Umelé sladidlá - mýty a fakty o ich bezpečnosti a účinkoch na zdravie

Koluje o nich množstvo mýtov. Za roky svojej existencie si našli zástancov, ale aj odporcov. Hovoríme o umelých sladidlách. Prv než ich odsúdite ako škodlivé alebo nebezpečné, prečítajte si tento článok. Podrobne v ňom rozoberieme všetky kľúčové fakty o umelých sladidlách. Dozviete sa, ako umelé sladidlá vznikli, či sú bezpečné a aké sú ich výhody aj nevýhody.


Čo sú umelé sladidlá?

Umelé sladidlá sú doplnky stravy, ktoré sa používajú ako náhrada cukru. Nápojom a jedlám dodávajú sladkú chuť a sú dokonca niekoľkonásobne sladšie ako cukor. Ich plusom však je, že obsahujú len minimum alebo žiadne kalórie. Navyše, ako náhrada cukru, sú vhodné pre ľudí trpiacich obezitou a cukrovkou 2. typu. Sú skvelou alternatívou pri pečení, varení a sladení obľúbených nápojov. Termín “umelé sladidlá” pritom vyjadruje [2] [3]:

  • náhrady cukru
  • nízkokalorické sladidlá
  • bezkalorické sladidlá


Medzi najznámejšie umelé sladidlá patrí aspartám, sacharín, sukralóza, prípadne acesulfám draselný. Aké sú medzi nimi rozdiely? V nasledujúcich riadkoch sa dozviete všetky potrebné informácie o 4 najpoužívanejších umelých sladidlách. [2]     

 

čo sú umelé sladidlá

 

Najznámejšie umelé sladidlá

Na trhu je možné nájsť niekoľko umelých sladidiel, ktoré sa odlišujú vlastnosťami, ale aj použitím. Ako zložku potravín ich dnes nájdete skoro všade, a preto je dobré ich poznať.   

  

1. Sacharín

Sacharín je najstaršie umelého sladidlo, ktoré v roku 1879 úplnou náhodou objavil Constantine Fahlberg. Po celodennej práci v laboratóriu si mladý doktorand neumyl ruky a pri jedení rožka si uvedomil, že chutí sladšie. Mohli za to zvyšky uhoľného dechtu, ktoré sa z jeho rúk dostali na pečivo, a tak vznikol sacharín. [1]


Sacharín je asi 300-krát sladší než stolový cukor. Farebné vrecúška sacharínu môžete nájsť v kaviarňach aj u nás. Ako zložka iných potravín sa sacharín nachádza v žuvačkách, diétnych nápojoch, džemoch a v kozmetike. [4] [5] 


V 70. rokoch bol sacharín označený za nebezpečný. Neskôr však viac ako 30 štúdií potvrdilo jeho bezpečnosť pre človeka. Aj vďaka týmto štúdiám je dnes na trhu a patrí medzi najpopulárnejšie umelé sladidlá. [6]   

     

najznámejšie umelé sladidlá - sacharín              

2. Aspartám

Aspartám v roku 1965 tiež náhodne objavil chemik James Schlatter, ktorý si olízal prst, keď zdvíhal hárok papiera. [7] Na trhu sa prvýkrát objavil v roku 1974. Z chemického hľadiska je aspartám tvorený dvoma aminokyselinami. Je 220-krát sladší než bežný stolový cukor, a preto sa používa v sladených nápojoch, žuvačkách, ale aj v cereáliách. Nevýhodou je, že sa štiepi pri vysokých teplotách, preto nie je vhodný na pečenie. Asociácia FDA schválila použitie aspartámu v roku 1996 v jedlách a nápojoch. Predchádzalo tomu viac než 100 laboratórnych a klinických štúdií. [13] [4] [5] [6] 


