Paleo strava: Paleo jedálniček a ako sa stravovať

V predošlom článku sme si priblížili priaznivé účinky paleo stravy na prirodzený úbytok telesného tuku, ktorý má na svedomí hlavne vylúčenie niektorých druhov potravín a úprava celkového jedálnička. Okrem toho má paleo strava priaznivý vplyv aj na zdravie človeka.

 

Ako ste si mohli všimnúť v predošlom článku dovolených a zakázaných potravín, paleo strava sa radí medzi stravovacie štýly s nízkym pomerom sacharidov. Hlavný zdroj energie pochádza z tuku prijatého v strave.

 

Ako to (ne)funguje?

Pri bežnom štýle stravovania sa strava skladá z bielkovín, trocha tukov (väčšinou nezdravých) a hlavnú časť tvoria sacharidy (pečivo, cestoviny, ryža, zemiaky). Jednoducho niečo, aby vás to čím skôr zasýtilo. Tieto sacharidové jedlá sú v spojení so sedavým spôsobom života časovanou bombou a každým jedlom vám stúpne cukor v krvi po najedení sa a pár hodín na to cukor v krvi opäť klesá (tento pokles spôsobuje následný pocit hladu v hlave), hoci potrava ešte nie je v žalúdku ani poriadne strávená.

 

Keď vám zasvieti kontrolka hladu, máte kŕče od hladu, trasú sa vám ruky a ihneď hľadáte niečo pod zub- najčastejšie to skončí pri krekroch, keksíkoch, čokoláde alebo dokonca pri fastfoode. Po ďalšom jedle cukor v krvi opäť stúpa a váš mozog je opäť spokojný, lebo má pocit, že žalúdok sa naplnil jedlom. Takto to ide celý deň na „cukrových vlnách“ a vy sa dopujete bielou múkou a jednoduchými cukrami, len aby ste zahnali pocit hladu.

 

Nie je hlad ako hlad

V paleo strave vám cukor v krvi nemá, čo neprirodzene zvýšiť, pretože ,všetky zdroje potravín s vysokým glykemickým indexom sú v zakázanej zóne. To má za následok konštantnú hladinu krvného cukru počas dňa. Po strávení jedla v žalúdku človek cíti hlad tým, že má prázdny žalúdok. Žiadne kŕče, žiadna ospalosť. Najete sa až keď máte prázdny žalúdok a nie keď vám po 2 hodinách klesne cukor v krvi a žalúdok ešte melie polovicu obeda.

 

Paleo strava stravovanie ukážka jedálnička

 

Začiatky sú najhoršie

Tak ako hocikde inde v živote je to najhoršie na začiatku. Človek musí zistiť, ktorá potravina mu vyhovuje, kým si zvykne na nový druh stravovania a prípravy jedál. Najhoršie je to ale s tzv. „cukrovou chrípkou“. Prvých 10 až 20 dní po zmene stravy začne mozgu a aj telu chýbať cukor. Cítite, že by ste niečo zjedli, ste hladný, malátny, unavený, bolí vás hlava. Áno, toto sú abstinenčné príznaky za cukrom – za skrytou drogou, ktorou nás dopuje potravinársky priemysel a pchá ju do takmer každej spracovanej potraviny. Toto obdobie si treba pretrpieť, kým si mozog a telo nezvykne na nový druh paliva – tuk. Po tomto období sa vaše telo práve „preplo“ zo sacharidového metabolizmu na tukový metabolizmus.

 

Ukážka jedálnička

Raňajky:

• Volské oká na slaninke s plnotučným tvrdým syrom a zeleninou
• Praženica na slaninke s cibuľou, opekaná slanina, zelenina
• Sardinky, opekaná slanina, zelenina
• Omeleta s klobásou, tvrdý plnotučný syr, zelenina
• Domáca tlačenka s cibuľkou, opečená slanina, zelenina

 

Paleo strava stravovanie ukážka jedálnička

 

Obed:                                 

• Pečené kurča s dusenou zeleninou, zeleninový šalát s avokádom a panenským olivovým olejom posypaný semienkami
• Akékoľvek pečené alebo dusené mäso (divina, hydina, teľacie, hovädzie, atď) s dusenou alebo pečenou zeleninou alebo šalátom s čerstvej zeleniny

 

Večera:               

• Údená makrela so zeleninovým šalátom ako ku obedu
• Mäso podobne ako na obed

 

Desiata a olovrant:

• Zmes orechov
• Sušené mäso
• Sušené ovocie
• Vajíčka na tvrdo

 

Základom zdravého paleo stravovania je zelenina ku každému jedlu. Bez výnimky! A to v pomere 1:1, aspoň čo sa týka objemu jedla.

 

Po prečítaní jedálnička sa vám prekrútil žalúdok z takých ťažkých potravín, a to dokonca bez krajca chleba alebo kopčeku ryže. Myslíte si, že vám bude po takýchto raňajkách zle celý deň? Mýlite sa. Práve vďaka absencii pečiva to nebude pre žalúdok taká záťaž. Totiž trávenie tukov a bielkovín naraz je pre telo prirodzené. Ak sa ku jedlu pridajú sacharidy, na ktoré potrebuje žalúdok iné tráviace enzýmy, tak telo má čo robiť, aby ustálo takýto náročný „tréning“ pre žalúdok. Práve preto ste tak ospalí po obede, pretože všetka energia, ktorú ste prijali v obede sa presunie na strávenie pomiešaného obeda.