5 dôvodov, prečo užívať ZMB6 alebo ZMA

ZMB6 je synergická zmes dvoch minerálov, zinku a horčíka, a vitamínu B-6 alebo pyridoxína. Všetky tri zlúčeniny zohrávajú dôležitú úlohu v rôznych biologických procesoch. Štúdie vykonané ministerstvom poľnohospodárstva Spojených Štátov ukázali, že menej ako 70% Američanov príjma dostatok zinku a menej ako 40% príjma dostatok horčíka. [1]


Zinok je esenciálny prvok, zapojený v rade dôležitých biochemických procesov a je nutný pre činnosť viac ako 300 enzýmov. Enzýmy, ktoré obsahujú zinok sa zúčastňujú v mnohých zložkách makroživín metabolizmu, najmä v replikácii buniek. Okrem toho, enzýmy obsahujúce zinok, ako karboanhydráza, laktátdehydrogenáza sú zapojené do metabolizmu počas cvičenia, zatiaľ čo superoxiddismutáza chráni pred poškodením voľnými radikálmi. Najväčšie nedostatky zinku boli preukázané u aktívnych športovcov a/alebo jednotlivcov, ktorí rekreačne trénujú. Nedostatok zinku pri atlétoch viedol k narušenej funkcii imunity a zníženému výkonu.


Zinok


Hočík je všadeprítomný prvok, ktorý hrá zásadnú úlohu v mnohých bunkových reakciách. Viac ako 300 metabolických reakcií vyžadujú horčík ako kofaktor. Niektoré dôležité príklady zahŕňajú napríklad glykolýzu, metabolizmus tukov a bielkovín. Horčík tiež slúži ako fyziologický regulátor stability membrány a v neuromuskulárnych, kardiovaskulárnych, imunitných a hormolálnych funkciách. Vedci zistili, že existuje vzťah medzi hladinou horčíka a kortizolu, ktorý je známy svojim negatívnym vplyvom na nárast sily a svalovej hmoty počas tréningu. [2]


Horčík, magnézium


Vitamín B6 zvaný tiež pyridoxín sa podieľa na procese výroby serotonínu a norepinefrínu (chemické látky, ktoré prenášajú signály v mozgu). Podieľa sa tiež na tvorbe myelínu (proteínová vrstva, ktorá sa tvorí okolo nervových buniek). Nedostatok vitamínu B6 u dospelých môže spoôsobiť zdravotné problémy, ktoré ovplyvňujú nervy, kožu, sliznicu a obehový systém. Úplný nedostatok vitamínu môže nastať u ľudí po zlyhaní obličiek, alkoholikov, stvrdnutou pečeňou, zvýšenou funkciou štítnej žlazy, atď. Mierny nedostatok vitamínu B6 je bežný. Vysoké hladiny aminokyseliny homocysteínu môžu byť rizikovým faktorom pre srdcové choroby. Bolo preukázané, že doplnky vitamínu B6 v spojení s ďalšími B vitamínmi znižujú hladinu homocysteínu. [3]


Poďme si teda prezradiť 5 hlavných dôvodov, prečo by ste doplnok ZMB6 mali zaradiť do vašej stravy aj vy.


1. ZMB6 pomáha nabrať svaly zvýšením hormonálnych profilov

V jednej štúdii testovali účinky ZMB6 na dvoch skupinách hráčov amerického futbalu. Jedna skupina mala za úlohu suplementovať ZMB6 večer a druhá nevedomo užívala placebo tabletky počas osem-týždňovej jarnej tréningovej prípravy. Športovci užívajúci ZMB6 vykazovali 2,5-krát (11,6%) väčšiu svalovú silu než v skupine s placebom (4,6%). V skupine užívajúcej ZMB6 došlo k zvýšeniu hladiny testosterónu o 30% v porovnaní s 10% v skupine s placebom. [4] Zinok a Magnézium v ZMB6 pôsobia ako silná podpora vo vašej snahe budovať svalovú hmotu. Bez ohľadu na to, o aký typ tréningu sa jedná, je to silná podpora pred, počas, alebo po tréningu. ZMB6 pomáha zvýšiť hladiny hormónov, čo následne vedie ku zlepšenej výkonnosti. Bolo preukázané, že v spojení s viackĺbovými cvikmi zvyšuje hladinu testosterónu. [5]


ZMB6 pomáha nabrať svaly

 

