Horká čokoláda – aké má výhody pre zdravie a chudnutie?

čokoláda a chudnutie

Čo sa vám vybaví pri slove čokoláda? Je to tabuľka vašej obľúbenej maškrty, zmrzlina alebo horúci nápoj? Čokoláda patrí právom medzi najpopulárnejšie sladkosti a jej nadšencov nájdete určite na každom kontinente. Tým mám na mysli aj vedecký tím na Antarktíde. Možno ste doteraz považovali čokoládu za vstupenku k obezite a zdravotným problémom. Čo ak vám povieme, že čokoláda je vo svojej podstate zdravá a má dokonca viacero zdravotných benefitov? Prečítajte si v článku o pôvode, zložení, výhodách a nevýhodách tohto “pokrmu bohov”.

Čokoláda a jej pôvod

Čokoláda sa do Európy dostala z amerického kontinentu pri návrate európskych moreplavcov. Za jedného z jej objaviteľov je považovaný Hernán Cortés, známy španielský konkvistador. Ten priniesol čokoládu osobne kráľovi Jurajovi V. v roku 1528, a to spolu s ďalšími objavmi z Mexika. A čo Kolumbus? Cortés síce priniesol vzorky do Európy, ale s kakaovými bôbmi sa už pred ním stretol aj Krištof Kolumbus. V roku 1502 zajal kanoe s “prapodivne vyzerajúcimi mandľami”, ktoré považoval za platidlo v mezoamerike. Boli to samozrejme kakaové bôby, ktorými možno aj platili, pretože pre vtedajšie civilizácie mali veľkú cenu. [1] [2]

čokolada a jej pôvod

Iba pre úplnosť, termínom “mezoamerika” sa označuje kultúrna oblasť na území Strednej Ameriky a Mexika. Ide o obdobie civilizácií, akými boli Mayovia, Aztékovia alebo tiež Toltékovia pred príchodom Krištofa Columba a Španielov. Ozajstný začiatok čokolády však musíme hľadať už v mayskej kultúre, ktorá pravdepodobne ako prvá kultivovala kakaovníkv roku 400. Z čokolády si Mayovia pripravovali nápoj, ktorý nazývali “xocolatl”. Jednalo sa o nápoj z pomletých kakaových bôbov, ktoré rozpustili vo vode so škoricou a čiernym korením. Nápoj nazývali “pokrm bohov” a obzvlášť ho zbožňoval aztécky vládca Montezuma II, doprial si ho dokonca niekoľkokrát denne. Nešlo však o celkom bežnú surovinu, bôby boli uchovávané spolu so zlatom a vzácnymi kameňmi, a používané ako platidlo. [1] [3] [4]

Rastlina dostala oficiálne latinské označenie Theobraoma cacao od švédskeho vedca Carla Linnaeusa v roku 1753. Pre pomenovanie rastliny použil jeho aztécky pôvod, názov pozostáva z latinského termínu “theobroma”, čo má doslovný význam “pokrm bohov”, a aztéckeho slova xocolatl. [1]

Viete si dnes predstaviť svet sladkostí, cukroviniek a celkovo potravín bez čokolády? Je súčasťou našich životov už po niekoľko generácií a v spektre produktov si mnohí našli svojich favoritov. Z histórie sa určite oplatí spomenúť niekoľko sladkých míľnikov [4]:

1815 – Conread Van Houten vytvoril kakaové maslo

1879 – Rudolph Lindt vyrobil prvú tmavú čokoládu metódou konšovania

1923 – Frank Mars vynašiel legendárnu Milky Way

1964 – na svet prišla prvá fľaštička s Nutellou

1974 – začala sa výroba kultového Kinder vajíčka

Konzumácia čokolády vo svete

Dnes je kakao veľmi populárnou surovinou a výrobky z kakaa sa tešia obľube nielen u detí. Čokoláda má dokonca svoj vlastný medzinárodný deň – 29. november. Podľa štatistiky z roku 2017 v konzumácii čokolády na obyvateľa boli na špici Švajčiari a za nimi Rakúšania a Nemci, v Japonsku a Číne naopak nie je tak populárna [5] [6]

  • Švajčiarsko – 8,8 kg
  • Rakúsko – 8,1 kg
  • Nemecko – 7,9 kg
  • Rusko – 4,8 kg
  • USA – 4,4 kg
  • Francúzsko – 4,3 kg
  • Japonsko – 1,2 kg
  • Čína – 0,1 kg

