Stravovacie štýly, ktoré hýbu svetom a naše skúsenosti

V dnešnej dobe môžeme naraziť na také množstvo stravovacích štýlov a diét, že má z toho človek veľký chaos. Ak sa rozhodnete skutočne venovať športu, tak to ide ruka v ruke spolu s upravenou stravou a snahou stravovať sa čo najzdravšie. Samozrejme vtedy, ak to myslíte naozaj vážne a chcete športovať pre svoje zdravie. Tento postoj nie je vždy pravidlom, pretože mnoho, hlavne mladých mužov, zaujíma najmä prírastok hmotnosti. Často dochádza k tomu, že je kvantita na úkor kvality.

 

Tento článok vám neukáže ako pribrať za čo najkratší čas, čo najviac kíl a ako sa stať tým štipľavo prepoteným chlapíkom, ktorý si dá v piatok vo fitku supersériu hrudník + biceps, aby mal večer v bare vymakané ruky. Väčšina športujúcich ľudí zohľadňuje aj zloženie stravy a jej prínos pre zdravie. A ak vám teda nerobí nutričné poradenstvo stará mama, ktorá vyrastala na dedine („jesť treba všetko“), tak ste už čo-to aj prečítali o rôznych jedlách a stravovacích návykoch. Najhoršie je to, že samotné články a teórie sa navzájom vylučujú a protirečia si.

 Stravovacie návyky

 

Ďalšou skutočnosťou je to, že každý človek je iný a každému vyhovuje iný druh stravy. Nehovorím teraz o chuti, ale o biologickej stránke. Niekto trávi bez problémov sacharidy všetkých druhov, niekto má problém s tukmi, iný s laktózou alebo s ovocím atď. Priblížime si niekoľko štýlov, ktoré som vyskúšal a zhrnul som ich v tomto článku. Snáď vám nemusím pripomínať, že by ste mali brať s rezervou, keďže to čo mne nesedelo, vám môže padnúť ako uliate.

 

Nízkotučná sacharidová strava

Mnoho ľudí má v hlave spojenú rovnicu: tuk v jedle= tuk na bruchu/zadku/páse, kde len chcete.  V snahe docieliť čo najštíhlejšiu postavu, ale pokiaľ sa dá, tak zároveň aj nárast svalov a spevnenie tela, ľudia vylučujú tuky zo stravy. Pri tom si mnoho ľudí neuvedomuje, že tuky sú pre ľudské telo nevyhnutné. Ak človek vylúči tuky, tak po čase sa mu to vráti zhoršeným zdravím alebo iným problémom.

 Stravovacie postupy nízkotučná sacharidová diéta strava

 

Samozrejme si treba vyberať druhy tukov a tie škodlivé zo stravy vylúčiť. Tie vášmu telu chýbať nebudú a je treba dať pozor aj pri konzumácii zdravých tukov, hlavne na to, s čím  ich kombinujeme. Napríklad, tuky s bielkovinami a zeleninou sú vhodná kombinácia (hydina so zeleninovým šalátom a avokádom), ale kombinácia tuky so sacharidmi (syrová pizza) si počká o pár rokov minimálne s obezitou. Navyše pri nízkotučnej sacharidovej strave sa môže stať, že ak vaše telo nie je dobre stavané na trávenie sacharidov a škrobov, tak síce budete mať málo podkožného tuku, ale vaše brucho bude naduté a nafúknuté, pretože v črevách sa pri zlom trávení škrobov tvoria plyny a iné vedľajšie zvukové a svetelné efekty.

 Stravovacie postupy nízkosacharidová tučná diéta strava

 

Nízkosacharidová tučná strava

O nízkotučnej a plnotučnej strave na spôsob paleo stravy sme už písali. Niektorým ľuďom vyhovuje, iným sa nepozdáva, pre niekoho je to finančne náročné a pre iných zas  ideálna strava a liek na všetky civilizačné choroby, od akné až po cukrovku. Mne osobne táto strava vyhovovala a zahnal som to ešte o level ďalej, ku kontrolovanej hladovke – fastingu.


