Jojo efekt a ako s ním bojovať

Zas ste stretli susedku Anču, ktorá do nebeských výšin ospevuje novú diétu, ktorá je "faaaakt účinná" a "naozaj nemá žiaden jojo efekt"? Uvažujete nad tým, že ju vyskúšate tiež? Mali by ste pribrzdiť! Najprv by ste mali vedieť, čo to vlastne ten jojo efekt znamená, a ako sa mu skutočne vyhnete.

 

Prečo jojo efekt vzniká?

Predtým ako sa začneme jojo efektu, a teda rapídnemu nárastu hmotnosti, venovať, musíme si ujasniť niekoľko faktov. Kľúčovým slovom, ktorý sa s touto problematikou spája je homeostáza- rovnováha vnútorného prostredia.

 

Každé telo má určitá stav, v ktorom sa cíti najlepšie, ešte lepšie povedané- stav, na ktorý si zvyklo. Ak ste napríklad 3 roky vážili 100 kíl, váš organizmus a aj telo si na túto váhu zvyklo. Potom ste sa rozhodli rapídne zhodiť 20 kíl. No povedzme si pravdu, kto má rád také nečakané a radikálne zmeny? Vaše telo sa v tomto tiež nijak neodlišuje, a preto sa snaží urobiť všetko preto, aby sa dostalo do pôvodného stavu, ktorý mu vyhovoval.

 Jojo efekt a ako s nim bojovat

 

Ak sa potom po diétnom stravovaní začnete stravovať zas "normálne" ako predtým, dostanete sa na pôvodnú váhu veľmi rýchlo a nadbytočné kalórie sa postupne začnú ukladať ako telesný tuk. Žiaľ, je to bežný stav, ktorý nastáva pri nezmyselných nárazových diétach zo ženských časopisov.

 

Netvrdíme, že pri oných diétach neschudnete. Schudnete! Ale vaše chudnutie bude sprevádzané samými neplechami, ktoré tieto diéty v metabolizme napáchajú, a pocítite ich hneď potom, ako sa rozhodnete vrátiť k normálnemu stravovaniu.

 

Existuje riešenie

Ak ste už však nabehli na nejakú "úžasnú" diétu a pri tomto článku ste si uvedomili, že ste urobili obrovskú chybu, žiadne obavy. Existuje riešenie. Toto riešenie sa nazýva spätná diéta, a jej zmyslom je navrátiť metabolizmus na pôvodnú úroveň, a umožniť prijímať kalórie bez zbytočného zvyšovania hmotnosti.

 Jojo efekt a ako s nim bojovat

 

Spätná diéta a ako teda bojovať s jojo efektom?

V skutočnosti je boj s jojo efektom skutočne jednoduchý pre ženy aj mužov, avšak o ňom sa v ženských časopisoch nepíše až toľko (časom by nemali o čom písať). Základom je dodržať dva kroky:


1. Pomaličky zredukujte (ale nie vyraďte) kardio tréningy,
2. Týždenne pridávajte do svojho jedálnička okolo 100 kcal. Ak ste napríklad diétu skončili na 2200 kcal denne, prvý týždeň ich navýšte na 2300 kcal, druhý týždeň na 2400 kcal, atď. 


Spätná diéta umožňuje ustáliť zničený metabolizmus po diéte, vrátiť sa ku klasickým kalóriám bez zbytočného naberania tuku a upraviť nerovnováhu hormónov, ktorá vznikla pri diéte.

 Jojo efekt a ako s nim bojovat

 

Ak sa pýtate dokedy máte prihadzovať kalórie a redukovať kardio, odpovieme tajomne, je to veľmi individuálne. Avšak táto spätná diéta by mala trvať približne toľko ako samotná diéta, no pravdepodobnejšie, a samozrejme aj efektívnejšie bude, ak si to odsledujete sami na sebe. Podľa reakcií vášho tela na zvýšený kalorický príjem prídete veľmi ľahko na to, kedy je ten správny čas prestať so spätným diétovaním.

 

Tajomstvo úspechu chudnutia

Potom, čo sa vám podarí váš metabolizmus napraviť, môžete začať s diétou, ale už rozumne. Uvedomte si, že ak chcete zhodiť, riešením nie je nejesť. Riešením je pravidelná strava aspoň päťkrát denne, ku ktorej pridáte pohyb. Vedzte, že práve v tomto je ukryté tajomstvo úspechu.

 

Pevne veríme, že sa vám z tohto kolobehu šialených diét podarí dostať, pozdravujeme susedku Anču, a prajeme vám veľa zhodených kilogramov bez jojo efektu!