvorby kolagénu úplne prestane. Najlepším zdrojom kolagénu je hovädzie alebo kuracie mäso, vegetariáni ocenia pšeničné klíčky a vaječné bielky.

 čo je kolagén?

 

Aké sú výhody kolagénu?

• Zlepšenie krvného obehu: kolagén posilňuje krvné cievy, zlepšuje ich elasticitu, čo zlepšuje krvný obeh v tele. Krv a živiny sú dodávané do vašej pokožky, čo má za následok zdravú, mlado vyzerajúcu pleť.

 

• Podpora hojenia rán: kolagén je potrebný na opravu a obnovenie spojivových tkanív pre podporu sily svalov, kože a kĺbov. Taktiež posilňuje stavbu kostí, šliach, chrupavky, väzov a podporuje svalovú hmotu k regenerácii a pomáha športovcom prekonať športové úrazy rýchlejšie.

 

• Zmiernenie bolesti z artritídy: kolagén môže zlepšiť pohyblivosť kĺbov a znížiť bolesti z artritídy. Štúdie preukázali, že pridaním kolagénu do tkaniva chrupavky, je možné podporiť ďalšie bunky k rastu.

 

• Zníženie výskytu celulitídy: kolagén pracuje z vnútra tela k zníženiu výskytu celulitídy a podporuje telo k obnove a náhrade vlákien, ktoré spôsobujú výskyt celulitídy.

 

• Redukcia vrások: s vytrácaním kolagénu sa vytvárajú vrásky na miestach, kde sa koža najviac hýbe, ako kĺby, čelo a pery. Vrásky a kožné škvrny najviac prosperujú bez kolagénu. Dopĺňanie kolagénu napomáha k jemnej a vláčnej pokožke.

 

• Zlepšenie vlasov: kolagén je jednou z hlavných zložiek pri raste vlasov, pretože zaháňa voľné radikály, ktoré môžu mať vplyv na štruktúru, rast a hrúbku vlasov. Obnova kolagénu vo vlasovej pokožke zlepšuje rast vlasov, posilňuje vlasy a zväčšuje priemer jednotlivých vlasov, čo dodá vlasom hustejší vzhľad.


Prečo výrobcovia pridávajú kolagén do proteínových produktov?

Častou praktikou niektorých výrobcov doplnkov výživy je pridávanie kolagénu do proteínových produktov, ktoré sú určené na rast svalovej hmoty. Dôvod, prečo tak konajú je ochrana kĺbového aparátu. Toto je však v poriadku, ak výrobca v tabuľke nutričných hodnôt uvedie presný obsah kolagénu v rámci celkových bielkovín.


kolagén vs. plnohodnotná bielkovina, porovnanie a ako zistiť kolagén v doplnku výživy

 

Niektorým výrobcom to robí problém, a preto môže proteínový prášok obsahovať 1%, ale pokojne aj 49% lacnejšej bielkoviny. Aby sme tomu ešte lepšie porozumeli, poďme si porovnať aminokyselinové spektrum kolagénu a plnohodnotných bielkovín. Okrem toho vám ukážeme, ako v ktoromkoľvek produkte, ktorý nemá uvedené množstvo kolagénu, ho odhalíte a ako určíte jeho množstvo.

 

Hovädzia bielkovina kolagén a bielkovina hovädzieho mäsa

Je pravda, že obe tieto bielkoviny sú hovädzieho pôvodu, avšak medzi nimi je veľký rozdiel. Čistá bielkovina hovädzieho mäsa je plnohodnotná, a teda obsahuje všetkých 10 esenciálnych aminokyselín, vrátane tryprofánu, 17-18% BCAA a 15% glutamínu. Neobsahuje ale kĺbové aminokyseliny hydroxyprolín a hydroxylyzín. Toto je základné znamenie toho, že sa nejedná o čistú hovädziu bielkovinu. 


