Prihlásiť
Ako budovať sebadôveru v športe

Ako budovať sebadôveru v športe

Venovať sa akémukoľvek športu so sebou prináša nielen úspechy, ale aj rôzne úskalia. Tie nastávajú hlavne na začiatku a vtedy, keď sme ostýchaví a bojíme sa, že môžeme niečo pokaziť. Postupne sa začneme porovnávať s ostatnými a zvádzame boj vo svojej hlave. Ten sa naozaj môže podpísať na dosahovaní našich cieľov a celkových výsledkoch. V praxi to vyzerá napríklad tak, že prídeme do fitka a namiesto oslovenia trénera či skúsenejšieho športovca sa radšej sústredíme na nepodstatné veci.

To všetko len preto, aby sme nemali pocit, že sa na nás niekto díva a hodnotí nás. No a aby sme sa úplne zbavili nutkania premýšľať nad tým, čo si o nás myslia ostatní, ideme si radšej len pochodiť na páse. Tam nás zas prepadnú myšlienky na to, ako začať dvíhať váhy, s ktorými maká ten fitness model či modelka z Instagramu, aby sme vyzerali rovnako dobre, ako oni. Ak poznáte tento scenár, určite v tom nie ste sami. 

Či už sa venujete futbalu, hokeju, plávaniu, silovému tréningu alebo akémukoľvek inému športu platí, že ak nefunguje hlava, trpí aj samotný výkon. Vtedy o sebe začínate pochybovať a prepadajú vás obavy zo zlyhania. To môže byť jeden zo signálov, že vám chýba dostatok sebadôvery. Dnes sa preto pozrieme na niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu zvládnuť mentálny súboj a zlepšiť svoje sebavedomie v športe.

Prečo je sebadôvera v športe dôležitá

Skôr než začneme je nutné pochopiť, prečo je sebadôvera v športe taká dôležitá. Pomáha totiž podávať kvalitnejšie výkony. Navyše prispieva tiež k tomu, aby mal samotný športovec zo seba lepší pocit. Tejto problematike sa venovala aj štúdia uverejnená v renomovanom časopise Journal of Sports Sciences. Zistila, že vysoká sebadôvera zlepšuje výkon prostredníctvom pozitívneho vplyvu myšlienok človeka. [1]

Okrem zlepšenia výkonov vám sebadôvera v športe môže pomôcť:

  • lepšie využívať kognitívne schopnosti potrebné pre športový úspech. Ide napríklad o pamäť, myslenie, vnímanie, pozornosť či rozhodovanie. Každý z týchto zmyslov sa v rôznej intenzite prejavuje pri všetkých športoch na svete. 
  • lepšie zvládať tlak na výkon, s ktorým sa človek stretáva buď v profesionálnej rovine, alebo v prípade, že sa porovnáva s ostatnými 
  • dosiahnuť vrchol a úspešne sa vyrovnať s nepriaznivými situáciami [2]

Nízka sebadôvera môže samozrejme viesť k opaku. To je dôvod, prečo športovci stratia vieru vo svoje schopnosti a nie sú schopní podať ten najlepší výkon.

7 tipov, ako budovať sebadôveru v športe

Nižšie nájdete niekoľko efektívnych tipov, ktoré vám pomôžu zlepšiť svoje sebavedomie v športovej oblasti.

7 tipov, ako budovať sebadôveru v športe

1. Identifikujte príčinu svojich obáv

Obavy v oblasti športu sú založené na psychologickej hrozbe. Ide o to, ako človek vníma dôležitosť výkonu alebo to, čo si o ňom myslia ostatní. Tieto úvahy vás môžu prepadnúť napríklad vo fitku a obmedziť až tak, že neodcvičíte svoj plánovaný tréning. Samotný strach môže súvisieť aj so zlými športovými výsledkami alebo s faktormi, ktoré človek nedokáže ovplyvniť, ale aj napriek tomu s nimi v hlave zvádza vnútorný boj.