Mýty o aspartáme

1. Aspartám a rakovina

Aspartám bol predmetom viacerých mýtov, ktoré boli vyvrátené. Jeden z najznámejších tvrdí, že aspartám zvyšuje riziko rakoviny. Podľa oficiálneho vyjadrenia Národného inštitútu pre výskum rakoviny (NIC) - aspartám nevstupuje do krvného obehu a nemá dosah na orgány. V roku 2007 bola uskutočnená rozsiahla štúdia, ktorá nedokázala spojitosť medzi aspartámom a vznikom rakoviny. [12] [15]


2. Aspartám a cukrovka

Ďalší známy mýtus tvrdí, že aspartám spôsobuje glukózovú intoleranciu a cukrovku. Asociácie, ako FDA, Americká diabetická asociácia a Americká srdcová asociácia vydali prehlásenie, že normálna konzumácia aspartámu nemá vplyv na glykemický index ani chuť do jedla. V roku 2014 bola uskutočnená štúdia, ktorá mala za cieľ zistiť, či má aspartám vplyv na hladinu cukru v krvi. Výsledky nepreukázali žiadne zmeny hladiny cukru počas jeho konzumácie. [12] [16]

             

mýty o aspartáme

                 

3. Aspartám a priberanie

Aspartám vraj spôsobuje nárast hmotnosti, aspoň tak to tvrdí ďalší z mýtov. Početné štúdie však potvrdzujú, že nespôsobuje priberanie. Ako náhrada cukru vo vysokokalorických jedlách môže práve naopak podporiť redukciu hmotnosti. Mýty, že umelé sladidlá spôsobujú väčšiu chuť na sladké, nie sú podložené dôkazmi. 

                     

Štúdia z roku 2012 skúmala 4 rôzne nápoje a ich vplyv na ukladanie telesného tuku. Jeden bol cukrom sladený nápoj, druhý aspartámom sladený nápoj, tretí nápoj bolo polotučné mlieko a štvrtý voda. Výsledky nápoja s obsahom aspartámu boli veľmi podobné ako pri vode. To znamená, že aspartám nespôsobuje priberanie a ani zvýšenie množstva telesného tuku. [12] [16] 

                     

4. Aspartám a bolesti hlavy

Aspartám spôsobuje bolesti hlavy. Ďalší mýtus o aspartáme, o ktorom štúdia preukázala, že je nepravdivý. Výskum bol realizovaný na ľuďoch, ktorí uvádzali opakované bolesti hlavy po konzumácii aspartámu. Vedci použili metódu slepého ochutnávania. 35 % účastníkov malo bolesti po aspartáme, no 45 % malo bolesti po placebe. [14]     

  

mýty o aspartáme a bolesti hlavy

                    

3. Sukralóza

Sukralóza bola objavená v roku 1976. Za jej odhalením stojí vedec, ktorý zle pochopil zadané inštrukcie. V potravinách sa sukralóza vyskytuje pomerne často. Nájdeme ju v jogurtoch, diétnych nápojoch alebo v sirupoch. [4] [5] [8] 


Sukralóza vzniká viackrokovým chemickým procesom z cukru. Je zhruba 600-krát sladšia než stolový cukor a pritom je bezkalorická. Jej kľúčovou výhodou je odolnosť voči vysokým teplotám, a preto sa používa pri pečení alebo sladení horúcich nápojov. [4] Ak sa chcete o sukralóze dozvedieť viac, prečítajte si náš článok - Sukralóza - umelé sladidlo a jeho vplyv na zdravie.     

  

4. Acesulfám draselný

Acesulfám draselný je približne 200-krát sladší než sacharóza, a teda klasický cukor. Pre svoju horkú pachuť je často kombinovaný s ďalšími sladidlami, ako je aspartám alebo sacharín. 

