Gainery a sacharidy

 

Gainery sú sacharidové prípravky, ktoré napomáhajú k dosiahnutiu správnej telesnej hmotnosti u športovcov, ako aj u bežnej populácii. Ich úlohou je doplniť glykogénové zásoby vo svaloch, ktoré podporujú vyššiu výkonnosť a výdrž zaťažovaného organizmu. Práve vďaka svojim výváženým nutričným hodnotám možno vďaka nim dočasne nahradiť jedno jedlo denne. Športovci na gaineroch oceňujú vďaka zvýšeniu energetického zisku aj zvýšenie výkonov, získanie sily, ktorá je bezpochyby nevyhnutná pre nárast svalovej hmoty. 

čítať ďalej

Gainer doplní denný príjem sacharidov, a telu dodá aj bielkoviny. Výber a množstvo gaineru je potrebné prispôsobiť telesnej váhe a požadovaným prírastkom aktívnej svalovej hmoty. Najideálnejšie je užívať gainery okamžite po tréningu, na desiatu a olovrant, avšak nikdy večer pred spánkom. Je ho možné kombinovať s proteínom, kreatínom, anabolizantom, aminokyseliny, kĺbovou výživou, no v žiadnom prípade nie spoločne so spaľovačom tuku. 

 

Kategória gainery obsahuje gainery do 10%, gainery 11-30%,  gainery 31-40%, pomalé sacharidy, rýchle sacharidy, glukóza. Gainery sa rozlišujú na základe obsahu bielkovín, pričom gainery do 10% bielkovín slúžia na nadobudnutie svalovej hmoty, ako aj pre regeneráciu. Gainery 11-30% obsahujú 11 až 30% bielkovín a ich účelom je rýchly nárast telesnej hmotnosti a masívnej svalovej hmotyGainery 31-40% obsahujú 30 až 40% bielkovín a sú určené pre športovcov, ktorí túžia po zvýšení hmotnosti a náraste svalovej hmoty, navyše zaručujú rýchlejšiu regeneráciu. Kategória pomalé sacharidy obsahuje sacharidové suplementy a doplnky, ktoré poskytujú dostatok energie, čím zaručujú nárast svalovej hmoty a doplnenie glykogénových rezerv. V kategórii rýchle sacharidy naopak nájdete doplnky výživy s rýchlou absopciou, ktoré sú vhodnou alternatívou pre športovcov s problémami pri naberaní hmotnosti. Glukóza, tiež nazývaná hroznový cukor, je jednoduchý cukor, ktorý nepotrebuje trávenie a štiepenie, vďaka čomu sa rýchlo dostáva priamo do krvi a je okamžitým zdrojom energie.

 

Gainery a ich účinky

• budovanie sily,
• poskytujú dostatočný energetický príjem pre zvýšenie objemu svalého tkaniva,
• zlepšujú regeneráciu organizmu po náročnom tréningu,
• chránia svalovú hmotu pred poškodením v dôsledku fyzickej záťaže,
• efektívne zvyšujú zásoby svalového glykogénu,
• obmedzujú tvorbu tukového tkaniva.


Ako si vybrať gainer?

Gainer je doplnok výživy s vysokým obsahom sacharidov a proteínov, ktorý slúži na rýchly nárast svalovej hmoty a telesnej hmotnosti. Jedná sa o suplement v práškovej podobe, ktorý sa rozpúšťa vo vode alebo mlieku.

 

Výber gaineru v prvom rade záleží od potreby kalorického príjmu. V prípade, že vo svojej strave požadujete viac bielkovín, voľte gainer s menším podielom sacharidov. Ak ste naopak typ, ktorí má problém s priberaním, budú pre vás efektívnejšie gainery s nižším obsahom proteínov. Ale nie je to také jednoduché. Trh ponúka gainery s rôznym percentuálnym zastúpením jednotlivých zložiek. Tak ako si teda vybrať ten správny gainer?


Výber gaineru na základe podielu bielkovín

Gainery do 10%

Gainery do 10% predstavujú gainery s podielom bielkovín do 10%. To znamená, že v nich nájdete okrem menšieho množstva bielkovín aj vitamíny, minerály a veľké množstvo sacharidov. Tie sú ideálne po tréningu na doplnenie zásob glykogénu, ktorý sa počas fyzickej záťaži odčerpal z vašich svalov. Gainery s týmto percentuálnym zastúpením bielkovín odporúčame športovcom, ktorých cieľom je hlavne nárast telesnej hmotnosti, pretože majú veľký problém s priberaním.


