Môže pitie vody zrýchliť metabolizmus a podporiť chudnutie?

Možno ste sa aj vy, rovnako ako aj my, stretli už s presvedčením, že pitie veľkého množstva vody môže zrýchliť metabolizmus a podporiť chudnutie. Ak je voda odpoveďou na krízu obezity, myslíte si, že by bolo toľko obéznych alebo ľudí s nadváhou? Asi nie. Ale to nezastaví ľudí od vymýšľania falošných tvrdení o tom, ako voda zrýchli váš metabolizmus a zbaví vaše telo toxínov. Teraz vážne. Odkiaľ to ľudia majú?

 

Čo na to štúdie?

Existuje jedna štúdia- opakujem jedna štúdia- ktorá ukázala, že pitie 0,473 litra vody zrýchlilo metabolizmus mužov a žien o 30%.1  K zrýchleniu metabolizmu došlo o 10 minút po pití vody a maximum dosiahlo o 30-40 minút po konzumácií. Tieto výsledky sú zaujímavé, no ostávajú kontroverznými, pretože iné štúdie dokázali, že pitie vody nemá absolútne nič spoločné so zvýšením výdaja energie. 2-5


Môže pitie vody zrýchliť metabolizmus a podporiť chudnutie?

 

Ďalšia štúdia sa pokúsila replikovať výsledky prvej štúdie. Výskumníci zo Švajčiarska dali 518 mililitrov vody zdravým ľuďom a odmerali ich výdaj oddychovej energie 30 minút pred a 90 minút po pití vody. Štúdia dokázala, že pitie vody, či už izbovej teploty alebo studenej má minimálny efekt na výdaj energie.6

 

Prečo piť vodu? 

Takže, ak voda nezrýchľuje váš metabolizmus, načo je vo fitness dobrá? Na celú hromadu vecí! Vaše telo je tvorené zo 60% z vody, a ak budete hydratovaný, pomôže vám udržať rovnováhu tekutín a v transporte živín v tele. Taktiež pomáha regulovaniu teploty tela a tráveniu jedla, prevencií proti kŕčom a znižuje stavy po opici.

 

Voda dokáže taktiež zlepšiť váš výkon v posilňovni! Bolo dokázané, že dokonca jemná dehydratácia ovplyvňuje fyzický výkon, najmä ak cvičíte intenzívne vo vysokých teplotách alebo vlhkosti. Dokonca, stačí tak málo ako strata 2% hmotnosti kvôli dehydratácií a vaša motivácia poklesne, únava sa zvýši a cvičenie sa stane omnoho ťažším. Ak ostanete hydratovaný počas tréningu znížite aj aeróbny stres spojený s cvičením.7

 Môže pitie vody zrýchliť metabolizmus a podporiť chudnutie?

 

Aj keď vám to drasticky nezrýchli metabolizmus, voda vám pomôže znížiť apetít a chuť na konzumáciu jedla. V skutočnosti, bolo dokázané, že pitie 0,473 litra vody pred jedlom, značne znížilo množstvo skonzumovaného jedla pri obede.8

 

Faktom podporujúcim tieto zistenia je, že dospelí s nadváhou, ktorí pili 0,473 litra pred každým jedlom a držali diétu, schudli viac ako tí, ktorí len držali diétu.9  Ak ste dehydrovaný, často sa vám žiada jesť a klame to vašu myseľ, že ste v skutočnosti hladný a nie smädný. Viete ako sa hovorí, hlad je prezlečený smäd. Ak ostanete hydratovaný, zamedzíte bezhlavému jedeniu. Postupom času vám to môže pomôcť schudnúť.


Čo si z toho vziať?

Existuje nespočetné množstvo výhod pitia vody, ale zrýchlený metabolizmus medzi ne nepatrí. Avšak vedomie, že voda napomáha k tomu, aby vaše telo fungovalo optimálne by malo byť dostatočným dôvodom nato, aby ste pili viac vody. A čo viac, voda konzumovaná s jedlom znižuje subjektívne pocity hladu a zvyšuje pocit sýtosti. Takže napokon voda vám môže pomôcť dosiahnuť stratu hmotnosti. 


Môže pitie vody zrýchliť metabolizmus a podporiť chudnutie?


Ak sa vám článok páčil, podporte ho zdieľaním.


Zdroje:

1 Boschmann, M., Steiniger, J., Hille, U., Tank, J., Adams, F., Sharma, A. M., ... & Jordan, J. (2003). Water-induced thermogenesis. Dostupné v: The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 88(12), 6015-6019.


2 Sharief, N. N., & Macdonald, I. (1982). Differences in dietary-induced thermogenesis with various carbohydrates in normal and overweight men. Dostupné v: The American Journal of Clinical Nutrition, 35(2), 267-272.


3 Brundin, T. O. M. A. S., & Wahren, J. O. H. N. (1993). Whole body and splanchnic oxygen consumption and blood flow after oral ingestion of fructose or glucose. Dostupné v:  American Journal of Physiology-Endocrinology And Metabolism, 264(4), E504-E513.


4 Gougeon, R., Harrigan, K., Tremblay, J. F., Hedrei, P., Lamarche, M., & Morais, J. A. (2005). Increase in the thermic effect of food in women by adrenergic amines extracted from citrus aurantium. Dostupné v: Obesity Research, 13(7), 1187-1194.


5 Li, E. T., Tsang, L. B., & Lui, S. S. (1999). Resting metabolic rate and thermic effects of a sucrose-sweetened soft drink during the menstrual cycle in young Chinese women. Dostupné v: Canadian Journal of Physiology and Pharmacology, 77(7), 544-550.


6 Brown, C. M., Dulloo, A. G., & Montani, J. P. (2006). Water-induced thermogenesis reconsidered: the effects of osmolality and water temperature on energy expenditure after drinking. Dostupné v: The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 91(9), 3598-3602.


7 Paik, I. Y., Jeong, M. H., Jin, H. E., Kim, Y. I., Suh, A. R., Cho, S. Y., ... & Suh, S. H. (2009). Fluid replacement following dehydration reduces oxidative stress during recovery. Dostupné v: Biochemical and Biophysical Research Communications, 383(1), 103-107.


8 Walleghen, E. L., Orr, J. S., Gentile, C. L., & Davy, B. M. (2007). Pre- meal Water Consumption Reduces Meal Energy Intake in Older but Not Younger Subjects. Dostupné v: Obesity, 15(1), 93-99.


9 Dennis, E. A., Dengo, A. L., Comber, D. L., Flack, K. D., Savla, J., Davy, K. P., & Davy, B. M. (2010). Water Consumption Increases Weight Loss During a Hypocaloric Diet Intervention in Middle- aged and Older Adults. Dostupné v: Obesity, 18(2), 300-307.