Mýtus: Vaječný bielok vs. vaječný žĺtok

Vaječný bielok (1 ks): 15,95 kcal, 3 g bielkovín, 0,5 g sacharidov, 0,2 g tuku

Vaječný žĺtok (1 ks): 62 kcal, 2,8 g bielkovín, 0,0 g sacharidov, 5,5 g tuku

 

Vaječný bielok

Vaječný bielok je súčasťou jedálnička každého športovca, ten môj nevynímajúc, koniec koncov je to zjavné aj z môjich albumov. Obsahuje totiž vaječnú bielkovinu, ktorá patrí medzi významné zdroje esenciálnych aminokyselín s dlhšou dobou vstrebávania. Okrem toho obsahuje aj mnoho vitamínov a minerálov ako sú napr. horčík, draslík, sodík, riboflavín, železo, atď. Okrem obsahu týchto dôležitých prvkov sa vyznačuje aj vysokou biologickou hodnotou. Existuje v podobe „sušenej“ (sušený bielok), jeho konzumácia je možná v surovom stave alebo je tepelne upravovaný.

 

Vaječný bielok vs. vaječný žĺtok 

Vaječný žĺtok

Vaječný žĺtok je rozporuplná a diskutabilná téma, nakoľko na jednej strane sa vedú úvahy o jeho škodlivom vplyve na ľudský organizmus a choroby s tým spojené, no na druhej strane vaječný žĺtok obsahuje okrem „zlého“ cholesterolu (LDL cholesterol) aj ten „dobrý“ (HDL cholesterol), ktorého pôsobením sa eliminuje vplyv toho zlého. Okrem toho je vaječný žĺtok tiež zdrojom bohatým na vitamíny ako A, D, E, B6, B12, a minerálov – vápnik, horčík, fosfor, zinok, atď.

 

Záverom ostáva už len dodať, že v podstate celé vajíčko patrí medzi prospešné potraviny. Ja ho nejem vyslovene z dôvodu podielu tuku v ňom, ale nič zlé na vaječnom žĺtku nie je. Použijem teraz slová mojej známej, ktorá mi položila otázku, prečo nejem vaječný žĺtok, keď „predsa nemôže byť na ňom nič zlé, ak sa z neho vyliahne kuriatko“. Dávam za pravdu, nič zlé, všetko s mierou.

 

Autor: Zuzana Sekelová