Je karnitín bezpečný?

 Nedávno som čítal, že karnitín je nebezpečný doplnok, lebo môže spôsobiť ochorenie srdca. Tak prečo sa doporučuje ľuďom v redukčných programoch?


Nechajte ma začať s tým, že karnitín nie je nebezpečný, ale veľmi bezpečný a účinný suplement. Nedávne zmätenie ohľadom karnitínu vyplýva z novej štúdie, ktorá poukázala na možné prepojenie medzi karnitínom a aterosklerózou. Ale predtým, než sa dostaneme k tejto chybnej štúdii, pozrime sa najprv bližšie na karnitín a na to, ako pracuje vo vašom tele.

 

L-karnitín

 

Transportér

L-karnitín, alebo len karnitín („L“ označuje konfiguráciu molekuly karnitínu, ktorá je biologicky aktívna) sa často označuje ako aminokyselina, nie je ale pravá aminokyselina. Karnitín je zložka podobajúca sa na aminokyselinu, ktorá sa vytvára v tele z aminokyselín lysín a metionín. Jeho meno je odvodné od gréckeho slova pre mäso – carnus. Nie náhodne sa bohato vyskytuje v červenom mäse a mliečnych výrobkoch, no nájdete ho aj v rôznych orechoch, zrnách a zelenej zelenine. Vaše telo tiež prirodzene produkuje karnitín, a ak trpíte jeho nedostatkom, máte problém využívať tuk ako zdroj energie. Toto môže viesť k bolesti svalov, pozastavený rast a okrem iných vážnych problémov aj k zväčšenej pečeni.

 

Jednou z hlavných úloh, ktoré karnitín v tele plní je asistovať pri transporte tukov do mitochondrií buniek, ako sú svalové bunky. Práve v mitochondriách sa tuk spaľuje ako palivo. Preto sa karnitín používa v prípravkoch na spaľovanie tukov. Výskumy potvrdzujú že používanie karnitínu zvyšuje množstvo spáleného tuku, obzvlášť pri cvičení. To podporuje úbytok tuku a tiež podporuje výdrž svalov tým že šetrí glykogén v svaloch. Karnitín tiež podporuje krvný obeh tým že zvyšuje produkciu oxidu dusnatého. To uvoľňuje hladké svaly a cievy, to zapríčiní že sa roztiahnu a prúdi cez nich viac krvi. To ďalej podporuje výdrž svalov lepším prístupom živín a kyslíka do pracujúcich svalov, a tiež ich regeneráciu po cvičení.

 

O výskume... 

So všetkými jeho výhodami, karnitín znie ako veľmi prospešný suplement. Takže ľahko vás môže zmiasť spáva o tom, že vás môže zabiť. Dokonca na podporu tejto správy je aj  výskum. Tak sa teda pozrime na ten výskum bližšie.

 

Výskum bol publikovaný v žurnále Nature Medicine od výskumníkov z kliniky v Clevelande. Vo výskume hovorili, že v čreve sa nachádza mikrobiálna flóra, ktorá dokáže premeniť karnitín na trimetylamín-N-oxid (TMAO), organickú zlúčeninu, ktorá môže spôsobiť aterosklerózu. Taktiež hovorili o tom, že konzumácia karnitínu zvyšuje hladinu TMAO v konzumentoch tmavého mäsa ale nie vo vegánoch kvôli rozdielom v črevných mikróboch medzi všežravcami a vegánmi alebo vegetariánmi.

 

Takže čo je problém? Medzi najväčšie chyby v tejto štúdií patrí to že výskumníci zakladali svoje tvrdenia o TMAO na testoch, ktoré boli robené na myšiach. Takže naozaj nevieme či TMAO naozaj spôsobuje kardiovaskulárne problémy u ľudí. Ďalší problém je v tom, že vzorka ľudí v tejto štúdii pozostávala iba zo šiestich ľudí: jedného vegána a piatich mäso jediacich ľudí. Šesť ľudí nie je ani z ďaleka dosť na to, aby sa dali vyvodzovať závery.

 

Dokonca môžeme aj pochybovať o zdravý tých mäso jediacich ľudí. Cvičili pravidelne? Mali zdravú diétu? Všetky tieto faktory môžu mať dramatický dopad na mikroflóru v črevách človeka. V skratke, táto štúdia je veľmi slabá, takže ju berte s poriadne veľkou rezervou.

 

L-karnitin

 

Výskum, o ktorom ste nepočuli

Výskum kliniky v Clevelande nie je jediný, ktorý nedávno vyšiel. Úplne nová meta-analýza zverejnená v žurnále Mayo Clinic Proceedings analyzovala 13 rôznych výskumov o účinkoch karnitínu a kardiovaskulárnych ochoreniach. Analýza hovorí o tom, že karnitín je prospešný pri boji proti týmto chorobám. Áno, čítate dobre.

 

Presnejšie zistili, že suplementácia karnitínom redukovala úmrtnosť na tieto ochorenia o takmer 30 percent, redukovala srdcové arytmie o 65 percent a redukovala príznaky angíny o 40 percent. K tomu ešte podložili tvrdenie, že karnitín pomáha v boji proti ateroskleróze, nie k jej vzniku.

 

Je jednoduché vysvetliť prečo Clevelandská klinika spôsobila taký rozruch. Ostáva nám len dúfať, že výskum o pozitívach karnitínu bude mať tiež taký úspech.

 


L-karnitín

Ak beriete karnitín teraz, pokojne v tom pokračujte. Berte ho pre lepšiu výdrž pri tréningoch, svalový rast a rast sily, a tiež pre spaľovanie tukov. Podložené výskumom v Mayo Clinic Proceedings vám tiež ponúka množstvo prínosov pre vaše kardiovaskulárne zdravie.

 

Pretože L-karnitín potrebuje inzulín aby sa dostal do svalov, doporučujem 2-3 gramy L-karnitínu alebo L-karnitínu L-tartrátu s jedlom s vysokým obsahom uhľohydrátov alebo s proteínovým nápojom. Dobrý čas pre to je ráno s vaším prvým jedlom a s vašimi pred a po tréningovými jedlami