Prihlásiť
Čo je e-šport a ako vyzerá svet virtuálnych športovcov?

Čo je e-šport a ako vyzerá svet virtuálnych športovcov?

Videohry majú za sebou pomerne slušnú históriu, počas ktorej sa z obyčajnej zábavky vyvinuli až na vášeň, známu pod pojmom e-šport. Na svete teda existujú tisíce profesionálnych hráčov, ktorí tvrdo trénujú, aby ovládli najvyššie posty virtuálnych rebríčkov. Ich drina je následne odmenená lákavou výhrou a slávou na podobnej úrovni, ako vo svete skutočného športu. Dnes sa spolu na jeho virtuálnu podobu pozrieme detailnejšie. Zmapujeme si niekoľko zaujímavostí zo sveta e-športu, zoznámime sa s najlepšími hráčmi a nazrieme za oponu ich prípravy, ktorá okrem hrania zahŕňa stravu, doplnky a tréningy.

Kde sa zrodilo súťažné hranie hier a čo je vlastne ten e-šport?

Počiatky e-športu siahajú do 70. rokov. Vôbec prvý zápas sa odohral na Stanfordskej univerzite v októbri 1972, kedy proti sebe súťažili študenti vo videohre Spacewar. Tá je považovaná za vôbec prvý klasický multiplayerový PC titul, v ktorom sa hráči mohli ponoriť do vesmírnych bojov. Hlavnou cenou však v prípade prvého e-šport turnaja neboli peniaze. Víťaz získal ročné predplatné známeho lifestylového časopisu Rolling Stones. [5]

Popularita e-športu však najviac narástla v 90. rokoch s nástupom internetu, kedy sa hranie hier zmenilo z bežného koníčka na profesionálny šport, ako ho poznáme dnes. Slovom e-šport, eSports, egames alebo elektronický šport sa teda označujú organizované videoherné súťaže. V nich sa stretávajú jednotlivci, ale najmä tímy hráčov, ktorí proti sebe bojujú v turnajoch o peňažnú odmenu.  [1-2]

Čo je e-šport?

Svet e-športu funguje veľmi podobne ako tradičné športy. Špičkoví hráči, resp. e-športovci spolu súperia o popredné miesta v rebríčkoch a finančné výhry v hrách podľa vlastného výberu. [1]

Najpopulárnejšie e-športové hry

Medzi najpopulárnejšie e-športové tituly v roku 2022 patria:

  1. DOTA 2 – je strategická hra žánru MOBA (multiplayer online battle arena), v ktorej proti sebe bojuje niekoľko tímov. Ich hlavnou úlohou je zničiť štruktúry súperov na druhom konci mapy. DOTA 2 má 15 miliónov divákov, 59 profesionálnych tímov a finančnú prémiu za výhru v majstrovstvách na úrovni 35 miliónov dolárov.  
  2. Fortnite – je akčná strieľačka, ktorá v sebe spája rôzne režimy, vrátane populárneho battle royale. Má 2 milióny divákov, 40 miliónov hráčov a finančnú prémiu za výhru v majstrovstvách na úrovni 30 miliónov dolárov. 
  3. League of Legends – je podobne ako DOTA 2 strategická hra žánru MOBA. Má 44 miliónov divákov, 24 profesionálnych tímov a finančnú prémiu za výhru v majstrovstvách na úrovni 7 miliónov dolárov. 
  4. CS:GO – je strieľačka z pohľadu prvej osoby pre viacerých hráčov, v ktorej sa proti sebe stretávajú dva tímy. Má 1,2 milióna divákov, viac ako 40 profesionálnych tímov a finančnú prémiu za výhru v majstrovstvách na úrovni 1,2 milióna dolárov. Popularitu CS:GO odráža tiež množstvom turnajov po celom svete. 
  5. Overwatch – je tímová strieľačka pre viacerých hráčov. Má 300-tisíc divákov, 20 profesionálnych tímov a finančnú prémiu za výhru v majstrovstvách na úrovni 5 miliónov dolárov. 
  6. PUBG – celým názvom PlayerUnknown’s Battlegrounds. Ide o strieľačku, v ktorej maximálne 100 hráčov pristáva na opustenom ostrove, kde hľadajú vybavenie a zbrane, pomocou ktorých sa snažia navzájom eliminovať. Má 800-tisíc divákov, 20 profesionálnych tímov a finančnú prémiu za výhru v majstrovstvách na úrovni 2 miliónov dolárov.

