4 mýty o chudnutí alebo prečo nechudnete

Ak aj vy patríte k tým, ktorí sa snažia zhodiť pár nadbytočných kilogramov, po prečítaní tohto článku  máte aj šancu to dokázať. Možno vám pri chudnutí radil niekto známy, alebo váš lekár, ktorý si naštudoval nejakú zastaralú učebnicu o výžive, či nejaký fitness guru vo vašej lokálnej posilňovni. Mýty o chudnutí sa šíria rýchlosťou svetla už takmer celé generácie, a je najvyšší čas zastaviť to. Prečítajte si tieto mýty aj s ich odôvodnením, a možno začnete naozaj chudnúť. 

 

1. Kardio tréning je na chudnutie najlepší

Veľa ľudí z absolútne neznámeho dôvodu verí tomu, že kardio tréning, ako napríklad beh na dlhé trate, bicyklovanie alebo dlhá chôdza na bežeckom páse, je kľúčom k odbúravaniu tukov. Nízko intenzívne, avšak dlho trvajúce kardio vám, samozrejme, môže pomôcť schudnúť, ale značné množstvo týchto zhodených kilogramov budú práve svaly. A  čím menej svalov na tele máte, tým viac tuku bude vaše telo ukladať.

 kardio tréning na chudnutie HIIT

 

Dôvodom toho je bazálny metabolizmus (BMR), a teda počet kalórií, ktoré vaše telo spáli počas jedného dňa v pokoji. A teraz sa zamyslite nad touto vetou a prečítajte si poslednú vetu predošlého odseku. Znamená to, že od množstva svalovej hmoty na vašom tele závisí aj váš bazálny metabolizmus. Okrem straty svalovej hmoty pri nízko intenzívnom kardio tréningu, navyše ostanú vaše hormóny prakticky nedotknuté, a spaľovanie kalórií sa preto zastaví krátko potom, čo zleziete z bežeckého pásu.


Lepšou a efektívnejšou alternatívou ku tomuto typu kardia je vysoko intenzívny intervalový tréning (HIIT). HIIT je kardio tréning, počas ktorého budete striedať intenzívnejšiu fázu (napr. šprint) s fázou odpočinku. Pri takomto tréningu spálite oveľa viac kalórií, váš metabolizmus bude zrýchlený, a tento tréning nie je dokonca ani časovo náročný.

 HIIT vysoko intenzívny intervalový tréning kardio

 

Výsledky jednej štúdie ukázali, že pri spaľovaní tukov je HIIT až 9- krát účinnejší ako dlhý kardio tréning. Hlavným dôvodom toho je EPOC, ktorý v jednoduchosti znamená, že vaše telo bude pokračovať v spaľovaní tukov ešte 48 hodín po tréningu. Úžasné, však? Pre lepšie vysvetlenie tréningu HIIT a tipov ako na to, si prečítajte článok: 6 dôvodov prečo skúsiť vysoko intenzívny intervalový tréning.

 

2. Nejedzte po šiestej večer

V preklade do bežnej reči to znamená, že si nikdy večer nevychutnáte jedlo so svojimi priateľmi a rodinou. Tento maximálne obmedzujúci mýtus je ďalším dôvodom toho, prečo toľko ľudí prestáva vnímať hneď, keď počuje slovo "diéta". Pravdou však je, že ak skonzumujete príliš veľa kalórií, priberiete. Bez ohľadu na to, kedy ich prijmete. Potvrdil to aj svetovo preslávený odborník na výživu Alan Aragon: "Vaše telo neodkladá večer viac tuku ako inokedy počas dňa."

 

V nedávnej štúdii talianski výskumníci porovnávali jedenie o desiatej ráno a jedenie o šiestej večer. Výsledky štúdie ukázali, že medzi oboma skúmanými skupinami jedlíkov nebol žiaden rozdiel v úbytku hmotnosti, no spaľovanie tukov bolo dokonca vyššie u ľudí, ktorí jedli po osemnástej hodine.

 4 mýty o chudnutí: nejedzte po šiestej večer

 

V ďalšej štúdii sa izraelskí výskumníci zamerali na sacharidy, a porovnávali ľudí, ktorí jedli viac sacharidov v dopoludňajších hodinách, a ľudí, ktorí ich prijímali v noci. Noční sacharidoví jedáci spálili viac tuku a počas nasledujúceho dňa neboli až natoľko hladní.  