Preto je dôležité identifikovať príčinu obáv, ktoré spôsobujú strach zo zlyhania. Je nutné pochopiť, že myšlienky typu – dnes musím byť perfektný/á alebo musím analyzovať svoje chyby, okamžite ich opraviť a už nikdy nezopakovať, môžu viesť k tomu, že váš športový výkon bude váhavý a neoptimálny. Tak, ako v bežnom živote, aj tu je preto nutné zaujať zdravý postoj a mať reálne očakávania. Ale zároveň tiež prijať fakt, že človek prirodzene robí chyby a naučiť sa s ním pracovať tak, aby neovplyvňoval váš výkon ani výsledky.  Síce sa hovorí, že kto nič nerobí, ten nič nepokazí, ale to predsa nechceme. Našim cieľom by mal byť rast a k nemu skrátka chyby a zlyhania neoddeliteľne patria. [3]

2. Sústreďte sa na to, čo dokážete ovplyvniť

Športový úspech je často zmesou rôznych faktorov a premenných. Nie všetky vždy závisia od vás a dokážete ich ovplyvniť. Platí to napríklad v prípade, ak sa venujete kolektívnym športom ako futbal, hokej či hádzaná, kde úspech závisí od celého tímu. Nemôžete ovplyvniť počasie, rozhodcu, súperov alebo individuálne výkony vašich spoluhráčov.

Treba si uvedomiť, že sú situácie, kedy nezáleží na tom, ako tvrdo trénujete. Dokonca ani na tom, aké výkony podávate na hracej ploche či ako individuálny športovec. Vo vašich rukách je napríklad to, že ráno vstanete, umyjete sa, oblečiete, zaviažete si šnúrky a idete si zabehať. Nedokážete však zmeniť to, aké bude počasie, ktoré sa v konečnom dôsledku dokáže podpísať na vašom výkone. Stále tu totiž môžu byť faktory, ktoré neovplyvníte a dokážu viesť k neúspechu či nespokojnosti. Preto by ste mali vytesniť nepredvídateľné aspekty a sústrediť sa na to, čo ako jednotlivec dokážete ovplyvniť. Len na vás je napríklad to, ako poctivo odmakáte svoj tréning. Vy môžete za to, ako dodržiavate svoj zdravý jedálniček alebo koľko času venujete príprave. Tvrdá práca sa totiž v konečnom dôsledku vždy vyplatí a prinesie svoje ovocie. [4]

Mohli by vás zaujímať tieto produkty:

3. Spomeňte si na svoje predošlé úspechy

V procese budovania sebadôvery rozhodne pomáha aj to, že si spomeniete na svoju minulosť. Tu máme na mysli úspechy, ktoré ste dosiahli. Ako ste sa vtedy cítili? Do akej miery vám to nakoplo sebavedomie? Aké emócie ste prežívali? Spomenúť si na všetko pekné, čo ste v športovej oblasti dosiahli, vám dokáže pomôcť opäť vrátiť sebadôveru.

Okrem toho môže pomôcť aj retrospektíva, ktorá prebieha ako súčasť hodnotenia po tréningu či zápase. Práve vtedy typicky premýšľate a analyzujete svoj výkon. Skúste si spomenúť na dobré aj zlé stránky a aspekty, ktoré mali na váš výkon dobrý či zlý vplyv. Retrospektívu je najlepšie využiť kedykoľvek po zápase, tréningu či súťaži, kedy máte celú udalosť ešte v živej pamäti. Rozhodne by ste však ňou nemali zaťažovať myšlienky počas výkonu, pretože vás môže paralyzovať a ovplyvniť výsledok. [5]

Posilniť sebadôveru v športe pomôže aj spomienka na úspechy

4. Myslite na seba, nie na ostatných

Toto platí nielen v športe. Náš strach a obavy si totiž často spôsobujeme sami a stávame sa tak svojim vlastný nepriateľom. Väčšinou je dôvodom to, že investujeme príliš veľa energie na to, aby sme sa porovnávali s inými. V rovine profesionálneho športu ide hlavne o súperov a rivalov. 

Napríklad vo fitku sa môžeme porovnávať s ostatnými návštevníkmi a tohto nutkania sa pokojne nemusíme zbaviť ani doma. Stačí otvoriť sociálne siete, ktoré sa hemžia fitness influencermi s dokonalým vzhľadom. Často si pri tom človek neuvedomuje, že sa za ich formou skrýva veľa driny a náročné tréningy pod dozorom tých najlepších trénerov a nutričných špecialistov. 