Čistá bielkovina hovädzieho mäsa- izolát- má spektrum aminokyselín v percentách a prihliada pritom na celkovú výživu, nielen na svalovú hmotu. Naproti tomu, kolagén postráda tryptofán, jednu z 10 dôležitých esenciálnych aminokyselín, ktorú si telo nedokáže samo vytvoriť. Ďalším znakom kolagénu je veľmi nízky obsah vetvených aminokyselín BCAA.


kolagén vs. plnohodnotná bielkovina, porovnanie a ako zistiť kolagén v doplnku výživy


Stručne povedané, hydrolyzát kolagénu môže byť celkom dobrou kĺbovou bielkovinou, avšak do plnohodnotných proteínových alebo aminokyselinových produktov jednoznačne nepatrí.


Kolagén a srvátkový proteín

Srvátková bielkovina je známa vysokým obsahom vetvených aminokyselín BCAA - 21 až 22%, Glutamínu až 16-17%, samozrejmosťou je obsah všetkých desiatich esenciálnych aminokyselín. Charakteristická je aj nízkym obsahom Glycínu, a to do 2%. Predtým, ako si porovnáme rozdiely v aminokyselinovom spektre kolagénu, srvátkovej a hovädzej bielkoviny, pozrime sa na to, ako sa kolagén získava.


Ako sa kolagén získava?

Kolagén či želatína je získavaná v mäsovom priemysle z odpadových materiálov, ako odrezky kože, chrupavky, kostry, nožky, kopyta, očnej bulvy, a podobne. Tieto odpadové materiály najčastejšie hovädzieho pôvodu sú rozrezané, rozdrvené a nakoniec homogenizované, laicky povedané “premenené na pastu”. Na drvenie sa používajú rôzne mlyny a drtiče, homogenizácia sa vykonáva miešaním a opakovaným premletím vzniknutej pasty.


Vzhľadom k tomu, že pasta obsahuje stále vysoké percento tuku a ďalších nekolagénových zložiek, tieto látky sa odstraňujú chemickou cestou špeciálnymi rozpúšťadlami, ako etanol chloroform, metanol, NaOH a iné. Výsledkom je čistá kolagénová pasta s 98%-ným obsahom bielkovín.


ako sa kolagén získava?


Táto pasta je následne podrobovaná hydrolýze, a teda štiepeniu, obvykle kyslým alebo zásaditým spôsobom (napr. kyseliny). Šetrná enzymatický hydrolýza, štiepenie za pomoci enzýmov, ktorú poznáte z výroby kvalitnejších zdrojov bielkovín a proteínov, sa v tomto prípade väčšinou ani nevykonáva.


Vzniknutý hydrolyzát kolagénu je následne podľa potreby a zamerania využívaný ku konkrétnym účelom. Každopádne, z celej technológie produkcie kolagénu je jasné, že je táto metóda pravým opakom metódy, ako je napríklad CFM pri mliečnych bielkovinách.


Kolagén a spektrum aminokyselín

Ako bolo vyššie spomenuté, kolagén ma odlišné spektrum aminokyselín od mliečnych, hovädzích ale aj srvátkových bielkovín. Charakteristikou kolagénu je vysoký obsah aminokyseliny Glycín, a to až 25% z celkového obsahu. Ďalej je to aj obsah špecifických aminokyselín, ktoré nie sú v bielkovine hovädzieho mäsa, mliečnej a ani vaječnej bielkoviny vôbec prítomné. Týmito aminokyselinami sú Hydroxyprolín, a to až 12% z celkového obsahu a Hydroxylyzín. Ďalej je to nulový obsah dôležitej esenciálnej aminokyseliny Tryptofán a nízky obsah BCAA, a to len 5-6%.

 kolagén vo výživových doplnkoch

 

Ako spoznať kolagén v doplnkoch výživy?

