Trhačky: Prečo, kedy a ako ich používať?

Vstúpte dnes do akejkoľvek posilňovne a garantujeme vám, že ich určite uvidíte. Dlhé, zvyčajne čierne trhačky. Počas toho, ako si ich cvičenec alebo vzpierač pripevňuje, predvádza niečo podobné, ako keď sa jazdec pripravuje na 8-sekundové dobrodružstvo na býkovi. Keď sú trhačky upevnené, vzpieračove svaly sú napäté a činku dvíha s ľahkosťou.

 

Čo sú to trhačky? V jednoduchej terminológii, trhačky sú kusy látky alebo kože, ktoré oviniete okolo zápästia a činky, čo vám uľahčí dvíhanie ťažkého závažia. Bežne ich používajú kulturisti, ale aj bežní návštevníci posilňovne, no ocenia ich hlavne powelifteri a iní siloví športovci.

 

Táto definícia však nezachytáva všetky argumenty spojené s trhačkami. Na čo sú dobré? Načo nie sú dobre? Ste menším zvieraťom, keď ich nosíte, alebo práve trhačky sú kľúčom k tomu, aby sa z vás stalo zviera? Zistite o trhačkách všetko, čo potrebujete vedieť.

 Trhačky: Prečo, kedy a ako ich používať?

 

Prečo používať trhačky?

Jason Ferruggia raz napísal: „Žiadne trhačky, žiadne trapézy.“ (lepšie to znie anglicky: ""No straps, no traps." ) Asi nikdy nikto nenapísal pravdivejšie slová. Dobre. Napísal, ale chceli sme to trochu zveličiť. Každopádne, sú trefné.

 

Mnoho húževnatých ľudí na internete kričí a vrieska (píšu veľkými písmenami), že trhačky sú podvod a nemali by ste ich ani používať. Z určitého uhla pohľadu majú pravdu, pretože trhačky nie sú povolené v silovom trojboji, zatiaľ čo pri iných silových športoch áno. Ak ich používate správne a selektívne počas prípravy, trhačky vám pomôžu pri naberaní sily a svalovej hmoty. Ak ide o cvičencov, ktorí nesúťažia, niet pochýb o tom, že vám pomôžu získať silu a objem.

 Trhačky: Prečo, kedy a ako ich používať?

 

Jednou z ich  výhod je, že vám dovoľujú unaviť cieľovú skupinu svalov bez toho, aby ste sa museli obávať zlyhania zovretia. To je v priamom súlade s funkčným aj nefunkčným pravidlom, ktorým by ste sa celkovo mali riadiť v posilňovni. Nepoznáte toto pravidlo? Mali byt ste! Ide o test pri výbere cvičenia. Odpovedze na dve jednoduché otázky:

 

1. Na aké svaly je zamerané cvičenie?
2. Ktoré svaly sa unavia ako prvé?

 

Ak odpoveď na každú z týchto otázok nie je rovnaká, máte mizerný tréning. Cvičenie musí byť namáhavé. Takže, ak je váš zámer zväčšiť objem a silu určitej svalovej skupiny a trhačky vám v tom pomáhajú, tak ich noste!

 

Príklady:

• Príťahy v predkolne jednoručnej alebo obojručnej činky
• Krčenie ramien
• Mŕtvy ťah
• Rumunský mŕtvy ťah ( mŕtvy ťah so širokým úchopom)
• Mŕtvy ťah zo stojanu (čiastočný mŕtvy ťah)

 

Všetky tieto cviky sú zamerané na rast svalovej hmoty a sily vo vrchnej časti chrbta, trapézoch a hamstringoch – ak netrénujete priamo súťažný zdvih. Takže, nemáte žiaden dôvod na to, aby ste nenosili trhačky, ak nedokážete udržať činku dosť dlho na to, aby ste unavili cieľovú skupinu svalov.

 Trhačky: Prečo, kedy a ako ich používať?

 

Ako používať trhačky?

Pripevniť si trhačky na ruky a činku nemusí byť zložité. Technika omotávania môže byť rôzna a záleží na dĺžke trhačiek a na tom, ako majú všitú slučku. Každý má vlastnú obľúbenú metódu, no podľa nás je najjednoduchšie ju pripevniť týmto spôsobom:


 

 

Typy trhačiek a ich výhody či nevýhody

Sú tri základné typy trhačiek, a to trhačky so slučkou, Olympijské trhačky a hákovité trhačky (háky). Popíšeme si jednotlivé výhody a nevýhody týchto typov.