2. ZMB6 zabraňuje katabolizmu

Počas tréningu sa telo a jeho svaly rozďelujú v procese zvanom katabolizmus za účelom uvoľňovania energie. Je to nutné zlo, ale samozrejme, čím kratšia je fáza katabolizmu o to rýchlejšie nastane anabolizmus a o to silnejší budete. [4] Štúdia uskutočnená v roku 1984 zistila, že suplementácia horčíka na dobu 14 dní znižuje hladinu kortizolu, ktorý by tak teoreticky mal znižovať katabolizmus počas tréningu. Ďalšia štúdia uvádza podobné výsledky, so záverom, že suplementácia horčíka znižuje stresovú reakciu bez toho, aby ovplyvnila konkurečný potenciál. [2]


Katabolizmus a zmb6


3. ZMB6 zlepšuje kvalitu spánku

Užívatelia ZMB6 vykazovali lepšiu kvalitu spánku a pocit lepšej regenerácie po prebudení sa, pri používaní pred spaním. Je možné, že práve tie najlepšie výsledky sú dosiahnuteľné pri suplementácii pred spaním, pretože je to doba, počas ktorej je produkcia hormónov najvyššia a svaly sú vo fáze regenerácii. Suplementovanie ZMB6 pred spánkom umožňuje, aby vaše telo prijalo všetky základné živiny potrebné pre budovanie svalovej hmoty, práve keď je to najviac potrebné.


zmb6 zaisťuje lepší spánok


4. ZMB6 je prirodzený a prospešný aj pre ženy

Zložky nachádzajúce sa v zmesi ZMB6 sa prirodzene vyskytujú v potravinách. Suplementácia je jednoduchý spôsob, ako zvýšiť príjem týchto živín potrebných pre budovanie svalov. Keďže ženy majú tiež t-hormóny, môžu si vychutnať výhody ZMB6 rovnako ako muži. Ide o mimoriadne silný doplnok pre ženy zaoberajúce sa kulturistikou alebo iným výkonnostným športom.


ZMB6 a ženy


5. ZMB6 zvyšuje sexuálnu aktivitu

Rovnako ako môže pomôcť zvýšiť hladinu t-hormónu, pomôže aj zvýšiť vašu chuť na sex. Nízke hladiny t-hormónu boli spojené s nedostatkom energie a letargiou, čo robí ZMB6 silnou povzbudzujúcou látkou. Užívatelia tejto látky často chvália zlepšenú náladu a viac energie, ako aj väčší záujem o sex. [5]


ZMB6 zvyšuje chuť na sex


Vedlajšie účinky

Počas užívania ZMB6 neboli zistené žiadne závažné vedľajšie účinky. Nadmerné množstvo môže spôbobiť hnačku, nevoľnosť či kŕče, a ak sú užívané nadmerne dlhodobo, zinok môže znížiť imunitu organizmu a hladinu HDL (“zdravý” cholesterol). V jednej štúdii testovali dlhodobý účinok vysokých dávok zinku u mužov. Týto muži užívali 100 miligramov zinku po dobu 10 rokov. Kôli tomuto nadmernému množstvu bola u testovaných mužov väčšia pravdepodobnosť vzniku rakoviny prostaty. [6]


Aký je váš názor na ZMB6 ? Podeľte sa o svoje skúsenosti s týmto doplnkom v komentárochV prípade, že sa vám článok zapáčil, podporte ho zdieľaním.


Zdroje:

[1] Jason Big J Waltrip, ZMA - What Does It Do?, [webová stránka], 2016, http://www.bodybuilding.com/fun/bigj4.html, (dostupné 7 Mája 2016).

[2] C. D. Wilborn, CH. M Kerksick, B. I Campbell, L. W Taylor, B. M Marcello, CH. J Rasmussen, M. C Greenwood, A. Almada, R. B Kreider, Effects of Zinc Magnesium Aspartate (ZMA) Supplementation on Training Adaptations and Markers of Anabolism and Catabolism, [webová stránka], 2004, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129161/, (dostupné 7 Mája 2016).

[3] The Natural Standard Research Collaboration, Vitamin B6 (pyridoxine), [webová stránka], 2013, http://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/vitamin-b6/background/hrb-20058788, (dostupné 7 Mája 2016).

[4] Lisa Fredman, Supplement Guide: ZMA, [webová stránka], 2015, http://www.mensfitness.com/nutrition/supplements/supplement-guide-zma, (dostupné 7 Mája 2016).

[5] David Nicholls, Reasons you should be taking ZMA, [webová stránka], 2013, https://www.theproteinworks.com/thelockerroom/article/davidnicholls/reasons-you-should-be-taking-zma, (dostupné 7 Mája 2016).

[6] David Kiefer, What is ZMA?, [webová stránka], 2014, http://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/zma-supplements?page=2, (dostupné 7 Mája 2016).