4 typy sparing partnerov, ktorým sa musíte vyhnúť

Mnoho trénerov odporúča cvičenie so sparing partnerom, vďaka ktorému dosiahnete lepšie výsledky v cvičebnom pláne. Správny sparing vás pri tréningu namotivuje a bude tlačiť stále k lepším výkonom. Avšak, nájsť si dobrého sparing partnera nemusí byť také jednoduché, ako sa na prvý pohľad môže zdať. V tomto článku sa si ukážeme 4 typy "pomocníkov", ktorým by ste sa mali vyhnúť oblúkom. Môžu totiž rozvíriť vaše fitness ciele rýchlejšie ako torpédo. 

 

1. Váš ultra-brutal-mega-fit priateľ

Nenavštevujte fitko s vašim vyšportovaným priateľom, ktorý vyzerá ako Adonis, ak vy tak nevyzeráte tiež. Podľa štúdie, ktorú zverejnili v časopise Science, je veľmi dôležité vybrať si k cvičeniu partnera, ktorý bude podobný vašej telesnej hmotnosti, veku a fyzickej zdatnosti. Ak si nakoniec sparing partnera vám podobného nájdete, pravdepodobnosť toho, že budete pokračovať vo svojom tréningovom pláne aspoň 7 týždňov je 3-krát väčšia, než pri tých, ktorí boli spárovaní nerovnomerne.

 Ultra mega brutal sparing partner

 

Vzhľadom k tomu, že všetci máme tendenciu vyberať si takých sparing partnerov, ktorí vyzerajú ako keby práve porazili Hulka, nie je to však ten najsprávnejší ťah. Namiesto namysleného vymakanca si nájdite partnera, ktorý je len o trošku viac pred vami. Ako naznačuje výskum z Kansaskej Univerzity – trénujte s niekým, kto je od vás o 40 % viac fit, a dokáže vás namotivovať o 90% lepšie, akoby ste cvičili sami alebo so spomínaným Hulkom. 

 

2. Váš najlepší kamoš

Prehnaná podpora od blízkeho priateľa, nie je zlá, avšak pri cvičení sa môže stať, že je na cvičenie premotivovanejší viac než vy, a vtedy môže vaša motivácia k splneniu cieľov klesnúť na bod mrazu. Podľa výskumu Asociácie psychologických vied, začnete klásť zodpovednosť akémusi „samoregulačnému mimozdroju“, v ktorom si podvedome nahrádzate podporu priateľa vašim úsilím. Tento outsourcing však nie je bezodná studňa, a môže sa ľahko stať, že sa prestanete podporovať navzájom. Necháte svoje povzbudzovanie a podporu doma, zatiaľ čo vy sa budete vo fitku cítiť zle.

 

Sparring partner ktorému by ste sa mali vyhnúŤ 

3. Chodiaci motivačný plagát

Zo štúdie, ktorú vytvorila Michiganská štátna univerzita vyplýva, že ľudia, ktorí robili kľuky a ich partner na nich počas poslednej série motivačne zavrešťal: „ešte!“ alebo „zatlač!“, neboli schopní dokončiť sériu týchto cvikov ako ostatní cvičiaci, na ktorých sa motivačne nekričalo. Ako je to možne? Aj keď to sparingáč myslel dobre, mnoho ľudí si tieto dobrosrdečné výkriky preinterpretuje negatívne, a majú teda na psychiku opačný účinok, obzvlášť, keď sa z cvičieceho leje pot.

 

Sparring partner, ktorý kričí

 

4. Zapárač

Áno, aj takýto sa nájdu. Zapára do vašej hmotnosti, vysmieva sa vášmu výkonu a váham, s ktorými cvičíte, alebo sa neustále sťažuje na vaše ciele. Štúdia z Univerzity v New Hampshire tvrdí, že ak si takéhoto partnera k cvičeniu nájdete, môže sa jednoducho stať, že do telocvične tak skoro už nepáchnete. Keď títo výskumníci poprosili študentov, aby si spomenuli na nejakú príjemnú spomienku spojenú s fitkom, študenti s pozitívnymi spomienkami sa do telocvične a fitka vrátili a pokračovali vo svojom tréningovom pláne. Naopak, študenti, ktorí mali skúsenosti s takýmto typom motivátora, sa od cvičenia a športu viac vzdialili. 

 Sparring partner zapárač

 

Po prečítaní tohto článku sa vám asi zdá, že nájsť si správneho sparing partnera do fitka je skutočné umenie. No nevešajte hlavu. Váš partner na cvičenie je možno bližšie než si myslíte, a osamotený na vás už čaká v najbližšom fitku. Namotivujte sa doma, myslite pozitívne a buďte trpezlivý, veď ani Rím nepostavili za jeden deň.

 

Podeľte sa s nami v komentároch o vašich skúsenostiach so sparing partnermi či už pozitívnymi alebo negatívnymi. V prípade, že sa vám článok páčil, budeme veľmi radi, ak ho podporíte zdieľaním. A možno si tak aj nájdete sparinga.