Pre vaše športové sebavedomie však bude najlepšie, keď prestanete stavať iných ľudí na piedestál. Každý z nás totiž žije iný život, máme rozličné starosti, záväzky či odlišný denný režim. Väčšina dospelých musí chodiť do práce, starať sa o domácnosť, rodinu alebo majú ešte akékoľvek iné povinnosti. Myslite na to, že každý z nás robí, čo môže. Zamerajte sa na svoje silné stránky a sústreďte sa na vlastný cieľ. Každý malý či veľký úspech potom prispeje k zvýšeniu vášho sebavedomia, či už v športe alebo v živote. [6]

Ak vás zaujíma, čo všetko sa ukrýva za dokonalým vzhľadom známych hercov a herečiek, určite nevynechajte náš článok Ako vznikajú telá Thora, Supermana a ďalších Hollywoodskych hviezd.

Fokus na seba dokáže pomôcť posilniť sebadôveru v športe

5. Investujte do športového oblečenia

Šaty robia človeka a to isté platí aj v športovej oblasti. Napríklad vo fitku sa často veľa ľudí uchýli k starému voľnočasovému oblečeniu. Boja sa obliecť si športové oblečenie, pretože si myslia, že v ňom budú vyzerať zle a ich forma si to nezaslúži. Toto celé v konečnom dôsledku len prispieva k nízkej sebadôvere. Nosením nevhodného oblečenia často len posilňujeme nedostatok vlastnej hodnoty.

Bez ohľadu na vašu postavu by ste však mali myslieť na to, aby ste sa počas tréningu cítili pohodlne a sebaisto. Práve tak si totiž môžete vytvoriť zdravý, pozitívny vzťah nielen k cvičeniu, ale aj k vlastnému telu. Na trhu môžete nájsť širokú ponuku športového oblečenia, ktoré vám svojim vzhľadom dodá sebavedomie. Zároveň disponuje množstvom funkčných vlastností, ktoré zas oceníte počas tréningu.

Športové oblečenie môže vaše sebavedomie posilniť v mnohých smeroch. Skúsiť môžete napríklad:

  • vymeniť svoje staré, príliš veľké oblečenie za príjemne padnúce kúsky, ktoré nie sú veľmi priliehavé, ale zároveň ani veľmi voľné. Pokojne si môžete vybrať kúsky s motivačným sloganom alebo také, ktoré odzrkadľujú váš vkus. Zamerajte sa na vhodný strih, ktorý lichotí vašej postave a budete sa v ňom cítiť dobre. 
  • experimentujte s obľúbenými farbami, ktoré rozžiaria váš deň. Zároveň môžu zlepšiť vašu náladu a pomôžu cítiť sa energickejšie. 
  • dámy môžu investovať do kvalitnej a funkčnej športovej podprsenky, ktorá im umožní cítiť sa komfortne pri všetkých aktivitách. Okrem toho ponúkne aj funkčné vlastnosti ako spoľahlivý odvod potu a pevné umiestnenie. Vďaka nemu zostane na svojom mieste aj počas tréningu a nebude vás obťažovať. Zároveň si môžete vybrať dizajn, ktorý vyzerá dobre a dodá vám sebavedomie.
  • myslite na proporčnú rovnováhu, ktorá nechá vyniknúť vaše prednosti. Ak sa rozhodnete pre voľnejší vrchný diel oblečenia, dajte si k nemu legíny pre zoštíhlenie dolnej časti tela. V prípade, že si vyberiete voľnejšiu spodnú časť, vrchná by už nemala byť voľná aby to nevyzeralo, že máte oblečenie po starších súrodencoch.
  • vyhrajte sa so svojím štýlom a nezostávajte len pri jednej súprave. Vyberte si niekoľko kúskov, ktoré sa dajú rôzne kombinovať, aby bolo oblečenie o čosi zábavnejšie a pestrejšie. [7]

Športové oblečenie navyše môže nielen posilniť vaše sebavedomie, ale aj zlepšiť váš výkon. Samotné funkčné modely môžu pomôcť aj znížiť riziko zranení. Dokážu tiež skvele odvádzať pot, podporiť rozsah pohybu alebo pozitívne ovplyvniť regeneráciu. [8]

Ak vás táto téma zaujíma a chcete sa dozvedieť viac o výhodách, ktoré do športu prináša poctivý výber oblečenia, prečítajte si náš článok Funkčné oblečenie: Prečo má zmysel a kedy pomôže zlepšiť výkon.