V prípade, že sa chystáte kupovať hovädzí proteínový koncentrát, srvátkový proteín alebo aminokyseliny, a chcete zistiť, či produkt nie je nadopovaný kolagénom, ale obsahuje skutočnú plnohodnutnú bielkovinu, postupujte podľa tohto návodu:


1. Zloženie

Skontrolujte zloženie produktu. Jednotlivé zložky musia byť vymenované postupne za sebou. Na prvom mieste sa udáva vždy zložka, ktorej je v produkte najviac, na poslednom mieste zas zložka, ktorej je najmenej. V prípade hovädzieho proteínu, v zložení by mal byť tiež presne špecifikovaný pôvod hovädzej bielkoviny, takže či sa jedná o bielkovinu hovädzieho mäsa alebo kolagénu. V prípade, že nájdete v zložení aj obsah želatíny, alebo kolagénu, postupujte k bodu 2. Každopádne, toto isté môžete urobiť, aj keď kolagén v zložení nenájdete.

 

2. Spektrum aminokyselín

Pokiaľ produkt nemá spektrum aminokyselín uvedený vôbec, zvoľte radšej iný produkt. Z 99% sa bude jednať len o hydrolyzát kolagénu. V prípade, že je spektrum aminokyselín uvedené, zamerajte sa na nasledujúce údaje:


kolagén a spektrum aminokyselín

 

a) Hydroxyprolín a Hydroxylyzín – tieto aminokyseliny sú prítomné jedine v kolagéne. Nenájdete ich v čistom izoláte hovädzieho mäsa a ani v srvátkovej bielkovine. Ak sú v zozname uvedené, jedná sa o jasnú prítomnosť kolagénu.
 
b) Glycín – všímajte si množstvo glycínu v 100g aminokyselín. Bielkovina hovädzieho mäsa obsahuje 6-7% glycínu. Srvátková bielkovina obsahuje do 2% glycínu. Kolagén zas 17-25%.
 
c)Tryptofán a Cysteín – ak sú tieto dve aminokyseliny v zložení neprítomné, určite sa jedná o čistokrvný kolagén.

 

3. Približne stanovené množstvo kolagénu v bielkovinovej zložke produktu

Uvedené množstvo Hydroxyprolínu v spektre aminokyselín vynásobte číslom 8.5. Výsledné množstvo je približným percentuálnym zastúpením bielkoviny v kolagéne v celkovej bielkovine produktu.

 

kolagén vs. plnohodnotná bielkovina, porovnanie a ako zistiť kolagén v doplnku výživy


Príklad 1:

Produkt obsahuje 3.050 mg (3.05%) hydroxyprolínu v 100 g aminokyseliny. To znamená 3.05 x 8.5 = 25.95% kolagénu v rámci bielkoviny, čo je naozaj veľa.

 

Príklad 2:

Produkt obsahuje 12,5% ( 12.500mg/100g) Hydroxyprolínu, takže 12,5 x 8,5 = 106,25% kolagénu. To znamená, že sa jedná o produkt založený len na kolagéne, čo je tiež skutočnosť. Tento tento údaj pochádza z kĺbovej výživy. (Pozn.: dané % môže prekročiť 100% vďaka pohyblivému % kolagénu)

 

Záver

Tento postup platí aj pre mliečnu bielkovinu, kazeín a vaječnú bielkovinu. Všeobecne platí, že by ste sa mali väčšiemu množstvu kolagénu v produktoch určeným na rast svalovej hmoty určite vyhýbať. Odporúčame vám také produkty, ktoré obsahujú do 3% kolagénu. Najideálnejší je proteín, ktorý má čo najnižšie obsah kolagénu.


Samozrejme, kolagén ľudské telo potrebuje, a to hlavne po 25. roku života. Takže kolagén v konečnom dôsledku nie je nič zlé, čo by vám mohlo škodiť. Avšak rozdiel je v tom, či ho chcete užívať alebo vám ho výrobca natlačí do amino a proteínových produktov bez vášho vedomia. Ako sme už spomínali, zvoľte si radšej také produkty, ktoré uvádzajú obsah kolagénu, prípadne produkty, ktoré majú 3 a menej percentný obsah kolagénu.


Aký je váš názor na kolagén v doplnkoch výživy? Sledujete zloženie a aminokyselinový profil produktov pred ich kúpou? Napíšte nám do komentárov. Ak si myslíte, že by tento článok mohol pomôcť vašim známym a blízkym, podeľte sa oň zdieľaním.