              

Zaujíma vás, či aj Ace-K bol objavený vplyvom náhody? Naozaj bol, a to Carlom Klaussom v roku 1967. [4] [5] Oficiálne povolený je od roku 1983 a jeho bezpečnosť potvrdzuje viac než 90 štúdií. Acesulfám draselný môžete nájsť v diétnych nápojoch, ľadových čajoch alebo v nakladanej zelenine. [5] [6]   

   

acesulfám draselný a iné umelé sladidlá

                                       

Pre lepšiu orientáciu v rozdieloch medzi umelými sladidlami, uvádzame túto tabuľku:    

Kódové označenie

Úroveň sladkosti   (v porovnaní s cukrom)

Použitie v potravináchVhodné na pečenie a varenieRok vzniku
Acesulfám draselný E 950 200x sladší sladené nápoje, ľadové čaje, nakladaná zelenina áno 1967
Aspartám E 951 220x sladší sladené nápoje, žuvačky, cereálie nie 1965
Sacharín E 954 300x sladší žuvačky, diétne nápoje, džemy, kozmetika áno 1879
Sukralóza E 955 600x sladší jogurty, sladené nápoje, sirupy áno 1976

                              

Sú umelé sladidlá škodlivé?

Kde sa vzali pochybnosti o umelých sladidlách? Existujú štúdie, ktoré poukazujú na škodlivé účinky umelých sladidiel. Väčšina z nich má však nedostatky. Boli realizované na zvieratách, používajú malé vzorky, veľmi vysoké dávky, alebo sú ich výsledky štatisticky nepodstatné. [17] 

                               

Preto sa nemusíte obávať. Na trhu dostupné sladidlá sú dôkladne preskúmané a ich bezpečnosť bola potvrdená mnohými štúdiami. Dostať na trh nové umelé sladidlo bez schválenia príslušných úradov nie je možné. Podobne ako iné prídavné látky, aj sladidlá podliehajú hodnoteniu bezpečnosti. V Európskej únii sa o reguláciu prídavných látok stará Európska komisia, Európsky parlament a Rada Európskej únie. Komisia a členské štáty rozhodujú, ktoré prídavné látky budú používané, a v akých množstvách. Pracujú iba s relevantnými dôkazmi, ktoré schvália zdravotnú nezávadnosť potraviny. [18] 

                                 

Rozsiahle výskumy potvrdili bezpečnosť 6 nízkokalorických sladidiel v Európe a USA. Patria medzi ne aspartám, sacharín, sukralóza, acesulfám draselný, no tiež neotam a stévia, ktorá však patrí medzi prírodné náhrady cukru. Pri každom z týchto sladidiel bola stanovená odporúčaná denná dávka. [17] 

                               

Sú umelé sladidlá bezpečné?

                          

Denná dávka umelých sladidiel

Podobne ako iné doplnky stravy aj umelé sladidlá majú dennú povolenú dávku, ktorú sa neodporúča prekročiť. V tabuľke uvádzame optimálnu dávku najznámejších umelých sladidiel [4]:     

       

Denná dávka na 1 kg hmotnostiDenná dávka pre osobu so 60 kgDenná dávka pre osobu s 80 kg
Sukralóza 5 mg 300 mg 400 mg
Sacharín 15 mg 900 mg 1200 mg
Acesulfám draselný 15 mg 900 mg 1200 mg
Aspartám 50 mg 3000 mg 4000 mg

      

odporúčaná dávka umelých sladidiel

    

Vedľajšie účinky umelých sladidiel

Za zmienku určite stojí varovanie pred užívaním aspartámu pre ľudí so špecifickými ochoreniami. Aspartámu by sa mali vyhnúť ľudia trpiaci metabolickou poruchou fenylketonúriou a neurologickým ochorením s názvom oneskorená dyskinézia. Fenylketonúria je genetické ochorenie, pri ktorom látka fenylalanín spôsobuje vážne zdravotné ťažkosti. 


Fenylalanín nie je vhodný aj pre ľudí, ktorí trpia oneskorenou dyskinéziou. Toto ochorenie je vedľajším efektom liečby schizofrénie. Jeho obsah v aspartáme môže spôsobovať nekontrolovateľné svalové pohyby typické pre oneskorenú dyskinéziu. [9] [10] [11]


Nevýhodou pri niektorých umelých sladidlách je ich horká pachuť. Aby sa tomu predišlo, výrobcovia používajú rôzne kombinácie umelých sladidiel. 