Popularita čokolády v Švajčiarsku nie je až takým prekvapením, pretože krajina samotná je známa svojou výnimočnou kvalitou čokoládových produktov. Ak ste niekedy ochutnali niektoré z ich legendárnych produktov, napríklad Toblerone, určite dáte za pravdu, že je to vysoká liga. Čokoláda je finálnym produktom, na začiatku je však kakaovník, na ktorom sa nachádzajú plody s kakaovými bôbmi. Plody kakaovníka pripomínajú struk, ročne vyrastie na jednom strome 20 – 30 strukov a v každom z nich sa nachádza 20 – 40 bôbov. Ak si to prepočítate, z jedného stromu rovne získame 400 – 1200 kakaových bôbov. Na výrobu približne 450 g čokolády potrebujete zhruba 400 bôbov, to znamená, že z jedného stromu môžete vyrobiť približne 0,5 až 1,5 kg čokolády. [5] [6]

konzumácia čokolády vo svete

Negatívnou stránkou čokoládového priemyslu je nízky zárobok robotníkov v ťažkých podmienkach. Zarobia v priemere menej než 1 dolár denne. Okrem toho, podiel farmárov z predajnej ceny čokoládovej tabuľky je približne 6 %, zatiaľ čo výrobcovia a obchodníci si nechávajú 80 %. Byť farmárom nie je ľahké, pritom si musia odmakať zber, navyše majú na ramenách aj neistotu spojenú s pestovaním kakaa. [5]

Čokoláda a jej obsah živín

Na trhu sú rôzne čokolády s rozličným obsahom kakaa a ďalších ingrediencií. Čokoláda však pozostáva z kakaového prášku, kakaového masla a cukru. Samozrejme, v prípade mliečnej čokolády obsahuje aj mlieko v podobe prášku. V kakau môžete nájsť mnohé zdraviu prospešné látky, napríklad polyfenoly, a to viac než zelený čaj a červené víno. Za všetky je dôležité spomenúť flavonoidy a ich podkategóriu flavanoly – oligomérne procyanidíny a epikatechín. Medzi ďalšími zložkami sú aj kofeín, teobromín, tryptofán a β-fenyletylamín. [7]

čokoláda a živiny

Lepší prehľad v obsahu živín v 100 g kakaa a porovnanie s horkou alebo mliečnou čokoládou získate vďaka nasledujúcej tabuľke [1]:

KakaoTmavá čokoládaMliečna čokoláda
Energetická hodnota (kcal / kJ)335 / 1486515 / 2155545 / 2281
Tuky (g)25,633,636,3
Sacharidy (g)11,549,750,5
Cukry (g)stopové množstvá49,750,5
Vláknina (g)83,2
Bielkoviny (g)20,46,67,3
Draslík (mg)300420
Fosfor (mg)685186207
Vápnik (mg)5151262
Železo (mg)14,353
Sodík (mg)11120
Vitamín B3 (Niacín) (mg)1,70,60,6
Vitamín B2 (Riboflavín) (mg)0,30,070,39
Vitamín B1 (Tiamín) (mg)0,080,070,09
Vitamín A (µg)7925
Fenoly (mg)996 – 3781579160

Čokoláda a jej význam pre zdravie a chudnutie

Liečba čokoládou?

Čokoláda je v dnešnej dobe dôležitou súčasťou sladkých regálov v obchodoch. Vedeli ste však, že čokoláda bola kedy predpisovaná aj na medicínske účely? Postoje k čokoláde sa v priebehu času menili, euforické účinky čokolády nenechali na seba dlho čakať a rýchlo sa dostali do západnej Európy. Podľa cirkvi bolo pitie čokolády znehodnotením náboženského pôstu, čo sa zmenilo v roku 1662, kedy kardinál Brancaccio uznal, že pitie čokolády nie je prekážkou v pôste. Dovtedy mali obyvatelia Európy možnosť vychutnávať si túto pochúťku iba z medicínskych dôvodov. Za tento prístup môže vplyv Hypokratovo-galenického prístupu k liečbe. Tento prístup silno vplýval na lekársku veda počas 17. a 18. storočia, a liečilo sa výlučne alopatickým systémom. Viete si dnes predstaviť, že by vám lekár predpísal studené látky na “horúcu” chorobu a vlhké lieky či jedlá pri suchom ochorení? [8]

liečba čokoládou

Dôkazom, že kakao bolo používané na medicínske účely je aj rukopis Badianus (Badianius Manuscript) z roku 1552, v ktorom sa nachádzali liečivé rastliny. Súčasťou spisu sú mexické choroby, ich liečba a nutričné problémy. Spomína sa v nej aj kakao a jeho deriváty, ktoré sa používali ako živina alebo liečivo pri liečbe angíny, zápchy, únavy alebo hemoroidov. [8]