Mohli by vás zaujímať tieto produkty:

Virtuálny potenciál, ktorý môže prekonať aj Ligu majstrov

Obľúbenosť e-športu neustále rastie. Analytici predpovedajú, že na základe súčasného tempa rastu prekonajú e-športové turnaje klasické športové podujatia ako Liga majstrov alebo Formula 1. Dokonca už teraz existuje niekoľko aspektov virtuálneho športu, v ktorom ten tradičný ťahá za kratší koniec. Príkladom je svetový pohár v hre Fortnite, ktorého výhra atakuje hranicu 3 miliónov eur. Pre porovnanie s reálnym športom je táto výhra vyššia, než získal tenisový šampión Novak Djokovič vo Wimbledone v roku 2021.

Tréning profesionálneho e-športovca

Celková trhová hodnota e-športového odvetvia je v roku 2022 na úrovni 1,8 miliardy dolárov. Najviac sa mu darí v Číne, kde je jeho trhová hodnota vyššia než kdekoľvek inde so sumou viac ako 100 miliárd dolárov. Práve z Ázie pochádza tiež myšlienka, že by sa e-šport mohol objaviť aj na oficiálnom zozname olympijských športov. Prvým krokom k tomu bolo založenie virtuálneho turnaja Olympic Virtual Series. Jeho cieľom bolo prepojiť svet virtuálneho a skutočného športu v štýle olympiády. Virtuálne podujatia sledujú milióny fanúšikov po celom svete a predpokladá sa, že popularita e-športu bude minimálne v najbližších rokoch neustále rásť. Z pohľadu udržania atraktivity olympijských hier tak začlenenie e-športu rozhodne dáva zmysel. [3 – 4] [16][18]

TOP4 výhody e-športu a hrania hier

Jednou z najväčších výhod e-športu oproti klasickým športovým udalostiam je jeho prístupnosť. Tradičné športy potrebujú veľké haly, kde sa fyzicky stretávajú diváci na jednom mieste. V prípade e-športu divákom stačí pripojenie na internet. Vďaka nemu môžu svoje obľúbené tímy a zápasy sledovať prostredníctvom živého streamu, napríklad na najpopulárnejšej platforme Twitch z pohodlia domova. E-šport a samotné hranie hier však ukrýva aj ďalšie benefity, z ktorých ťažia aj samotní hráči. [6]

1. Lepšie logické myslenie

Štúdia z roku 2015 sledovala 27 profesionálnych hráčov, ktorých mozog bol podrobený vyšetreniu MRI. Ukázalo sa, že hráči majú viac šedej hmoty a zvýšenú konektivitu v oblasti mozgu, ktorá sa premieta do zlepšenia kognitívnych schopností a logického myslenia. Ťažiť z benefitov hier tak môžete aj v škole alebo v práci. [7]

2. Lepšia koordinácia očí a rúk

Ďalšia štúdia prišla so zistením, že ľudia, ktorí pravidelne hrávajú hry majú lepšie senzomotorické schopnosti. Vedci počas nej sledovali dve skupiny. Jednu tvorili hráči a druhú ľudia, ktorí hry nikdy nehrali. Obe skupiny museli na obrazovke počítača vykonať jednoduchú úlohu – sledovať myšou zelené bodky. Ako test pokračoval ukázalo sa, že hráči reagovali rýchlejšie a presnejšie než nehráči. Hranie hier teda môže rozvíjať senzomotorické vzorce. Vďaka nim si potom vieme lepšie osvojiť úlohy, ktoré vyžadujú koordináciu očí a rúk. Príkladom môže byť terénna jazda na bicykli alebo písanie. [8]

3. Posilnená rozhodovacia schopnosť

Výskumníci z University of Rochester zistili, že ak hrávate pravidelne najmä akčné hry, môže to zlepšiť vašu schopnosť rýchlejšie sa rozhodovať aj v reálnom živote. Keď sa objavil problém, hráči akčných hier reagovali až o 25 % rýchlejšie v porovnaní s nehráčmi, resp. s hráčmi, ktorí hrajú skôr oddychové tituly. Tieto vlastnosti môžu byť cenné aj v reálnom živote, resp. v práci, kde je potrebné rýchle rozhodovanie. Príkladom môže byť profesia vojaka, záchranára, manažéra alebo lekára. [9]

Hráči majú rozhodovaciu schopnosť

4. Zlepšenie pamäte

Štúdia z roku 2015 testovala hráčov a nehráčov v úlohách zameraných na pamäť. Tí, ktorí často hrávali zložité 3D hry dosiahli lepšie výsledky než ľudia, ktorí hry nehrávajú alebo hrávajú skôr jednoduchšie tituly v 2D prostredí. Štúdia tiež ukázala, že ak nehráči hrávali každý deň 30 minút komplexnú 3D hru, ich pamäť sa časom zlepšila. Pravidelné hranie videohier tak môže byť jedným zo spôsobov, ako udržať svoju pamäť na dobrej úrovni. [10]

