Ako využiť inzulínové okno k nárastu svalovej hmoty?

Ak sa venujete dlhšiu dobu cvičeniu, pravdepodobne už dobre viete o tom, že by ste najväčší dôraz mali klásť na potréningový nápoj a prvé potréningové jedlo. Je to preto, že po tréningu je organizmus v stave katabolizmu či už chcete, alebo nie. Ide o fyziologický dej, v ktorom sa zložitejšie látky, ako glykogén, tuk, a žiaľ, za určitých okolností aj svalové bielkoviny, premieňajú na jednoduchšie látky, ktoré sú pri tréningu využité ako zdroj energie. 


Opačným  procesom je anabolizmus, keď organizmus jednoduché látky pretvára a začleňuje ich do zložitejších látok, a tie následne zabudováva do telesných štruktúr. Tento proces napomáha pri tvorení novej svalovej hmoty, a zvyšuje glykogénové zásoby, teda jednoduchšie ide o "inzulínové okno".

 

inzulínovým oknom k väčším svalom

 

Skúste si svoje svaly predstaviť ako špongie. Pri náročnom tréningu ich úplne vyžmýkate – v tejto fáze prebiehajú katabolické procesy, dochádza k rozpadu zložitejších látok pre zaistenie dostatku energie pre svalovú činnosť. Pri ťažkom silovom tréningu dochádza k tomu, že sval sa úplne stiahne, a hneď po tréningu sa snaží dopĺňať všetky energetické látky, ktoré počas tréningu stratil. Sval sa po tréningu začne správať ako skutočná špongia a začne nasávať všetko zo svojho okolia – ide o proces najväčšieho anabolizmu.  

 

V tejto fáze je veľmi dôležité, aby ste svojim svalom dopriali čo najviac výživných látok. Zodpovedný za proces anabolizmu je inzulín, ktorý spôsobuje ukladanie jednoduchých látok, ako glykóza či vybraných aminokyselín, do buniek, aby vytvorili energetické zásoby a svalové bielkoviny. Práve uvoľňovanie inzulínu je najsilnejší v dobe po tréningu, čím chce telo naštartovať rýchle anabolické regeneračné procesy. Toto obdobie trvá približne 60 minút bezprostredne po tréningu, a je to takzvané "inzulínové okno", čas s najväčším anabolickým potenciálom za celý deň, preto je nutné dodať telu v tomto čase maximum kvalitných živín v potréningovom drinku a strave.

 

Ako maximálne využiť inzulínové okno?

Svoju najväčšiu rolu v potréningovom čase hrá samotná tekutá výživa, ľudovo povedané proteínový nápoj. Ak však zvolíte tesne po tréningu tuhú stravu, môže sa stať, že potrebné množstvo látok žalúdok nestrávi a nevstrebe sa do tela potrebné množstvo živín. Aby ste čo najrýchlejšie odvrátili proces katabolizmu a doplnili potrebné živiny, je nutné ponúknuť organizmu tekutú výživu, ktorej strávenie a vstrebávanie do krvi  bude pre vaše telo úplná hračka.

 

Ideálne potréningové jedlo vo forme tekutej výživy by malo obsahovať 25 až 50 g 80 % srvátkového proteínu, alebo pre ešte rýchlejšie vstrebávanie môžete prijať hydrolizovaný (predtrávený) proteín, ktorý obsahuje srvátkovú bielkovinu už v naštiepenom stave. Vynikajúcim  a veľmi vhodným proteínom je absolútna novinka na trhu medzi výživovými doplnkami, Zeus od spoločnosti Gym Beam, ktorý obsahuje 80% srvátkového podielu pričom, obsahuje až 45% hydrolizátu z čistej srvátky. Jeho obsah je obohatený o vitamíny, minerály a aminokyseliny. Taktiež je ideálnym výberom pre doplnenie dennej dávky bielkovín, vzhľadom k tomu, že kladie dôraz na zrýchlenú regeneráciu svalovej hmoty. Proteín Zeus vyznačuje tým, že je bez akýchoľvek hormónov, antibiotík a svojim zložením rešpektuje prírodu. Proteín Zeus je určený pre všetkých športovcov, ktorí bažia po kvalitnom proteíne s vysokým obsahom bielkovín, no taktiež je určený pre vyznávačov bio životného štýlu, halal a vegetariánov.

 

Inzulínové okno proteínový nápoj

 

Každopádne, ignorovanie inzulínového okna sa nevypláca, pretože vaša snaha a drina vynaložená v posilňovni tvorí iba 30 % vášho úspechu, nakoľko 70 % tvorí práve výber stravy. Je veľmi dôležité, aby ste nezanedbávali čo konzumujete počas celého dňa a najmä po tréningu, a taktiež by ste mali dbať na výber kvalitného proteínu.


Ak sa vám  článok o inzulínovom okne páčil, budeme radi, ak ho podporíte zdieľaním a možno ním poučíte aj menej znalých priateľov.