Športové oblečenie posilňuje sebadôveru

6. Neberte neúspech príliš tvrdo

Človek sa musí naučiť zvládať neúspech, aby sa postupne dopracoval k úspechu. Ani Rím nepostavili za noc a podobne to platí nielen v športe, ale aj v živote. Ak sa vám práve nedarí, využite prehru ako odrazový mostík vpred. Okrem toho vás môže tiež inšpirovať, aby ste nabudúce podali lepší výkon. Pokojne sa zajtra vykašlite na tréning a doprajte si pohodlie na gauči, ale potom sa nezabudnite zdvihnúť a opäť naštartovať. Pretože skutočne zlyhá len ten, kto prestane. [9]

Neberte neúspech príliš vážne

7. Buďte si istí tým, čo robíte

Aby ste mohli trénovať sebavedomo a s istotou, mali by ste veriť tomu, čo robíte. Či už ide o váš jedálniček, tréningový plán alebo príslušenstvo, ktoré používate. Posledný bod sa týka hlavne začiatočníkov, ktorí sa môžu ostýchať trénovať vo fitku kvôli tomu, že nevedia používať jeho vybavenie. Ak k nim patríte, oboznámte sa s miestom vopred. Poproste o radu trénera alebo zamestnanca fitka, ktorý vám určite rád pomôže. 

V prípade, že vás zaujíma, ako prekonať svoj strach z fitka a cítiť sa sebavedomejšie, určite si prečítajte náš článok 10 rád pre začiatočníkov vo fitku, pre rýchle a dlhodobo udržateľné výsledky. Nájdete v ňom aj ďalšie tipy, ktoré vám pomôžu zvýšiť vašu sebadôveru.

Záver

Vybudovať viac sebadôvery v športe či v každodennom živote napokon nemusí byť také ťažké, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Stačí nasledovať jednoduché tipy z nášho článku a sami na vlastnej koži si môžete vyskúšať, že to naozaj funguje. Či už sa snažíte pracovať na najlepšej verzii samého seba vo fitku, beháte, plávate alebo sa venujete kolektívnym športom. Vždy existujú spôsoby, ktoré vás dokážu posunúť, podporiť výkon či zdvihnúť náladu v prípade, že sa vám práve nedarí. Opäť platí staré známe, že neuspeje len ten, kto sa prestane snažiť. Držíme vám palce! 

Čo pomáha so sebadôverou v športe vám? Ak bol pre vás článok prínosný, zdieľajte ho aj medzi vašich priateľov a známych.

Zdroje:

[1] Kate Hays, Owen Thomas, Ian Maynard & Mark Bawden - The role of confidence in world-class sport performance – https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/02640410903089798

[2] HOW TO HELP IMPROVE AN ATHLETE’S CONFIDENCE – https://blog.innerdrive.co.uk/sports/how-to-improve-an-athletes-confidence

[3] Dr. Patrick J. Cohn - 7 STRATEGIES TO HELP YOUR ATHLETE BE MORE CONFIDENT – https://www.bluestarlacrosse.com/news_article/show/727837-7-strategies-to-help-your-athlete-be-more-confident

[4] Will Hinch - Self confidence in sport: 9 Steps to improving it – https://blog.pitchero.com/self-confidence-in-sport-9-steps-to-improving-it

[5] Gobinder Gill - BUILDING SELF-CONFIDENCE IN SPORT – https://believeperform.com/building-self-confidence-in-sport/

[6] Octavia H. Zahrt, Alia J. Crum - Perceived Physical Activity and Mortality: Evidence From Three Nationally Representative U.S. Samples – https://www.apa.org/pubs/journals/releases/hea-hea0000531.pdf

[7] Jacynth Bassett - Five ways to feel confident in activewear – https://henpicked.net/five-ways-to-feel-confident-in-activewear/

[8] Niti Pawar - How is Sports Apparel Important for Improving an Athlete’s Performance? – https://www.researchdive.com/blog/how-is-sports-apparel-important-for-improving-an-athletes-performance

[9] How Do Athletes Gain Self-Confidence? 6 Self-Confidence Building Tips – https://restoic.com/blogs/blog/how-do-athletes-gain-self-confidence-6-self-confidence-building-tips