Zlepšite si pamäť dvíhaním ťažkých váh

Leto ešte ďaleko pred nami, a stále sa po svete pohybuje halda ľudí, ktorí začínajú cvičiť tesne pred letom, prípadne v marci, aby sa "stihli vysekať". Našťastie, tých, ktorí sa nevedia v chladnejších mesiacoch donútiť k pohybovým aktivitám, presvedčí nová štúdia z technickej univerzity v Georgii, ktorá tvrdí, že okrem pozitívnych vplyvoch na ducha a telo, vplýva cvičenie aj na našu pamäť.

 

Podľa tejto štúdie môže už 20 minútové cvičenie zlepšiť pamäť o 10%. Je teda vedecky dokázané, že akékoľvek aérobne cvičenie zlepšuje pamäť v dlhodobom časovom horizonte. Posledné výskumy dokazujú, že namáhavé cvičenie podporuje vašu pamäť po bezprostrednom učení, a preto je dosť vysoká šanca, že si budete pamätať aj to, čo si pamätať nechcete.

 

Vedci na tejto univerzite robili so skupinou mladých a zdravých ľudí menší experiment. Ukázali im sériu 90 fotografií, z ktorých tretina obsahovala pozitívne obrazy ako smejúce sa dieťa na tobogáne, druhá tretina obsahovala negatívne obrazy, napríklad zohavené ľudské telá, a posledná tretina zas neutrálne obrazy, ako hodiny. V tomto experimente šlo o to, že bez ohľadu na to, či sú vaše spomienky a skúsenosti negatívne, pozitívne alebo neutrálne, váš mozog si ich zapamätá, a to najmä po akútnom strese a fyzickej aktivite.

 Dvíhanie ťažkých váh zlepšuje pamäť

 

Je teda evidentné, že intenzívne a namáhavé cvičenie, napríklad extenzie na štvorhlavý stehenný sval, zaplaví vaše telo hormónmi, podobné tým, ktoré sa vyplavujú v tele počas stresových situácií, ako, keď máte verejne vystúpiť s prejavom. V stave „vzrušenia“ (ako ho nazvali vedátori) pri cvičení, majú ľudia tendenciu zapamätať si viac.

 

A tak polovica respondentov hneď po tom, čo videli striedajúce sa obrazy šťastných detí a zohavených ľudských tiel, mali za úlohu cvičiť na stroji extenzie na štvorhlavý stehenný sval, pričom mali urobiť 50 opakovaní na obe nohy. Kontrolná skupina, a teda druhá polovica respondentov, zas ostala sedieť na stoličke a mohli pohybovať nohami. 

 

O 48 hodín neskôr sa účastníci experimentu opäť stretli a tento krát si mali pozerať 180 fotografií, ktoré obsahovali aj pôvodných 90 obrázkov. Zatiaľ, čo kontrolná skupina, ktorá necvičila si zapamätala takmer 50 % fotografií, skupina, ktorá bola vystavená fyzickej aktivite a stresu si zapamätali 60 % fotografií.

 

Aj napriek tomu, že je rozdiel veľmi malý, postup vedcov a samotný výskum je veľmi zaujímavý. Hlavne pre ľudí, ktorí zabúdajú na cvičenie. Cvičte a zlepšíte si pamäť! Ak sa vám článok páčil, podporte ho zdieľaním a možno si nájdete nového sparringa na cvičenie. 

 

Zdroj: gq.com