Gainery 11-30%

Do tejto skupiny radíme výživové doplnky na objem s obsahom bielkovín v rozmedzí 11-30% a zvyšné percentá predstavujú minerály, vitamíny, jednoduché a zložité sacharidy.  Jednoduché sacharidy vám dodajú energiu hneď po tréningu, zložité sa budú uvoľňovať postupne. Vaše telo tak získa pravidelnú zásobu cukru. V prípade, že uvažujete nad kúpou gaineru s týmto podielom proteínu, pravdepodobne patríte k ľuďom, ktorí nemajú až taký problém s naberaním, ale nemajú ani rýchly metabolizmus.

 

Gainery 31-40%

Gainery s obsahom 31 až 40% bielkovín predstavujú gainery najvyššej kvality. Často okrem vysokého podielu proteínu obsahujú aj dostatok aminokyselín, kreatínu, a samozrejme vitamíny a minerály. Ideálne sú pre športovcov, ktorí chcú zvýšiť svoj kalorický príjem a netúžia po veľkom náraste hmotnosti, ale uprednostňujú skôr rast svalovej hmoty.


Vyberáme gainer na základe typu postavy

Predtým, ako sa pustíme do vyberania gainerov, je dôležité vysvetliť si, kto hlavne užíva gainer. Užívajú ho hlavne športovci, ktorí majú veľký energetický výdaj, či už sú to siloví športovci, fighteri, hokejisti a futbalisti, alebo ľudia, ktorí majú problém s priberaním, takzvaní ektomorfovia. Pozrime sa teda na delenie gainerov podľa typu vašej postavy.


1. Veľký problém s priberaním

Ak patríte do tejto skupiny ľudí, tak máte pravdepodobne rýchly metabolizmus, málo svalovej hmoty a telesného tuku. Gaineri určené pre túto skupinu sa líšia hlavne zložením a cenou. Najideálnejšie sú pre vás gainery s vysokým obsahom jednoduchých cukrov. Tie vám nebudú vadiť, pretože ich spálite rýchlo. Pokojne sa zamerajte skôr na kvantitu ako na kvalitu a voľte gainery s nízkym obsahom bielkovín, a to gainery do 10%.

 

2. Menší problém s priberaním

Do tejto skupiny radíme ľudí, ktorým sa už podarilo pribrať nejaké tie kilogramy a nemajú až tak rýchly metabolizmus. Pre nich je ideálnou voľbou gainer so strednou až vyššou kvalitou sacharidov, ktorý obsahuje jednoduché aj zložené cukry. Tie sa v tele uvoľňujú postupne a telo tak získa pravidelnú zásobu cukru. Uprednostnite skôr kvalitu pred kvantitou a voľte gainery s 11 až 30% obsahom bielkovín.

 

3. Chcete pribrať, ale nie ste ektomorf

V tejto skupine sú najideálnejšie gainery najvyššej kvality, pretože všetko čo skonzumujete bude vaše telo ukladať. Nepotrebujete zbytočné jednoduché cukry, ktoré by sa vám uložili v tele ako tuk. Pre vás je vhodný komplexný gainer s veľkým množstvom aminokyselín, kreatínu a podielom bielkovín 31 až 40%. Dbajte na kvalitu.


Čo si treba všímať pri kúpe gaineru?

Ak túžite po náraste svalovej hmoty a nie tuku, mali by ste sa zamerať na tieto body, ktoré vám pomôžu odlíšiť kvalitný gainer od toho nekvalitného.


1. Obsah nasýtených tukov

Nasýtené tuky sú tuky, ktoré určite nechcete zbytočne konzumovať. Ak gainer obsahuje veľa nasýtených tukov, znamená to, že sa jedná o lacnejší a kvalitatívne horší produkt. Jedna porcia gaineru by nemala obsahovať viac ako 5-10 g nasýtených tukov. V nutričných hodnotách by ste si mali skontrolovať, koľko tuku z celého produktu predstavuje nasýtený tuk. Ak produkt obsahuje 20 g tukov, avšak 5 g z toho je nasýtených, je všetko v poriadku. Ak však obsahuje 20 g tukov a z toho 18 g je nasýtených, mali by ste sa mu vyhnúť. Vysoký obsah nasýtených tukov je známkou lacného produktu, ktorý vám zabezpečí akurát viac tuku v tele.


2. Cholesterol

Všímať by ste si mali aj obsah cholesterolu. Všeobecne platí, že ak je v jednej porcii viac ako 100 mg cholesterolu, je toho už príliš veľa. Niektoré produkty obsahujú dokonca až 180 mg cholesterolu v porcii. Dajte si na to pozor.


3. Cukry

Produkty podporujúce nárast hmotnosti môžu byť plné cukrov. Cieľom výrobcov takýchto gainerov je zvýšenie množstva kalórií a lepšia chuť produktu. Vo väčšine prípadov je veľký obsah cukrov nežiadúci, samozrejme, ak vašim primárnym cieľom nie je nárast telesnej hmotnosti. Najkvalitnejšie gainery obsahujú okolo 30 g cukru alebo menej, tie lacnejšie ich majú okolo 70 g v jednej dávke. V zložení si všímajte tiež, aké cukry daný produkt obsahuje. Medzi kvalitné cukry patrí maltodextrín, dextróza, palatinóza, atď.


