6 krokov k sebadisciplíne

Iste ste sa stretli už s mnohými ľuďmi, ktorí o sebe tvrdia, že nemajú silnú vôľu, a preto nedokážu niečo urobiť, spraviť, dokončiť a možno vlastne ani s niečim začať. Akoby sa títo ľudia o ostatných domnievali, že sa s jedninečnou silou vôle narodili. Pravdou však je, že sebadisciplína je naučená zručnosť a nie, ako si mnohí myslia, vrodený rys. Znamená to, že ju môžeme mať všetci. 

 

Podľa amerického výskumu z roku 2011, až 27 % opýtaných respondentov uviedlo, že slabá vôľa je pre nich prekážkou ku zmene svojho životného štýlu. Väčšina z nich sa tiež zhodla na tom, že by chceli zlepšiť svoju vôľu, no to si podľa nich vyžaduje množstvo času.

 Sebadisciplina a 6 krokov k sebadiscipline

 

Rovnako ako u všetkých typoch sebazlepšovania, ani táto zmena, nebudeme vám klamať,  nie je úplne jednoduchá a nejakú dobu trvá. Či už sa to týka cvičenia, zdravého stravovania alebo akéhokoľvek zlepšovania svojej osobnosti, týchto 6 "stratégii boja" uplatníte pri všetkom.

 

1. krok: Priznajte si svoje slabosti

Či už sú to sušienky vo vašom jedálničku počas diéty alebo neustále kontrolovanie svojho facebook účtu každú druhú minútu, priznajte si svoje slabosti, a začnite proti nim bojovať. Ľudia často predstierajú, že nemajú žiadne slabosti alebo sa snažia minimalizovať ich negatívny vplyv na život. Príkladom je fajčiar, ktorí sám sebe nahovára, že by dokázal prestať s fajčením, keby chcel. Pravda je však taká, že si nechce priznať, že je skutočne závislý.

 

2. krok: Vypracujte si jasný plán boja

Nikto sa ráno nezobudí obdarený sebadisciplínou. Je to veľmi dlhý a náročný proces, čo je aj dôvodom toho, prečo potrebujete presný plán. Či už chcete zlepšiť svoje dobré návyky, napríklad častejšie cvičenie, alebo naopak odstrániť zlé návyky, ako sledovanie TV do neskorej noci, mali by ste si vypracovať plán, načrtnúť kroky, ktoré vás dovedú k uskutočneniu vášho cieľa.  

 

6 krokov k sebadiscipline sebadisciplina 

 

3. krok: Zbavte sa pokušenia

Určite veľmi dobre poznáte ten pocit, keď sa vám podarí odolať čokoláde o deviatej večer. Pociťujete nadšenie, radosť a možno ste na seba aj pyšný. Rozhodne je to skvelý pocit.

 

6 krokov k sebadiscipline sebadisciplina

 

Avšak, stačí jeden jediný okamih alebo zaváhanie a uvedomíte si, že už máte celú tvár od mliečnej čokolády alebo, čo je ešte horšie, čipsy vo vlasoch. Preto sa snažte vyhnúť všetkému, čo by vás mohlo priblížiť ku pokušeniu. Ak máte tendenciu jesť veľa sladkého, nekupujte ho. Ak neviete odolať nákupom, noste so sebou len malú sumu v hotovosti.

 

 4. krok: Zvykajte si na emocionálne nepohodlie

Je prirodzené, že sa snažíme vyhýbať bolesti a nepohodliu, a ak cítime, že na to máme, postavíme sa aj väčším prekážkam. Práve z tohto dôvodu by ste mali prežívať aj viac nepríjemných emócií ako je nuda, frustrácia, smútok alebo samota, čím zvýšite svoju toleranciu voči negatívnym emóciám, a zároveň zvýšite aj sebadisciplínu.

 

6 krokov k sebadiscipline sebadisciplina

 

5. krok: Vizualizácia je kľúč

Odovzdať sa pokušeniu iste spôsobí náhly pocit šťastia, no ide o chvíľkové šťastie. Dlhodobé šťastie a spokojnosť si vyžadujú vzdať sa okamžitého uspokojenia. Predstavte si sami seba, ako ste splnili ciele, ktoré ste si naplánovali a žnete plody vašej práce a sebadisciplíny. To platí pre zdravé stravovanie alebo cvičenie. Vizualizujte sa ako zdravého človeka, ktorý je sám so sebou spokojný. Stačí len každodenne trénovať svoje ovládanie.

 

6 krokov k sebadiscipline sebadisciplina the rock

 

6. krok: Poučte sa zo svojich chýb

Samozrejme, sebadisciplína ide v niektoré dni ľahšie, v niektoré zas nie. Ak ste vystresovaný a máte pred sebou dôležité úlohy, ktoré musíte zvládnuť, môžete získané návyky na chvíľočku odsunúť. Robiť chyby je normálne, je to súčasť procesu ako sa stať lepším človekom. Spôsob, ktorým sa dostanete z týchto chýb je najdôležitejším kľúčom k úspechu – teda priznať si svoje chyby a dbať na to, aby ste sa im v budúcnosti vyvarovali.

 Sebadisciplina a 6 krokov k sebadiscipline

 

Niet divu, že tí, ktorým sebadisciplína chýba, závidia ostatným, ktorí sa zdajú byť schopní pôsobivého sebaovládania. Koniec koncov, sebadisciplína je kľúčom k dosiahnutiu vašich cieľov k vytvoreniu lepšieho života. Dobrou správou je, že všetci sme schopní byť cieľavedomí a úspešní v čomkoľvek, čo robíme. Len je potrebné naučiť sa to. Prajeme vám preto veľa šťastia pri dosahovaní vašich cieľov.