Omega-3 mastné kyseliny vám zmenia život k lepšiemu

Staré časy, kedy sa deťom každé ráno nasilu dávala lyžica oleja sú už dávno preč. Možno našťastie, a možno bohužiaľ. Aj keď vtedy deti bojovali ako len mohli, do tela s maximálnym odporom prijali dostatok omega 3-mastné kyseliny a vitamín D, pretože práve rybí olej je ich ideálnym zdrojom.

 

Pravda o rybom oleji

Eskimáci mali však stále o zdroj rybieho oleja postarané. Veď nič iné im ani neostávalo. Ale čo my v strednej Európe bez mora? V minulosti, keď sa hospodárske zvieratá pásli na lúkach bolo dostatok Omega-3 mastných kyselín aj vo vajciach a mäse. Časom sme ale kvalitu vymenili za kvantitu, a uprednostnili lacný rýchlochov na kŕmnych múčkach z kukurice, sóji a iných dobrotách. To malo za následok, že v mäse a vajciach prevládajú Omega-6 mastné kyseliny, a my potrebujeme chýbajúce Omega-3 mastné kyseliny doplniť z iných zdrojov, aby sme si zachovali správny pomer Omega 3 a Omega 6. Aby boli obe tieto mastné kyseliny pre nás zdravé je potrebné zachovať pomer Omega 3 a Omega 6 v strave 3:1 až 2:1. Pre zaujímavosť strava bežného človeka má pomer Omega 6 a Omega 3 asi 16:1 až 20:1.

 

Zdroje Omega-3 mastných kyselín

Zdroje Omega-3 mastných kyselín sú rybí olej a samotné ryby (ideálne „mastné“ druhy, ako losos, tuniak, makrela, sleď, pstruh, sardinky) a napríklad aj čerstvé vlašské orechy, ľanové a iné semienka. Omega-3 mastné kyseliny sú esenciálne, teda ľudské telo si ich nedokáže vyrobiť samo. Jedinou možnosťou je teda prijať ich v strave. Najjednoduchšie je dávkovať si lyžičku rybieho oleja denne (ten je potrebné skladovať v chladničke, aby nedošlo ku oxidácii tukov, čím sa zničia jeho priaznivé účinky), prípadne siahnite po bežne dostupných a cenovo prijateľných tobolkách.

 

omega-3 mastné kyseliny rybí olej

 

Priaznivé účinky rybieho oleja

• Zvyšuje imunitu
• Zlepšuje pamäť a zlepšuje koncentráciu
• Zlepšuje činnosť mozgu a jeho fungovanie
• Znižuje riziko srdcovo-cievnych ochorení a artritídy
• Znižuje krvný tlak a cholesterol
• Prispieva k udržaniu dobrého zraku

 

Nedostatok týchto mastných kyselín sa prejaví zlou kvalitou kože, vlasov a nechtov, ako aj zníženou imunitou. Hlavný dôvod, prečo sa dávala deťom každé ráno lyžica rybieho oleja bola, aby sa v škole lepšie sústredili a vedeli sa koncentrovať počas vyučovania.

 

Obsah omega-3 mastných kyselín v rybách a kôrovcoch

(Množstvá sú uvedené v gramoch na 100 g porcie)

• údený losos: 1.8
• ančovička v oleji: 1.7
• konzervovaná sardinka v rajčinovom pretlaku: 1.4
• nakladaný atlantický sleď: 1.2
• údená makrela: 1.0
• dúhový pstruh: 1.0
• biely konzervovaný tuniak: 0.7
• treska škvrnitá: 0.2
• treska obyčajná: 0.1

 Losos omega-3 mastné kyseliny rybí olej

 

Pevne veríme, že vám tento článok dodal dostatok informácii o tom, aké dôležité sú omega-3 mastné kyseliny a rybí olej, ktorý je ich ideálnym zdrojom. Podeľte sa s nami v komentároch o zdroje, z ktorých prijímate omega-3 mastné kyseliny vy. Ak sa vám článok páčil, alebo si myslíte, že pomôže vašim známym, podporte ho zdieľaním.