Pre ľudí po vážnych akútnych ochoreniach, pacientov s chronickým pľúcnym katarom alebo ľudí trpiacich únavou bola v polovici 19. storočia odporúčaná špeciálna čokoláda. Zložkami tejto analeptickej čokolády bolo kakao z Caracca, cejlonská škorica a cukor z Avana alebo “zemiaková múka”. Ťažko povedať, či bol výnimočný prípravok iba pre úzku skupinu spoločnosti, a do akej miery zmierňoval ťažkosti. Čo by ste povedali na to, keby ste si dnes po odchode z ambulancie prevzali v lekárni podobný lahodný liek? [8]

Benefity pre zdravie a redukciu hmotnosti

Bohatá na živiny

Ste fanúšikmi kvalitnej horkej čokolády s minimálne 70 % obsahom kakaa? Konzumácia kvalitnej čokolády je pre človeka prospešná pre jej nutrienty, ale aj v tomto prípade platí, všetko s mierou.101 g 70 – 85 % horkej čokolády predstavuje približne 600 kalórií, 24 g cukru a 43 g tuku, na to netreba zabúdať. Zároveň však platí, že 100 g čokolády dokáže výrazne zvýšiť váš príjem minerálov a vlákniny. 100 g nie je málo a určite by ste ho nemali jesť denne, treba však dodať, že v ňom nájdete 11 g vlákniny alebo 67 % a 58 % dennej odporúčanej dávky železa a horčíka. [9] [10]

Čokoláda a krvný tlak

Štúdia z roku 2017 sa venovala vplyvu čokolády na krvný tlak a vaskulárne funkcie. Čokoláda je bohatá na polyfenoly, a v tejto súvislosti naznačuje niekoľko epidemiologických štúdií určitý vzťah medzi dennou konzumáciou kakaa a lepšími kardiovaskulárnymi výsledkami. Presnejší význam deklarujú klinické intervenčné štúdie, ktoré preukazujú pozitívne účinky čokolády alebo kakaa bohatého na flavanoly, pri redukcii krvného tlaku a zlepšení vaskulárnych funkcií. Význam konzumácie čokolády pri znížení krvného tlaku a zlepšení endoteliálnej funkcie sa preukázal nielen u ľudí trpiacich ischemickou chorobou srdca, srdcovým zlyhaním alebo hypertenziou, ale aj u zdravých ľudí. Zdravé cievy a správny krvný tlak sú pre zdravie a udržanie optimálnej hmotnosti veľmi dôležité. Všeobecné presvedčenie, že čokoláda upokojuje zrejme nie je iba výhovorka milovníkov čokolády. [11]

Prospešná pre trávenie

Jednou z výhod čokolády je aj jej prebiotická vlastnosť. Prebiotiká sú špecifické látky, ktoré plnia funkciu potravy pre “prospešné” baktérie v našom tráviacom systéme. Čokoláda má schopnosť správať sa ako prebiotikum, čím podporuje rast “dobrých” baktérii. Pre zdravie a redukciu hmotnosti je správne fungovanie trávenia veľmi dôležité, pretože od kvality trávenia závisí aj schopnosť tela vstrebávať živiny. Okrem iného, malá dávka pred a po jedle “spúšťa” hormóny, ktoré informujú mozog, že ste už sýty. Nedostatočné fungovanie trávenia je častým problémom, a preto je určite príjemnejšie podporiť trávenie touto pochúťkou. Skúste vyskúšať aj hack so sýtosťou – dajte si sladké ako netradičný “prvý chod”, možno to na vás zaberie. [12] 

čokoláda je prospešná pre trávenie

Čokoláda sa správa ako prebiotikum, ale môže byť zároveň probiotikom. Dokazujú to výsledky výskumu z roku 2018, ktorý sa zaoberal horkou čokoládou obohatenou o enkapsulovanú probiotickú baktériuLactobacillus plantarum. Podľa výsledkov neovplyvnili baktérie v čokoláde jej vzhľad, textúru alebo arómu, a navyše mali dobrú životaschopnosť počas 180 dní pri 20 °C. [13]

Zaujíma vás význam probiotík pre zdravie? Všetko potrebné nájdete v článku – Probiotiká: význam užitočných baktérií pre imunitu a celkové zdravie športovcov.