Najlepšie zarábajúci e-športovci a tímy

E-šport je globálny priemysel, ktorý podporujú sponzori, tímy, ligy a fanúšikovia. Ale aj profesionáli zápasiaci v tých najvyšších sútažiach, ktorých virtuálny šport živí. V roku 2022 stojí na čele rebríčka najlepšie zarábajúcich e-športových hráčov Dán s vlastným menom Johan Sundstein. Vo svete e-športu je však známy skôr pod prezývkou n0tail. Na svojom konte má úspešnú kariéru v Dota 2, ktorá mu vyniesla viac ako 7 miliónov dolárov. V rovnakej hre za ním nasleduje na druhom mieste Fín Jesse „JerAx“ Vainikka (takmer 6,5 milióna dolárov), ktorému z tretej priečky dýcha na krk Australan Anathan „ana“ Pham (mierne cez 6 miliónov dolárov). 

Najúspešnejšie e-športové tímy

Medzi najúspešnejšie e-športové tímy v roku 2022 patria [17]:

  1. Team Liquid – majú na konte viac ako 40 miliónov dolárov a zúčastnili sa celkovo 2299 turnajov 
  2. OG – majú na konte viac než 36 miliónov dolárov a zúčastnili sa 141 turnajov 
  3. Evil Geniuses – majú na konte takmer 26 miliónov dolárov a zúčastnili sa 936 turnajov

Výsledky týchto tímov a jednotlivých hráčov sú znakom veľkého odhodlania, tvrdej práce a dlhých hodín hrania. Na to, ako vyzerá príprava e-športovca sa pozrieme v riadkoch nižšie. [11]

Tréning virtuálnych šampiónov

Hranie videohier sa niekomu môže zdať ako splnený sen. V prípade profesionálnej kariéry to však nie je ľahké a vyžaduje si neustály tlak na výkon rovnako, ako to býva u tradičných športovcov. Jednotlivé e-športové tímy spolu trénujú zvyčajne 6 – 8 hodín denne, často aj vrátane víkendov. Individuálne zdroje od hráčov v niektorých prípadoch uvádzajú aj 10 – 15 hodín hrania denne. Hráči majú tiež trénerov, s ktorými zvyknú vyhodnocovať svoje výkony. Zároveň si pripravujú nové stratégie alebo sledujú súperov, aby odhalili ich silné a slabé stránky. [12]

E-športový turnaj

Samotné tréningové režimy jednotlivých e-športových profesionálov sa väčšinou prirodzene mierne odlišujú. Jeden z nich vyzerá nasledovne [13]

  • 11:00 vstávanie a pracovné e-maily 
  • 12:00 – obed 
  • 13:00 – 17:00 voľný čas s priateľmi alebo rodinou 
  • 17:00 – individuálny tréning / streaming na Twitchi 
  • 19:00 – niekoľko hodinový tímový tréning 

Štýl tréningu e-športovcov

Pre profesionálnych hráčov, ktorí trávia hodiny sedením pri hrách, je dôležitý aj čas strávený mimo obrazovku, konkrétne v podobe a fyzickej aktivity. Typický tréningový program pre e-športové tímy zahŕňa tri základné oblasti – strečing, silový a vytrvalostný tréning. Cieľom fyzického tréningu je v tomto prípade znížiť riziko potenciálnych zranení (najmä v oblasti chrbta, krku a horných končatín), zlepšenie kognitívnych funkcií, koncentrácie či schopnosti lepšie zvládať stres. Ide teda o praktické benefity, ktoré so sebou prináša každá fyzická aktivita. K nej každý z hráčov pristupuje po svojom. Niekto volí aktívnejší životný štýl, iný menej. [14]

Ak vás táto téma zaujíma viac, rozhodne nevynechajte náš článok Prečo športovať a cvičiť? Silnejšia imunita, srdce a ďalších 8 dôvodov.

Strava virtuálnych športovcov

Zabudnúť netreba ani na vyváženú stravu, ktorá v hrá v živote e-športovcov rovnako dôležitú úlohu ako fyzický tréning. UPMC Sports Medicine odporúča, aby sa profesionálni hráči zamerali na stravu bohatú na bielkoviny, doplnenú o zeleninu a ovocie. Nemali by zabúdať ani na zdravé tuky, vitamíny a minerálne látky. [15]