 

vedľajšie účinky umelých sladidiel

                               

Ďalšou nevýhodou sú ich vlastnosti pri pečení a varení. Nie sú totiž rovnaké ako má cukor, a preto môže byť upečený výrobok svetlejší alebo hutný. Na rozdiel od cukru totiž umelé sladidlá nedokážu udržať vlhkosť. Z toho dôvodu pečivo s umelým sladidlom rýchlejšie schne. [19] 

                      

Neustále vychádzajú nové výskumy, ktoré overujú vhodnosť umelých sladidiel ešte predtým, než ich nájdete v obchodoch. Umelé sladidlá majú svoje výhody a nevýhody. Pre ľudí s intoleranciou na glukózu môžu byť nutnosťou. Pre tých, ktorí chcú schudnúť, sú veľmi vhodnou alternatívou. Dokážu byť preto prospešné aj pre športovcov. 

               

Dozvedeli ste sa pri čítaní tohto článku všetko potrebné o umelých sladidlách? Dokážete teraz lepšie rozoznať sacharín, aspartám a sukralózu? Veríme, že ste odpovedali “áno” a tento článok bol pre vás prospešný. Ak chcete, aby sa pravdu o umelých sladidlách dozvedeli aj vaši priatelia, neváhajte a podporte článok zdieľaním. 

     

Zdroje: 

[1] Harald Sack - Ira Remsen and Saccharin - http://scihi.org/ira-remsen-saccharin/

[2] What are artificial sweeteners? - https://www.webmd.com/diabetes/qa/what-are-artificial-sweeteners

[3] Sanchari Chattopadhyay, Utpal Raychaudhuri, and Runu Chakraborty - Artificial sweeteners – a review - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3982014/

[4] Jenna Fletcher - What are the best sweeteners for people with diabetes? - https://www.medicalnewstoday.com/articles/323469.php

[5] The Skinny On Sweet: The Truth About 4 Common Artificial Sweeteners - https://www.bodybuilding.com/fun/skinny-on-sweet-the-truth-about-4-common-artificial-sweeteners.html

[6] Stevia and Sugar Substitutes - https://www.webmd.com/diet/stevia-sugar-substitutes#1

[7] Vinoy Shrivastava, Tabassum Zafar -  Aspartame: Effects and Awareness - https://www.researchgate.net/publication/316545292_Aspartame_Effects_and_Awareness

[8] Hrefna Palsdottir - Sucralose (Splenda): Good or Bad? - https://www.healthline.com/nutrition/sucralose-good-or-bad

[9] Charlotte Lillis - What are the side effects of aspartame? - https://www.medicalnewstoday.com/articles/322266.php

[10] Katherine Zeratsky - My favorite diet soda has a warning about phenylalanine. Is phenylalanine bad for your health? - https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/expert-answers/phenylalanine/faq-20058361

[11] Natalie Butler - The Truth About Aspartame Side Effects - https://www.healthline.com/health/aspartame-side-effects

[12] Rosanne Rust - Debunking Myths on Aspartame, Part I  - https://aspartame.org/debunking-myths-aspartame-part/

[13] Debunking 4 Myths About the Causes of Memory Loss - http://perceptabrain.com/blog/memory-loss-causes/

[14] Joe Cohen - Artificial Sweeteners: The Good, The Bad, & The Untrue - https://selfhacked.com/blog/interesting-facts-artificial-sweeteners/

[15] Artificial sweeteners do not increase cancer risk - https://www.cancercouncil.com.au/86047/cancer-information/general-information-cancer-information/cancer-questions-myths/food-and-drink/artificial-sweeteners-do-not-increase-cancer-risk/

[16] Myth or Fact: Metabolic Syndrome. - https://caloriecontrol.org/myth-fact-metabolic-syndrome/

[17] Kirtida R. Tandel - Sugar substitutes: Health controversy over perceived benefits - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3198517/

[18] Sweeteners - https://www.efsa.europa.eu/en/topics/topic/sweeteners

[19] Crystal Ayres - 18 Advantages and Disadvantages of Artificial Sweeteners - https://connectusfund.org/7-advantages-and-disadvantages-of-artificial-sweeteners