7 najefektívnejších kardio strojov, ktoré ušetria váš čas

Nie všetky kardio stroje sú si rovné. Veľa ľudí považuje kardio cvičenie za nudné. Pokiaľ nie ste milovník behu, možno aj vy (rovnako ako väčšina z nás) bojujete, aby ste dokončili 30 minút na kardio stroji. Skutočnosť je taká, že môžete pri kardio cvičení tráviť oveľa menej času a spáliť oveľa viac kalórií, ak viete, ktoré zariadenie na kardio použiť. Prezrite si spoločne s nami, aké máte možnosti. 

 

Predstavíme vám najlepšie a najhoršie kardio stroje na základe účinnosti (čo najviac spálených kalórií v čo najkratšom čase, zlepšené aeróbne zdravie), funkčnosť (či má pohyb na stroji niečo spoločné s pohybmi, ktoré vykonávame pri denných činnostiach) a dostupnosť (pravdepodobnosť, že ho nájdete vo svojej posilňovni).

 

1. Bežecký pás

Účinnosť: A 
Funkčnosť: A+ 
Dostupnosť: A+

 najefektívnejšie a najhoršie kardio stroje

 

Bežecký pás je vždy najlepšou voľbou. Na rozdiel od iných kardio strojov, poskytuje viac možností ako namáhať vaše telo. Navyše, používa sa jednoducho. Len stlačíte tlačidlo štart a šípkami si nastavíte rýchlosť alebo sklon. Dokonca aj chôdza v sklone môže byť poriadne namáhavá. Ak chcete z cvičenia na bežeckom páse vyťažiť čo najviac, skúste behať bez pridržiavania sa rukovätí. 

 

2. Schody

Účinnosť: A 
Funkčnosť: A- 
Dostupnosť: B

 najefektívnejšie a najhoršie kardio stroje: schody

 

Pre cvičenie zadku sú schody skvelým pomocníkom. Čo by mohlo byť funkčnejšie než chôdza po nikdy nekonečnom schodišti? Skúste rôzne intervaly a zažijete neuveriteľný tréning. Snažte sa príliš nezapájať do cvičenia vrchnú časť tela tým, že sa budete držať na rukovätiach. Takto by ste síce mali pocit, že tvrdo driete, ale váš tréning bude menej intenzívny a spálite menej kalórií.

 

3. Veslovací stroj

Účinnosť: A+
Funkčnosť: B+
Dostupnosť: B

 najefektívnejšie a najhoršie kardio stroje: veslovací stroj

 

Veslovací stroj môžete nájsť takmer v každej posilňovni, pričom veľa ľudí je presvedčených, že práve tento stroj ponúka najúčinnejšiu formu kardio tréningu.  Precvičíte si celé telo vo veľkom rozsahu pohybu, čo môže byť náročné ale efektívne zároveň. Len 10 minút intervalového tréningu spáli významné množstvo kalórií. Najväčšou nevýhodou tohto zariadenia je to, že zlá technika môže obmedziť jeho účinnosť (ale takto je to pri všetkom).

 

4. Spinningový bicykel

Účinnosť: A
Funkčnosť: B
Dostupnosť: A

 najefektívnejšie a najhoršie kardio stroje: stacionárny spiningový bicykel

 

Stacionárny bicykel môže byť naozaj skvelou voľbou. Skúste dlhé vzdialenosti, intervaly s vysokou intenzitou alebo hodiny spinningu. Začiatočníci pozor! V začiatkoch môžete pri dlhšom sedení na menej pohodlnom sedadle utrpieť trochu zvláštne a ťažko vysvetliteľné modriny.

 

5. Skierg trenažér

Účinnosť: B+
Funkčnosť: C
Dostupnosť: D

 najefektívnejšie a najhoršie kardio stroje: skierg trenažér

 

SkiErg alebo lyžiarsky trenažér vyzerá na prvý pohľad trochu ako veslovací trenažér v stoji, ktorým precvičíte vrchnú časť tela. Ak chcete zapojiť aj viac zo svojich spodných partií, skúste postoj v miernom podrepe. Ak sa SkiErg nachádza vo vašej posilňovni, určite by ste ho nemali vynechať. Avšak, pamätajte si, že  pri tomto cviku vykonávate skutočne špecifický pohyb, s ktorým sa v živote až tak bežne nestretávate... pokiaľ, netrénujete na zimné Olympijské hry.

