Omega mastné kyseliny

 

Omega-3 mastné kyseliny sú pre človeka esenciálne, a teda si ich organizmus nedokáže sám syntetizovať, preto je ich potrebné prijímať v potrave alebo formou doplnkov. Omega-3 má množstvo funkcií ako antioxidačné vlastnosti, zlepšovanie funkcie mozgu, stavu pozornosti, pamäte, ale aj protizápalové vlastnostiznižovanie hladiny cholesterolu, udržiavať tlak a predchádzať cukrovke. Sú dôležitým doplnkom, pretože ich nedostatok môže mať škodlivé následky.

čítať ďalej

Pri pozorovaní niektorých národov, napríklad Eskimáci, ktorí konzumujú zvýšenú mieru rybieho mäsa, sa zistilo, že niektoré ochorenia, napr. infarkt myokardu, arterioskleróza, sa vyskytujú v ďaleko menšom počte ako u európskej populácie. Taktiež eskimáci konzumujú veľmi malé množstvo sacharidov, ale vysoké množstvo bielkovín a tukov. Práve omega-3 mastné kyseliny sú dôležité pri tvorbe takzvaného prostaglandínu, látky podobnej hormónov, ktorá reguluje rozširovanie ciev, ovplyvňuje zápalové reakcie a ďalšie procesy. Ak sa tieto prostaglandíny tvoria z omega-6 mastných kyselín, sú veľmi agresívne a ich účinky nie sú dostatočne. Naopak, ak sa prostaglandíny tvoria z omega-3 mastných kyselín, sú menej agresívne a majú o mnoho silnejšie priaznivé účinky. 

 

Omega-3 spolu s omega-6 mastnými kyselinami patria do skupiny polynenasýtených tukov, a sú esenciálne, čo znamená, že telo ich nemôže samo syntetizovať, a preto sa musia do tela dostávať prostredníctvom stravy. Číslovka v názve kyseliny určuje, kde v reťazci mastnej kyseliny sa nachádza prvá dvojitá uhlíková väzba. Omega-3 mastné kyseliny, ktoré sa nachádzajú najmä v telách studenovodných rýb, sú v našej strave prijímané v podstatne menšom, nedostatočnom množstve.

 

Zdroje omega-3 mastných kyselín:

• sardinky, makrela, losos, sleď 
• ľanové semienka
• vlašské orechy
• sója - repka


Omega-3 mastné kyseliny a ich výhody

• zlepšujú aktivitu srdca a znižuje riziko srdcovo-cievnych ochorení,
• znižujú riziko cukrovky,
• upravujú krvný tlak a cholesterol v krvi,
• podporujú imunitný systém,
• zlepšujú funkciu mozgu a znižuje riziko demencie,
• u detí zmierňujeú symptómy poruchy pozornosti s hyperaktivitou,
• liečia depresiu a bipolárnu afektívnu poruchu,
• zlepšujú stav a znižuje depresívne symptómy degeneratívnych ochorení (Parkinson),
• znižujú risk predčasného pôrodu, predlžuje tehotenstvo o niekoľko dní a tak zvyšuje zdravie novorodencov,
• chránia DNA pred poškodením UV žiarením a znižuje riziko rakoviny,
• znižujú symptómy systémového lupusu až o 50%,
• po fyzickej záťaži zvyšujú produkciu oxidu dusnatého (NO), čím zrýchľuje regeneráciu ATP, zlepšuje fyzický výkon a vytrvalosť a zrýchľuje regeneráciu svalov, 
• nedostatok DHA spôsobuje stres a fyzickú agresiu, a teda suplementácia rybieho oleja znižuje stres, aj fyzickú agresiu u dospelých, aj u detí,
• znižujú riziko mozgového infarktu, hlavne u starších ľudí,
• znižujú hladinu triglyceridov v krvi.

 

Suplementácia omega-3 mastných kyselín je veľmi dôležitá pre každého, kto pravidelne nekonzumuje ryby. Ľudia, ktorí konzumujú aspoň 1 porciu ryby denne nepotrebujú suplementovať omega-3.

schovať popis
na stranu
Položiek 1 do 12 z celkového počtu 15
1 2 3
na stranu
Položiek 1 do 12 z celkového počtu 15
1 2 3
kategórie
Výrobca+
Balenie+
Príchuť+
Cena
€3
€31