4. Obsah proteínu a technológia jeho spracovania

Všetky kvalitné gainery sú spravidla vyrobené zo srvátkového proteínu a majú okolo 40-60 g bielkovín v jednej porcii. Avšak, ak dbáte na kvalitu, mali by ste sa bližšie pozrieť aj na technológiu ich spracovania.


Členenie srvátkovej a mliečnej bielkoviny podľa kvality spracovania:

  • Natívny srvátkový izolát - kvalitný zdroj bielkovín

  • CFM (krížová mikrofiltrácia), mikrofiltrovaný alebo ultrafiltrovaný srvátkový proteín, mliečny izolát alebo koncentrát- štandardný zdroj bielkovín

  • Srvátkový koncentrát, iontová výmena, sušená srvátka, sušené mlieko- lacný zdroj bielkovín

 

Členenie podľa kvality kazeínu:

  • Micelárny kazeín- kvalitný zdroj

  • Kazeinát vápenatý, kazeinát sodný- lacný (chemicky denaturovaný) zdroj

                             

Členenie podľa kvality vaječnej bielkoviny:

  • Izolát vaječnej bielkoviny- kvalitný zdroj

  • Sušený vaječný bielok- lacný zdroj, pretože má vysoký obsah sodíka

 

Členenie podľa kvality rastlinnej bielkoviny:

  • Proteínový izolát z hrachu, proteínový izolát zo sóje- kvalitný a plnohodnotný zdroj

  • Sójový koncentrát- lacný zdroj s rizikom plesne aflatoxín

 

5. Pomer proteínu ku sacharidom

Vo všeobecnosti by sa dalo povedať, že najlepší pomer proteínu k sacharidom, ktorý zaistí zvýšenie telesnej hmotnosti, je približne 1: 2. Za každý 1 g bielkovín by ste mali prijať 2 g sacharidov. Ak je obsah bielkovín vysoký, pravdepodobne získate väčšinu kalórií práve z proteínu.


6. Laktóza

Zabúdať by ste určite nemali na obsah nestráviteľnej laktózy. Tento údaj je pri kvalitných produktoch vždy uvedený, a ak hľadáte najvyššiu kvalitu, odporúčame obsah laktózy do 5% (do 5 g na 100 g produktu). V prípade, že v tabuľke nutričných hodnôt tento údaj chýba, skontrolujte obsah jednoduchých cukrov, ktoré vám môžu napovedať o množstve laktózy. Ak však nie sú v tabuľke dokonca ani jednoduché cukry v rámci sacharidov, produkt vám neodporúčame, pretože s najväčšou pravdepodobnosťou obsahuje vysoké percento laktózy, ktorá znižuje stráviteľnosť produktu. Je to jednoduché. Ak produkt obsahuje nízke percento laktózy, každý výrobca sa týmto faktom veľmi rád pochváli. Pokiaľ je tomu inak, bude sa snažiť údaj skryť.


7. Chuť

Ak sa chystáte kúpiť 4,5 kg akéhokoľvek výživového doplnku, určite chcete, aby vám chutil. Predtým, ako si suplementy zakúpite, pozrite si recenzie ostatných zákazníkov, ktorí sa určite vyjadrujú aj k ich chuti. Možno budete tento gainer užívať  2- 3x denne, aby ste nabrali, tak si buďte jeho chuťou istý.


8. Cena vs. kvalita

Pre každý kvalitný gainer ponúka trh ďalších 10 lacnejších alternatív. Pravdou však je, že by ste ich asi najradšej ani neužívali. Snažte sa nájsť zlatú strednú cestu. Ak si zvolíte lacný gainer, vaša hmotnosť síce bude rásť, avšak všetky nadobudnuté kilogramy budú predstavovať tuk a nie svaly.


schovať popis
na stranu
Položiek 1 do 12 z celkového počtu 53
1 2 3 4 5
V zľave
Gainer Mutant Mass - PVL
Cena od:

19,73

V zľave
Gainer 737 3000 g - Megabol

24,08 €

9,99

V zľave
Maltodextrín - Gym Beam
Cena od:

3,95

V zľave
Dextróza 1000 g - Gym Beam

3,95 €

2,95

V zľave
Gainer Whey Mass Gain 3000 g - Megabol

29,17 €

17,5

na stranu
Položiek 1 do 12 z celkového počtu 53
1 2 3 4 5
kategórie
Výrobca+
Balenie+
Príchuť+
Cena
€0
€58