 

6. Eliptický trenažér

Účinnosť: D
Funkčnosť: F
Dostupnosť: A

 najefektívnejšie a najhoršie kardio stroje: eliptický trenažér steper

 

Eliptický trenažér sa nachádza takmer na samotnom konci tohto rebríčka, pretože neponúka dostatočnú všestrannosť. V porovnaní s inými kardio strojmi, je pohyb na ňom neprirodzený a neefektívny. Taktiež, nastavenie odporu či náročnosti na nižšej úrovni ako je 10, neprináša dostatočné spálenie kalórií. Jeho kladnou stránkou je, že šetrí viac kĺby, avšak bicykel či plávanie sú oveľa účinnejšie možnosti, ak vás obmedzuje zranenie. 

 

7. Bicykel s operadlom

Účinnosť: D
Funkčnosť: F
Dostupnosť: B


 najefektívnejšie a najhoršie kardio stroje: eliptický trenažér steper

 

Celú hornú časť, trup, a dokonca aj zadok máte v pokoji a tento bicykel nechce od vášho tela nič iné, ako zapájanie nôh. Ak hľadáte stoličku, na ktorej si posedíte, kým si budete čítať alebo si pozriete svoj obľúbený seriál, je to pre vás to pravé orechové. 

 

Veda

Tento rebríček bol zostavený na základe štúdie z časopisu Journal of American Medical Association, ktorá porovnávala indoorové stroje na cvičenie  -  lyžiarsky simulátor, bicykel, veslovaní stroj, stepper, pohyblivé schody a bežecký pás, a zistila, že chôdza alebo beh na bežeckom páse mali najvyššiu mieru výdavkov energie a aeróbnych nárokov v porovnaní so všetkými ostatnými strojmi. 1

 

Vedci zistili, že výdaj energie je o 40% vyšší na bežeckom páse počas chôdze a behu, v porovnaní s bicyklovaním. Okrem toho, bežecký pás a veslovací stroj boli jediné dva kusy vybavenia, ktoré vyvolali hodnoty VO2-max tak, aby spĺňali pravidlá pre zlepšenie kardiorespiračnej zdatnosti.

 

To podporili aj skoršie zistenia vedcov z Dublin City University (Dublin, Írsko), ktorí vykonali podobnú štúdiu a zistli, že bežecký pás, lyžiarsky trenažér a veslovací stroj viedli k najvyššiemu výdaju energie, v porovnaní s bicyklovaním. 2

 kardio stroje - čo je najefektívnejšie?

 

Ktoré kardio si vyberiete vy?

Teraz, keď ste všetci vzdelaní, môžete ísť do sveta a urobiť lepšie kardio rozhodnutie. Odporúčame vám, aby ste si tento zoznam sami na sebe vyskúšali. Strávte týždeň alebo nejakú dobu skúšaním týchto strojov a zistite, ktorý je najúčinnejší. Budete vedieť, ak nájdete ten pravý. 

 

Napíšte nám do komentárov, ktoré kardio stroje používate vy, prípadne, aké máte skúsenosti s kardio vybavením. Ak sa vám článok páčil, podporte ho zdieľaním.

 

Zdroje

1 Zeni, A. I., Hoffman, M. D., & Clifford, P. S. (1996). Energy expenditure with indoor exercise machines. JAMA, 275(18), 1424-1427.

2 Moyna, N. M., Robertson, R. J., Meckes, C. L., Peoples, J. A., Millich, N. B., & Thompson, P. D. (2001). Intermodal comparison of energy expenditure at exercise intensities corresponding to the perceptual preference range.Medicine and Science in Sports and Exercise, 33(8), 1404-1410.