 

Dôvodom toho je rastový hormón (GH), ktorý riadi spaľovanie tuku a je tiež potrebný k budovaniu svalovej hmoty. Váš rastový hormón vrcholí v noci, keď spíte, a jeho tvorba sa často vypína práve v okamihu, keď raňajkujete svoje prvé jedlo dňa. Jednoduchá cesta, ktorou môžete zvýšiť produkciu GH vo vašom tele je, že vaše raňajky trošku posuniete, a môžete si tak dopriať viac kalórií večer.

 

3. Raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa

Dovoľte nám začať tým, že nie je nič zlé na tom, že raňajkujete. My raňajkujeme tiež. Pravdou však je, že raňajkovanie nijak špeciálne nevplýva na chudnutie. A už vôbec nie tak, ako je to propagované. Vaše telo si pri jedení prvého jedla dňa vytvára nejaké očakávania kalórií. Čím viac kalórií skonzumujete, tým viac bude vaše telo očakávať.

 

Okrem očakávania, spôsobujú raňajky ešte spomalenie produkcie hormónov, ktoré kontrolujú koľko tukov bude vaše telo ukladať a koľko svalovej hmoty vybuduje. Ako ste sa dozvedeli v predošlých odsekoch, produkcia rastového hormónu vrcholí v noci, keď spíte a spomaľuje sa v okamihu, keď jete svoje prvé jedlo. Keď sa ráno zobudíte, skúste namiesto raňajok vypiť pohár vody alebo kávu, a raňajky posuňte na neskôr. Vďaka tomu budete na dobrej ceste k vytvoreniu lepšieho prostredia pre odbúravanie tukov. Za pokus to stojí a hladný určite neostanete.

 Raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa 3. mýtus o chudnutí

 

Raňajky určite nie sú najdôležitejším jedlom dňa, sú rovnako dôležité ako ktorékoľvek jedlo počas dňa. Avšak táto téma je poslednú dobu veľmi diskutovaná na internete, no názor si urobte sami.

 

4. Metabolizmus zrýchlite jedením každé 2-3 hodiny

Za touto myšlienkou sa skrýva teória, ktorá tvrdí, že častejším jedením zrýchlite svoj metabolizmus, čo je vlastne pravda. To však neznamená, že takéto stravovanie musí nutne podporovať aj spaľovanie tukov. Neexistuje žiadna štúdia, ktorá by potvrdila túto teóriu, no existuje veľa teórii, ktoré dokazujú, že je nesprávna.

 

Francúzski výskumníci dosvedčili, že neexistuje žiadny dôkaz o zvýšení úbytkov na váhe pri častejšom jedení. Účastníci výskumu mali za úlohu skonzumovať 2000 kalórií denne. No medzi tými, ktorí jedli štyri jedlá s obsahom 500 kalórií denne, a tými, ktorí jedli dve jedlá s obsahom 1000 kalórií, nebol vo finále žiaden rozdiel v chudnutí.

 

Ďalšia nedávna štúdia pochádzajúce z Kanady porovnávala ľudí, ktorí jedli tri jedlá denne, s tými, ktorí jedli šesť jedál. Vo výsledku nebol zas raz zistený žiaden rozdiel v strate nadbytočných kilogramov, avšak jeden rozdiel sa našiel.  Ľudia, ktorí jedli tri jedlá denne skonzumovali menej kalórii, a tvrdili, že sa cítili spokojnejšie a menej hladní.

 

4. mýtus: jedenie každé dve až tri hodiny

 

Netvrdíme, že časté jedenie má negatívny vplyv na vaše zdravie, tvrdíme, že nevplýva na chudnutie, a preto je zaradené medzi najčastejšie mýty chudnutia. Jesť každé 2-3 hodiny môže byť trochu namáhavé, a časom to možno začnete vnímať tak, že si vytvárate nereálne stravovacie návyky. Už len kvôli tomu, že musíte stále so sebou nosiť plastové nádobky, a ak na ne náhodou zabudnete, budete stresovať, že ste vynechali jeden z vašich siedmich chodov. Je to len ďalší mýtus, ktorý vás odláka od myšlienky zdravého životného štýlu.

 

Diskusné fóra sú plné týchto mýtov o chudnutí, a žiaľ sa nájde mnoho ľudí, ktorí sú presvedčení o ich pravde. Žiaľ, opak je pravdou a jediným receptom na chudnutie je vyvážená strava a dostatok pohybu. Budeme veľmi radi, ak sa o tento článok podelíte so svojimi blízkymi a vyvediete ich z omylu.  

 

Zdroj: lifehack.org