Your company account is blocked and you cannot place orders. If you have questions, please contact your company administrator.

Omega mastné kyseliny

Omega mastné kyseliny

Omega mastné kyseliny

Omega mastné kyseliny sú základnou zložkou “zdravých” tukov a pomáhajú zlepšovať funkciu mozgu, upravujú krvný tlak i cholesterol či podporujú imunitu. Patria medzi základné živiny, a preto je nevyhnutné dopĺňať ich vhodnou formou stravy alebo pomocou suplementov.

čítať ďalej

Omega mastné kyseliny sa delia na polynenasýtené esenciálne omega-3 a omega-6, ktoré si telo nedokáže vytvoriť samo, a mononasýtenú omega-9 mastnú kyselinu. Tá sa najbežnejšie vyskytuje v strave a nepatrí medzi esenciálne aminokyseliny, pretože jej syntéza prebieha v ľudskom tele.

               

Výhody omega 3-6-9 mastných kyselín

Je veľké množstvo dôvodov prečo je potrebné a priam nevyhnutné dbať na dopĺňanie omega mastných kyselín. Pozrite si tie najdôležitejšie a najviac zdraviu prospešné:

  • zlepšujú funkčnosť mozgu

  • upravujú krvný tlak a cholesterol

  • podporujú imunitný systém

  • majú pozitívny vplyv na autoimunitné ochorenia

  • pôsobia protizápalovo a zabraňujú vzniku infekcií

  • znižujú riziko vzniku ateosklerózy

  • sú účinnou prevenciou proti infarktu

  • spomaľujú proces starnutia

  • priaznivo pôsobia pri neurologických a psychiatrických ochoreniach

  • znižujú riziko cukrovky

  • pomáhajú pri psoriáze

  • chránia DNA pred UV žiarením, čím znižujú perspektívu rakoviny kože

  • zmenšujú riziko predčasného pôrodu

  • zmierňujú pocit stresu a agresiu u detí aj dospelých

  • zlepšujú priebeh bolestivej menštruácie

  • slúžia na regeneráciu svalov

  • zvyšujú fyzický výkon a vytrvalosť

                        

Zdroje omega mastných kyselín

Medzi prirodzené zdroje omega-9 patria rastlinné oleje - hlavne olivový a repkový olej. S nedostatkom omega-9 mastných kyselín sa nestretávame často, keďže je bohato obsiahnutá v bežnej strave a zároveň si ju telo dokáže vytvárať samo.


Omega-6 mastné kyseliny sú súčasťou semienok dyne a slnečnice, tiež vo vlašských orechoch a sójových bôboch, v repke, kukurici či arašidoch.


Pokiaľ hovoríme o omega-3 mastných kyselinách nemôžeme vynechať jej členenie na ALA (alfa-linolenová kyselina), DHA (dokosahexaenová kyselina) a EPA (eikosapentaenová kyselina). Dôležité je prijímať kombináciu všetkých troch ALA + DHA + EPA, pričom každá z nich je dostupná v inej potravine.


Kyselinu ALA získame z ľanového oleja, semienok tekvice, vlašských orechov a v malom množstve aj zo sóje, olivového oleja či pšeničných klíčkov.


Zdrojom EPA a DHA je tuk z rybieho mäsa. Z morských rýb najmä tuniak, makrela, sleď, sardinka, losos, ančovičky. Zo sladkovodných to sú úhor, peleď, lipan, pstruh, sumec a kapor. Nahradiť sa dajú aj formou rybieho oleja.


Zvyčajne je nedostatkovým prvkom v organizme práve kombinácia omega-3 mastných kyselín. Kým niekto prijíma v dostatočnom množstve zo stravy ALA, chýbajú mu EPA a DHA, pretože nekonzumuje ryby. V takom prípade odporúčame doplniť omega-3 formou tabliet, alebo v tekutej forme ako rybí olej.


Kedy siahnuť po suplementoch omega mastných kyselín

Podľa odborníkov by sme mali zaradiť ryby do jedálnička 2-krát týždenne, aby sme získali potrebné množstvo omega-3 mastných kyselín a zároveň znížili riziko mozgovo-cievnych porúch až o 6 %.


Špecifická vôňa a chuť rýb, alergie či životný štýl však väčšine ľudí bránia konzumovať ryby v takomto množstve. Slováci vo všeobecnosti konzumujú veľmi málo rýb. Len 18 % Slovákov si dopraje ryby aspoň raz za týždeň, pričom európsky priemer je až 42 %. Rizikovými skupinami sú najmä deti, tehotné a dojčiace ženy, vegáni a seniori, ktorí by mali siahnuť po doplnkoch stravy s obsahom omega mastných kyselín[1] 

                          

Odporúčané dávkovanie omega mastných kyselín

Priaznivý účinok dosiahnete pri dennom príjme 250 mg EPA a DHA. Omega mastné kyseliny odporúčame kombinovať s užívaním vitamínu B, ktorý zvyšuje ich efekt.


Viac informácií o omega mastných kyselinách nájdete aj v článku Omega-3 mastné kyseliny: konzumujete ich dostatok a v správnom pomere k omega-6?

schovať popis
Set Ascending Direction
na stranu
Cena od - do
Shopping Options
Výrobca
Balenie (g)
Balenie (ml)
Tablety
Farba
Príchuť
Veľkosť
Materiál
  1. Omega 3 - GymBeam
    Hodnotenie:
    94% (79)
    Špeciálna cena   4,95 €
  2. Omega 3-6-9 - GymBeam
    Hodnotenie:
    96% (23)
    Špeciálna cena   5,95 €
  3. OMEGA 3 100 kaps - Scitec Nutrition
    Hodnotenie:
    80% (1)
    Špeciálna cena   8,85 €
  4. Rybí olej Fish Oil Softgels - Optimum Nutrition
    Hodnotenie:
    0% (0)
    Špeciálna cena   18,95 €
Set Ascending Direction
na stranu
View as Mriežka Zoznam

4 Položky