Stravovacie postupy nízkosacharidová tučná diéta strava paleo


Kontrolovaná hladovka- Warrior diet a intermittent fasting

Hladovkových štýlov stravovania je veľa, ide však stále o to isté – počas dňa máte tzv. hladové okno, ktoré sa strieda s prejedacím obdobím. Tieto hladovkové štýly sa líšia väčšinou dĺžkou hladového okna, a tým pádom aj dĺžkou prejedacieho alebo jedacieho času dňa a  počtom jedál v ňom. Zloženie jedál sa najčastejšie približuje paleo strave, prípadne sa konzumujú aj sacharidy v rôznych formách,a to hlavne po tréningu.

 

Pri Warrior diet ste na lačno celý deň a až večer máte jedno mega jedlo. Síce celý deň neriešite kedy a čo budete jesť, ale problém je v tom, že ste celý deň hladný. Hladovka má svoje opodstatnenie v tom, že pravekí lovci boli hladní, až kým sa im nepodarilo niečo uloviť. Hlad bol teda akousi motiváciou makať. Funguje tu heslo: hladný vlk loví, sýty vlk spí. Okrem toho, ak je človek hladný, tak má zvýšenú produkciu rastového hormónuspaľovanie tuku ide na plné obrátky (teda aspoň podľa autora knihy Warrior diet). Počas hladu je človek čulejší, má lepšie reflexy a väčšiu snahu „niečo uloviť“, teda viac zabrať, napríklad počas tréningu a podobne.

 Kontrolovaná hladovka- Warrior diet a intermittent fasting

 

Pre mňa bolo vo Warrior diet príliš veľké hladové okno. Viac mi pasovalo hladové okno cca 16 hodín (vrátane spánku) a 8 hodín jedacej časti dňa. Prvé jedlo je niekedy okolo poludnia, cca o 3 hodiny po prvom jedle si dáte tréning a po tréningu poriadna večera po ktorej, ak je vám málo, pridáte sacharidy. Hladové okná je možné využiť aj troma jedlami rozloženými počas celého dňa s cca 6 hodinovými pauzami medzi jedlami. Stavba jedál je ideálna podľa paleo stravy a po poslednom jedle trochu sacharidov (pečené zemiaky, ryža alebo kúsok pizze). Tréning po prvom alebo druhom jedle prípadne nalačno namiesto prvého jedla.

 Kontrolovaná hladovka- Warrior diet a intermittent fasting

 

Je to na každom z vás, čo vyskúšate. Z toho enormného množstva článkov na internete sa tak či onak nedá niekedy vyjsť, a často ide zo strany autora skôr o zhadzovanie autora iného článku s opačným názorom, ako o rozumné vysvetlenie, prečo sa práve rozhodnúť pre túto či onú stravu. Ja som za 10 rokov vyskúšal viac štýlov a veľa ešte vyskúšam v snahe nájsť niečo lepšie, a stále sa posúvať ďalej a spoznávať fungovanie môjho vlastného tela, čím nájdem tiež  lepšie spôsoby ako zvýšiť výkon, zlepšiť zdravie a zrýchliť regeneráciu. Ale nie každý má rovnaké ciele ako ja a to, že mne sa najviac osvedčil paleo štýl s troma jedlami denne a 6 h hladovými oknami medzi jedlami (úbytok tuku, spevnenie stavby tela, časová nenáročnosť jesť každé 2-3 hodiny, nenadúvanie, po jedle žiadna únava) neznamená, že to musí sedieť každému.

 

Pevne verím, že som vám aspoň z časti priblížil niektoré prístupy k stravovaniu. Čo ste skúsili vy? Napíšte nám do komentárov, aké máte skúsenosti so stravovaním vy. V prípade, že sa vám článok páčil, podporte ho zdieľaním.