Doplnky stravy

Z doplnkov môžeme spomenúť napríklad draslík a horčík, ktoré prispievajú k správnemu fungovaniu nervového systému a svalov. Samotný horčík navyše podporuje psychiku a má vplyv na zníženie únavy či vyčerpania. Každý hráč okrem toho ocení tiež nootropiká. Ide o látky spájané so zlepšením pamäte, myslenia a koncentrácie, teda kľúčových vnemov, ktoré môžu rozhodnúť o priebehu každého online zápasu. Toto všetko sú veci, ktoré ocení každý profesionálny hráč. Podobne, ako klasickí športovci, aj e-športovci si môžu príjem kľúčových látok uľahčiť suplementáciou, ktorá podporí ich herný výkon. [15]

Ak vás téma ohľadom nootropík zaujíma viac, určite nevynechajte náš článok Nootropiká na zlepšenie funkcií mozgu a pamäte, ktoré musíte poznať

Mnohí hráči sa často uchyľujú k energy drinkom, ktoré obsahujú kofeín. V jeho prípade je však nutné dávať pozor na optimálny denný príjem. Ten by v prípade 70 kg človeka nemal presiahnuť 400 mg. O niečo lepšia voľba môže byť v tomto prípade skôr komplexná gaming preworkout zmes, ako napríklad XBEAM Energy Powder. Obsahuje starostlivo vybrané zloženie a látky na podporu herného výkonu. [19]

Záver

E-šport sa teší mimoriadne veľkej popularite v rôznych krajinách po celom svete. Svedčí o tom aj jeho vyše miliardová hodnota, vysoké počty profesionálnych hráčov či veľmi lákavé prémie za výhru v turnajoch. Tento virtuálny svet funguje podobne, ako skutočný šport a za prípravou e-športovcov sú dlhé hodiny tréningu a obrovská drina. Okrem hrania hier a neustáleho zdokonaľovania musia hráči myslieť aj na pohyb a zdravý životný štýl, ktorý im pomôže zmierniť následky sedavého životného štýlu. Hranie hier im však naopak dáva možnosť ťažiť z niekoľkých benefitov a šancu vyhrať lákavú finančnú výhru. 

Zdroje:

[1] Cam Adair - What is eSports? History, Top Teams, Revenues and Risks – https://gamequitters.com/what-is-esports/

[2] Werner Geyser - The Biggest Esports Games Every Gamer Should Know – https://influencermarketinghub.com/biggest-esports-games/

[3] eSports: Could it become more popular than the real thing? – https://www.euronews.com/2022/06/23/esports-could-it-become-more-popular-than-the-real-thing

[4] Esports Ecosystem in 2022: Key industry companies, viewership growth trends, and market revenue stats – https://www.insiderintelligence.com/insights/esports-ecosystem-market-report/

[5] The History and Evolution of Esports – https://bountiegaming.medium.com/the-history-and-evolution-of-esports-8ab6c1cf3257

[6] ESPORTS STREAMING PLATFORMS: WHERE CAN YOU WATCH ESPORTS ONLINE? – https://www.esports.net/wiki/guides/esports-streaming-platforms/

[7] Bec Crew - Gamers Have More Grey Matter And Better Brain Connectivity, Study Suggests – https://www.sciencealert.com/gamers-have-more-grey-matter-and-better-brain-connectivity-study-suggests

[8] University of Toronto study finds action video games bolster sensorimotor skills – https://media.utoronto.ca/media-releases/university-of-toronto-study-finds-action-video-games-bolster-sensorimotor-skills/

[9] Video Games Lead to Faster Decisions that are No Less Accurate – https://rochester.edu/news/show.php?id=3679

[10] Gregory D. Clemenson and Craig E.L. Stark - Virtual Environmental Enrichment through Video Games Improves Hippocampal-Associated Memory – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4682779/

[11] Esports Earnings Players – https://www.esportsearnings.com/players

[12] Pavle Marinkovic - Inside Esports Teams — Training Professional Gaming Stars – https://medium.com/predict/inside-esports-teams-training-professional-gaming-stars-4ab40190e6d1

[13] The Daily Regimen of Players in Professional Gaming – https://www.intel.in/content/www/in/en/gaming/resources/gamer-life.html

[14] Isaac Williams - Esports Training: Why Pro Players Are Turning To Fitness – https://mensfitness.co.uk/fit-tech/esports-training-why-pro-players-are-turning-to-fitness/

[15] Nutrition for Gamers: Even Esports Players Need Fuel from Food – https://share.upmc.com/2021/11/nutrition-for-gamers/

[16] Josh Howarth - 27 Mind Blowing Esports Stats (2022) – https://explodingtopics.com/blog/esports-statistics

[17] Esports Earnings Teams – https://www.esportsearnings.com/teams

[18] Sanjeev Palar - The Olympic Virtual Series – https://olympics.com/en/featured-news/olympic-virtual-series-everything-you-need-to-know

[19] Caffeine: How much is too much? – https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/caffeine/art-20045678