Trhačky so slučkou

 

Trhačky: Prečo, kedy a ako ich používať? trhačky so slučkou

 

Výhody:

• Je to najjednoduchší typ, ktorý nájdete v rôznej dĺžke a v materiáli, ako látka či koža.

• Táto konštrukcia so slučkou umožňuje bezpečné obmotanie okolo zápästia.

 

Nevýhody:

• Niekedy môže byť komplikovanejšie omotať zvyšnú visiacu látku okolo činky, hlavne s jednou rukou.

• Visiaca látka vám môže zavadzať a pokaziť zdvih činky. To je dôvod, prečo nie sú bežne používané s olympijskými zdvihmi.

 

 

Olympijské trhačky

 

Trhačky: Prečo, kedy a ako ich používať? olympijske trhačky


Výhody:

• Uzavretá slučka umožňuje rýchle a jednoduché pripevnenie na tyč.

• Ak sa vám nepodarí zdvih, je jednoduchšie sa z trhačiek vymaniť. Preto sa skôr používajú pri olympijskom zdvíhaní.

 

Nevýhody:

• Menej materiálu znamená, že úchop je menej bezpečný.

• Nemôžete si ich nastaviť okolo zápästia tak tesne.

 

Hákovité trhačky alebo háky

 

Trhačky: Prečo, kedy a ako ich používať? háky hákovité trhačky

 

Výhody:

• Nie je potrebné žiadne omotávanie.

• Štandardná tyč sedí pohodlne do háčikov.

 

Nevýhody:

• Nemôžete pevne uchopiť tyč, čo môže mať na niektoré zdvihy negatívny dopad.

•  Nepasujú na špeciálne tyče.

• Mnoho ľudí si myslí, že to nevyzerá práve najlepšie.

 

Omotávanie hákových trhačiek

Hákové trhačky si zaslúžia trochu viac vysvetlenia, hlavne ten druhý bod. V úvode sme spomínali funkčné a nefunkčné pravidlo o tom, že úchop má dôležitú úlohu pri technickom prevedení mnohých zdvihov. Pri mŕtvom ťahu a rumunskom mŕtvom ťahu vám ruky pomáhajú nastaviť váš najširší sval chrbta a chrániť chrbát. Pri zhyboch vám zovretie tyče čo najsilnejšie pomáha vyvinúť viac sily v rukách a chrbte. Znamená to teda, že by ste pri týchto pohyboch nemali používať trhačky? Stačí, ak budete mať na pamäti tieto pravidlá:

 

• Nevykonávajte vždy všetky cviky s trhačkami. Cvičte bez trhačiek, až kým necítite, že váš úchop začína zlyhávať alebo obmedzuje vašu techniku. Až potom ich použite, aby ste dokončili to, čo ste začali.

 

• Ak cvičíte veľa s trhačkami, venujte nejakú časť tréningu aj predlaktiam, aby ste si vybudovali silnejší úchop.


• Nemajte pocit, že musíte použiť trhačky, aby ste dokázali prekonať určitú váhu. Je v poriadku, ak vám váš úchop hovorí, koľko môžete zdvihnúť. Stále sa môžete stať silnejšími aj bez trhačiek.

 

• Ak prichádza k premiestneniam, premiesteniam v drepe či iným olympijským zdvihom, mnoho ľudí nepoužíva trhačky kvôli potenciálnemu zlomeniu zápästia alebo nepohodlnému zdvihu. Ak sa chcete naučiť robiť tieto zdvihy, naučte sa ako poľaviť bezpečne – to je dôležitejšie ako použitie či nepoužitie trhačiek.

 Trhačky: Prečo, kedy a ako ich používať?

 

Pre haterov- nepreklínajte ich. Ak vykonávate kvalitnú prácu a stávate sa silnejšími a svalnatejšími, tak sa nie je za čo hanbiť. Smelo sa ich chopte!

 

Aký je váš názor na trhačky? Používate ich? Napíšte nám do komentárov. V prípade, že vám bol článok nápomocný, podeľte sa oň alebo ho podporte zdieľaním.