Pitný režim a všetko, čo o ňom musíte vedieť

Koľko vody by sme mali vypiť pred, počas a po tréningu? 

Všetci, ktorí chodíme do fitka a venujeme sa aktívnemu a intenzívnemu tréningu, si automaticky pri balení vecí berieme so sebou aj vodu. V podstate – fľaša vody, plný pohár vody či šejker sú typickým znakom toho, že voda jednoznačne k cvičeniu patrí.

 

Pri intenzívnom tréningu máme zvýšený výdaj vody, najmä vo forme potu a dychu, ktoré telo vylučuje, preto je opodstatnená potreba piť vodu. Príjem vody by mal byť zvýšený najmä počas tréningu – ideálne množstvo je cca 0,75 l vody, avšak sú športovci, ktorí berú suplementy pred tréningom – sú zapíjané vodou, tiež po tréningu – napr. proteínový nápoj riedený v 300 ml vody (v prípade, že niekto nepoužije mlieko), čím sa vlastne príjem vody ešte zvýši.

 

Koľko je optimum? 

Často sa v súvislosti s pitím vody hovorí o hranici 3 litrov denne, avšak pre nešportovcov je to veľa (súdiac podľa ich slov), u aktívnych športovcov sa optimum pohybuje v rozmedzí 3 - 4 l denne, avšak existuje aj skupina športovcov absolvujúcich dvojfázové tréningy a tam je to množstvo už nie vždy postačujúce. Teda udané množstvo príjmu 3 litrov vody denne je relatívne.

 Pitný režim

 

Akú vodu piť?

Za najideálnejšie sa považuje pitie čistej vody, ktorá je ideálnym zdrojom tekutín. Silne mineralizované a nasýtené vody nie sú vhodné, nakoľko môžu znižovať telesný výkon a ak sa prijímajú dlhodobo, zvyšujú riziko tvorby obličkových kameňov. Osobne som sa nestretla so športovcom, ktorý by počas tréningu nepil nič, avšak sú aj takí, no zrejme si neuvedomujú, že dôsledkom toho môže byť zníženie ich športového výkonu, nakoľko sa počas neho zdehydrujú a zhoršia si v tele prostredie pre výmenu látok napomáhajúcich vyššiemu výkonu. Reálne u nich teda nastáva regres, nie progresvýkonne sa stávajú slabšími.

 

Voda a jej účinky

• voda vyplavuje z tela nahromadené toxíny a metabolický odpad, v prípade nasadenia stravy s vysokým podielom bielkovín ich pomáha efektívne spracovať a  je nevyhnutná pre správne fungovanie obličiek


• podporuje metabolizmus tukov


• jej pravidelné pitie zabraňuje zadržiavaniu vody v organizme (ak jej telo cíti dostatok, nepotrebuje ju uskladniť na horšie časy, ak jej má ale nedostatok, príznakom je vysychanie pokožky, bolesti hlavy, pocit únavy, nekoncentrovanosť, čo vedie k znižovaniu športového výkonu)


• voda udržuje správne fungovanie orgánov (prispieva k bezproblémovému tráveniu, podporuje látkovú premenu, čo má význam pre ľudí snažiacich sa schudnúť )


zefektívňuje účinok výživových doplnkov


napomáha svalom (napr. pri tvorbe proteínov alebo glykogénu, ak sa ich tvorba nedostatočným pitím vody zníži, budú svaly rásť pri cvičení pomalšie alebo neporastú vôbec)


pomáha pri termoregulácii (ak sa potíme, tak pot zároveň ochladzuje celé telo)


 
Pitný režim

 

Každopádne, pitie čistej vody je telu prospešné v mnohom, a preto ho určite odporúčam.

 

Praktická rada na záver

Ak máte s pitím vody problémy, nechce sa vám, nemáte potrebu piť, a pod., skúste si zaobstarať aspoň 0,5 litrový pohár, ktorý dopĺňajte vodou vždy, keď už bude pred vami prázdny a dbajte o to, aby ste to boli práve vy, kto ho vyprázdni. 

 

Autor: Zuzana Sekelová