Keď už sme pri vstrebávaní živín, štúdia z roku 2018 skúmala súvislosť medzi horkou čokoládou a hladinami cukru v krvi. Výsledky naznačujú, že 48 g 70 % horkej čokolády môže znížiť inzulínovú rezistenciu a hladiny glukózy nalačno. 48 g čokolády denne nie je málo, ale schopnosť predchádzať rezistencii a ďalším komplikáciám stojí za pozornosť. [10]

Chcete sa o inzulínovej rezistencii dozvedieť viac? Prečítajte si náš článok – Citlivosť na inzulín – ako ju zvýšiť a predísť inzulínovej rezistencii.

Čokoláda a cholesterol

Ďalšou výhodou horkej čokolády, ktorá ovplyvňuje celkové zdravie, je vplyv na hladiny HDL a LDL cholesterolu. Bolo totiž preukázané, že kakaový prášok u mužov výrazne znižuje oxidovaný LDL cholesterol. Okrem toho zvyšoval hladinu “dobrého” HDL cholesterolu a redukoval hladinu “zlého” LDL cholesterolu. Uvažujete, prečo spomíname oxidovaný LDL cholesterol? Znamená to, že cholesterol reagoval s voľnými radikálmi, čím sa stal reaktívnym a schopným poškodzovať tkanivá v organizme. Aby sme nehovorili iba vo všeobecnosti, môže dôjsť napríklad k poškodeniu výstelky tepien v srdci. [9] 

čokoláda a cholesterol

Čokoláda a psychika

Čokoláda nie je iba zdrojom polyfenolov, vitamínov a minerálov. Drvivá väčšina ľudí siahne po čokoláde ako dôsledku túžby na sladké. Asi vás neprekvapia výsledky štúdie, ktoré preukázali, že u 25 účastníčok predstavovala čokoláda 49 % zo všetkých chutí na jedlo. Chuť na čokoládu bola zaznamenaná viac u žien, a to najmä v predmenštruačnom období. [14]

Iná štúdia sa venovala čokoláde a depresii, do výskumu bolo zapojených 120 stredoškolských študentiek, ktoré obľubujú čokoládu. Podľa výsledkov môže depresívna nálada zvyšovať chuť na čokoládu. Pravdou však zostáva, že dôvody, prečo dochádza k tejto chuti pri citových ťažkostiach, nie sú jasné. [14]

Podľa systematického prehľadu z roku 2013, 5 z 8 štúdií preukázalo vplyv čokolády na zlepšenie nálady alebo zmiernenie negatívnych pocitov. To však nie je všetko, 3 z 8 štúdií navyše poukázali aj na zlepšenie kognitívnych schopností. [12] [15]

čokoláda a chudnutie

Čo to teda znamená? Čokoláda je príjemným “antidepresívom”, s ktorým ľahšie zvládnete náročné situácie. Možno je to jeden z dôvodov, prečo aztécky panovník Montezuma II. tak zbožňoval čokoládu. Navyše, psychické rozpoloženie je dôležité pre motiváciu cvičiť a udržať si správnu telesnú hmotnosť. Človek s depresívnymi pocitmi asi nebude nadšený z dobrovoľnej fyzickej aktivity a motivovaný chudnúť.

Denná dávka čokolády

Spoznali ste všetky výhody, ale otázkou zostáva, koľko kakaa alebo horkej čokolády človek môže denne prijať, aby si tým ešte viac neuškodil. Článok z roku 2011 uvádzka výsledky štúdie, ktorá má na to odpoveď. Denná dávka 25 g horkej čokolády po troch mesiacoch mierne zvyšovala telesnú hmotnosť. Denný príjem 6 g však nedospel k nárastu hmotnosti. [14]

V inej štúdii konzumovali účastníci 30 dní 20 g čokolády s 90 % alebo 55 % obsahom kakaa. V oboch skupinách došlo k zníženiu krvného tlaku, no viac u účastníkov, ktorí jedli 90 % čokoládu. Odporúčaním v záveroch štúdie je, že 20 g horkej čokolády (90 %) denne môže mať priaznivý účinok na vaše tepny. [16]

Čokoláda je v správnom množstve určite užitočná, avšak myslite na kalórie, ale aj obsah cukru a tuku. Výskum z roku 2011 sa nezaoberal množstvom, ale frekvenciou. Celkový počet účastníkov predstavoval 114 000 a u ľudí, ktorí jedli čokoládu viac než 2x do týždňa sa zistili nasledovné fakty [17]:

  • o 37 % nižšie riziko rozvoja srdcovocievnych ochorení
  • o 31 % nižšie riziko cukrovky
  • o 29 % nižšie riziko mŕtvice

Pre úplnosť je potrebné doplniť, že spomínaný prehľad nerozlišoval medzi horkou a mliečnou čokoládou, a zahŕňal jej rôzne formy. [17]

denná dávka čokolády

Čokoláda, a najmä horká, má pre udržanie celkového zdravia a podporu redukcie hmotnosti niekoľko výhod. V neposlednom rade je čokoláda surovinou, ktorá na trhu ponúka neskutočne veľa možností, a každý si medzi nimi nájde to svoje. Chcete aby sa o čokoláde a jej význame pre zdravie a chudnutie dozvedeli aj vaši priatelia? Neváhajte a podporte článok zdieľaním.

Zdroje:
[1] Maria Teresa Montagna, Giusy Diella, Francesco Triggiano, Giusy Rita Caponio, Osvalda De Giglio, Giuseppina Caggiano, Agostino Di Ciaula, Piero Portincasa – Chocolate, “Food of the Gods”: History, Science, and Human Health – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6950163/
[2] HERNANDO CORTES: DISCOVERER OF COCOA – https://www.cocoahernando.com/hernando-cortes-discoverer-of-cocoa/
[3] What is the meaning of Mesoamerica?
https://www.maya-archaeology.org/glossary-dictionary-definitions-jargon/what-is-mesoamerica-how-to-define-mesoamerica-pre-columbian-pre-hispanic-mayan.php
[4] Roberto VERNA – The history and science of chocolate – http://mjpath.org.my/2013.2/history-and-science-of-chocolate.pdf
[5] Abigail Abesamis – 8 unbelievable facts about the $103 billion chocolate industry – https://www.insider.com/chocolate-industry-facts-statistics-consumption-2019-11
[6] Niall McCarthy – Switzerland Comes First For Chocolate Consumption – https://www.statista.com/chart/3668/the-worlds-biggest-chocolate-consumers/
[7] Magdalena Nowaczewska, Michał Wiciński, Wojciech Kaźmierczak, Henryk Kaźmierczak – To Eat or Not to eat: A Review of the Relationship between Chocolate and Migraines – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7146545/
[8] Donatella Lippi – Chocolate in History: Food, Medicine, Medi-Food – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3708337/#B4-nutrients-05-01573
[9] Kris Gunnars – 7 Proven Health Benefits of Dark Chocolate – https://www.healthline.com/nutrition/7-health-benefits-dark-chocolate
[10] Jamie Eske – What are the health benefits of dark chocolate? – https://www.medicalnewstoday.com/articles/324747
[11] Valeria Ludovici, Jens Barthelmes, Matthias P. Nägele, Frank Enseleit, Claudio Ferri, Andreas J. Flammer, Frank Ruschitzka, Isabella Sudano – Cocoa, Blood Pressure, and Vascular Function – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5539137/
[12] Anna Brooks – 8 Healthy Reasons to Eat Dark Chocolate – https://www.everydayhealth.com/diet-and-nutrition-pictures/delicious-reasons-to-eat-dark-chocolate.aspx#:~:text=Chocolate%20Is%20Good%20for%20Your%20Gut%20and%20May%20Help%20With%20Weight%20Loss&text=Eating%20chocolate%20every%20day%20probably,could%20help%20with%20weight%20loss.
[13] Milica Mirković, Sanja Seratlić, Kieran Kilcawley, David Mannion, Nemanja Mirković, Zorica Radulović – The Sensory Quality and Volatile Profile of Dark Chocolate Enriched with Encapsulated Probiotic Lactobacillus plantarum Bacteria – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6111586/
[14] David L. Katz, Kim Doughty, Ather Ali – Cocoa and Chocolate in Human Health and Disease – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4696435/
[15] Andrew Scholey, Lauren Owen – Effects of chocolate on cognitive function and mood: a systematic review – https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/nure.12065
[16] Does eating a few squares of dark chocolate a day improve blood pressure? – https://www.nhs.uk/news/food-and-diet/does-eating-few-squares-dark-chocolate-day-improve-blood-pressure/
[17] Sharon Basaraba – How Much Dark Chocolate Should You Eat to Live Longer? – https://www.verywellhealth.com/how-much-dark-chocolate-should-i-eat-to-live-longer-2223572