Pravda o jojo efekte

Pojem jojo efekt  určite straší každého, komu sa v kratšej dobe podarilo zhodiť na váhe. Veď sa tomu ani niet čo čudovať. Toto slovné spojenie nás prenasleduje na každom kroku. Je však jojo efekt naozajstným strašiakom, ktorého sa treba obávať? Alebo je to len vrátenie sa k zlým návykom?

 

Určitým spôsobom sú obe tvrdenia správne. Vezmime si za príklad obéznych ľudí, ktorí sa permanentne prejedajú a vyberajú si nezdravé potraviny. Preto mnohokrát stačí len upraviť stravovacie návyky a ich hmotnosť sa im zaručene zníži. Pokiaľ sú ľudia schopní dodržiavať aspoň základné stravovacie pravidlá, nie je teda dôvod, aby sa ich váha vrátila na pôvodnú.

 

Sacharidové vlny

Veľkým prínosom, čo sa týka diéty a jojo efektu, sú takzvané sacharidové vlny, pričom prostredníctvom tohto procesu je možné zvýšiť citlivosť receptorov na inzulín. Táto skutočnosť je zaujímavá najmä z hľadiska prevencie pred ochoreniami, ako je napríklad diabetes. Avšak, zvýšenie citlivosti receptorov na inzulín prináša svoje riziká. Glukóza z krvi je oveľa efektívnejšie a rýchlejšie dopravená do buniek. Vďaka zvýšenej citlivosti receptorov prestupuje glukóza rýchlejšie membránou do buniek, a tu dochádza k rozdeleniu energie pre chod buniek a do ich zásob.

 

 jojo efekt a sacharidové vlny

 

Logika teda hovorí, že afinita (schopnosť látky zlučovať sa s inými látkami) k nabratiu tuku bude omnoho vyššia, než tendencia k získaniu svalovej hmoty. Dôležité je však uvedomiť si, že adaptácia organizmu neprebieha po všetkých stranách rovnako. Fyzické zmeny na ľudskom tele prebiehajú rýchlejšie, než trvalé fyziologické premeny. Dôležitá je aj psychická vyrovnanosť, ktorá sa dostaví v samotnom závere. Signalizuje tak, že adaptácia na zmenu prebieha v poriadku a telo je s ňou uzrozumené.

 

Prečo dochádza k jojo efektu? 

Pokiaľ si predstavíte, že niekto za krátky čas zníži svoju hmotnosť vo väčšom množstve, je potom celkom logická a geneticky nastavená  následná potreba tela získať stratu naspäť.  Ak k tomu pridáte ďalší faktor, ktorý je typický po ukončení každej náročnejšej etapy, pretrénovanie, zníženie tréningových dávok, objaví sa tak celkom ideálne podmienky pre jojo efekt. Cieľom organizmu je spätné získanie stratených tukových tkanív. A teda, čím viac tuku ubudne, za čo najkrajtší čas, tým rýchlejšia a efektívnejšia bude potreba organizmu k opätovnému získaniu tuku. 

 jojo efekt

 

Všetko je však o psychike. Chyba je práve v tom, že málokto je psychicky pripravený na veľký úbytok telesnej váhy a naozajstnú reálnu zmenu za krátky čas. Netreba však zanedbávať nielen prípravu na zmenu, ale ani správne stravovacie návyky a cvičiace jednotky po zhodení nadbytočných kilogramov.

 

Bol vám tento článok nápomocný? Budeme veľmi radi, ak ho podporíte zdieľaním.