Ako správne dopĺňať tekutiny a prečo skúsiť iontové nápoje

Pojem pitný režim poznáme zrejme všetci, no problémom je, že ho dodržiava len málokto. Pod termínom pitný režim sa však skrýva udržiavanie určitej rovnováhy medzi príjmom a výdajom tekutín v našom organizme.

 

Ľudské telo sa skladá v priemere zo 70 % vody, preto je nutné tekutiny pravidelne počas dňa dopĺňať. Množstvo prijatých tekutín pre dospelého sa pohybuje od 1,5 až do 3 litrov vody denne, a to v závislosti od fyzickej aktivity, zdravia a teploty prostredia, v ktorom sa nachádza.

 

Radšej menej a často, ako veľa a naraz

Možno by ste to ani netušili, ale naozaj aj pri takejto činnosti, ako je pitie vody, existuje pravidlo. Toto pravidlo sa týka správneho príjmania tekutín počas dňa, a mali by ste radšej prijímať tekutiny v menšom množstve, ale častejšie, ako viac litrov nárazovo. Rozhodne, nie je veľmi vhodné vypiť liter vody naraz a ostať potom celý zvyšok dňa "na sucho". Samozrejme, do celkového príjmu tekutín sa neráta káva alebo alkohol.

 Pitný režim radšej častejšie ako veľa a naraz

 

Platia tieto pravidlá aj pri športe?

Pri športovej aktivite dochádza k zvýšenej produkcii tepla, čo znamená aj zvýšenie vylučovania potu, za účelom ochladenia tela. Hrozí dehydratácia, a preto by sa strata tekutín pri športovej aktivite nemala podceňovať. Vedecké štúdie uvádzajú, že strata tekutiny, ktorá sa rovná 4% telesnej váhy, má za následok zníženie telesného výkonu až o 40 %. Počas športu sa odporúča dodržiavať pitný režim každých 15 minút približne 150 až 300 mililitrov, avšak aby ste zabránili svalovej horúčke a kŕčom vo svaloch, mali by ste dbať aj na prísun minerálov a vitamínov. Tomuto problému môžete predísť konzumáciou iontových nápojov, ktoré obsahujú všetky potrebné látky a minerály pre vaše telo a svaly.

 

Iontové nápoje a ako sa v nich vyznať?

Iontové nápoje držia hladinu minerálov a vitamínov v telových tekutinách a pozitívne vplývajú na regeneráciu svalov po namáhavom silovom tréningu. Tieto drinky sú vhodné pre akúkoľvek fyzickú aktivitu a záťaž, pretože prispievajú k udržiavaniu výkonnosti pri dlhšom vytrvalostnom fyzickom výkone a zvyšujú vstrebávanie vody behom akéhokoľvek fyzického výkonu. 

 

Existujú tri druhy iontových nápojov, a nato, aby ste si dokázali vybrať správny iontový nápoj, mali by ste poznať rozdiely medzi nimi. Rozoznávame hypertonický, isotonický a hypotonický iontový nápoj. Pojem "tonicita" udáva mieru koncentrácie minerálnych látok a vitamínov. Napríklad, tekutina s nižšou tonicitou ako má krv, je práve pot, avšak miera tonicity potu sa mení v závislosti od produkcie tepla.

 

Pitný režim iontové nápoje

 

1. Hypertonické iontové nápoje

Ich tonicita je vyššia ako tonicita telesných tekutín. Tento druh iontových nápojov sa vo väčšine prípadov využíva len na medicínske účely a pri športe len v celkom výnimočných prípadoch.


2. Isotonické iontové nápoje

Využitie nájdu pri niektorých silových športoch,  v ktorých je produkcia potu viac koncentrovaná a nie je až natoľko objemná. Isotonické nápoje je preto potrebné užívať opatrne a vo veľmi malej miere. Mali by sa konzumovať skôr po športovom výkone a nie sú vhodné na dopĺňanie tekutín počas športového výkonu.


3. Hypotonické iontové nápoje

Najčastejšie používané a najvhodnejšie pre užívanie pri športe sú práve hypotonické nápoje. Dopĺňajú hladiny tekutín v priebehu celého dňa a v priebehu športovej aktivity. Ak je fyzická aktivita dlhšia ako 30 minút, určite by ste mali siahnuť po tomto druhu iontového nápoja. Medzi veľmi vhodné a kvalitné hypotonické nápoje patrí aj Unisport od spoločnosti Nutrend, ktorý je ideálnym zdrojom tekutín a energie pri každom športe. Je to iontový nápoj, ktorý je obohatený o látky ako l-karnitín, glycín a taurín, a je určený nie len pre športovcov, ale aj pre ľudí s namáhavou fyzickou aktivitou. 

 

O dôležitosti pitného režimu niet pochýb. Je dôležitý pre človeka ako takého, bez ohľadu na to, či práve drží diétu alebo športuje. Či ste už aktívny športovec alebo rekreačný, mali by ste ho dodržiavať a počas fyzického výkonu myslieť aj na dostatok minerálov a vitamínov, ktoré vaše telo potrebuje.

 

Ak sa vám článok páčil, podporte ho zdieľaním a určite nim poradíte aj svojim menej znalým priateľom.