Ako efektívne využiť leucín k svalovému rastu?

Leucín je látka zo skupiny esenciálnych aminokyselín, ktoré si vaše telo samotné nevie vytvoriť. Preto je veľmi dôležité, aby sa táto aminokyselina dostala do vášho tela z externých zdrojov, konkrétne zo stravy. Spoločne s ďalšími aminokyselinami– izoleucínom a valínom, je súčasťou skupiny amonikyselín s rozvetveným reťazcom, ktoré sú známe pod názvom BCAA.


Najsilnejšia aminokyselina z BCAA

Leucín má pre naše telo hneď niekoľko zaujímavých a dôležitých funkcií. Zo silnej trojice aminokylín BCAA je práve leucín najúčinnejšou aminokyselinou v anabolickom procese, teda pri syntéze svalovej bielkoviny. Zároveň je najvýznamnejšou aminokyselinou, ktorá bráni katabolickým procesom.

 

Pri naberaní svalov aj pri diéte

Ak sa snažíte zbaviť nadbytočného tuku, a chcete si zachovať ťažko vypracované svaly, táto aminokyselina vám napomôže viac, než si myslíte. Štúdie a výskumy naznačujú, že táto aminokyselina hrá veľmi dôležitú rolu aj pri spaľovaní tukov, vďaka jeho schopnosti regulovať hladinu glukózy v krvi.

 Leucín na chudnutie

 

Pracant a aktivátor v jednom

Určite sa vám naskytá otázka, ako táto aminokyselina pôsobí na zvýšenú syntézu svalových bielkovín. Vedeckými štúdiami však bolo dokázané, že leucín aktivuje hlavnú signálnu cestu anabolického procesu, ktorá je známa pod skratkou mTOR. Predstavte si túto signálnu cestu ako senzor v bunkách, ktoré sú citlivé práve na aminokyselinu leucín. MTOR je aktivovaná vtedy, ak je hladina adenozintrifosfátu (ATP) v tele vysoká, a platí tu teda logika opaku, ak je ATP v tele nízka, signálna cesta mTOR je zablokovaná. Signálna brána je dôležitým mechanizmom pre svalové zväčšenie. Zníženie koncentrácie leucínu je pre mTOR znakom, že nie je práve dostatok bielkovín k syntéze svalovej hmoty. 

 

Leucín v praxi

Vyššie uvedené fakty, ktoré sme vám doteraz predstavili, sú vedecké a možno trochu ťažšie pochopiteľné. V praxi to vyzerá oveľa jednoduchšie. Výskumy ukázali, že pridaním pár gramov leucínu k jedlu so stredným alebo vysokým obsahom bielkovín zvyšuje proteosyntézu – zlučovanie bielkovín u ľudí o 50 až 70 %. Celkový obrat bielkovín sa tak zvýšiť o viac než 500 %. Neodmysliteľnou súčasťou tohto procesu je však prítomnosť inzulínu, aby leucín mohol správne a efektívne pracovať. Zároveň, k najpriaznivejšiemu anabolickému pôsobeniu je nevyhnutná prítomnosť ďalších druhov aminokyselín.

 

leucín v praxi

 

Pár tipov na záver

Ak si leucín získal prostredníctvom všetkých týchto informácií vašu pozornosť, ponúkame vám pár tipov, ako ho efektívnejšie využiť. Ideálne je ho zaradiť ku každodennému jedlu s obsahom bielkovín, ktoré budú zároveň obsahovať aj porciu sacharidov pre lepšiu inzulínovú odozvu organizmu. Vďaka tomu zvýšite využiteľnosť prijatých živín a dosiahnete vyššiu proteosyntézu. Ak ste fanúšikom a aktívnym užívateľom BCAA aminokyselín, potom ich zapíjajte športovým nápojom, ktorý má vysoký obsah sacharidov, čím dosiahnete lepší efekt. Zvýšený obsah leucínu nájde svoje využitie v čase konzumácie potréningového nápoja.


Pevne veríme, že vám tento článok objasnil princíp, na ktorom leucín funguje. A čo vy? Užívate leucín? Ak sa vám článok páčil, budeme veľmi radi, keď ho podporíte zdieľaním. 

 

Zdroje: 

  • 1. Norton LE and Layman DK. Leucine regulates translation initiation of protein synthesis in skeletal muscle after exercise. J Nutr. 2006; 136(2):533S-537S.
  • 2. Bolster, D. R., Crozier, S. J., Kimball, S. R., & Jefferson, L. S. (2002) AMP-activated protein kinase suppresses protein synthesis in rat skeletal muscle through down-regulated mammalian target of rapamycin (mTOR) signaling. J. Biol. Chem. 277: 23977-23980.
  • 3. Rieu, Isabelle. Leucine supplementation improves muscle protein synthesis in elderly men independently of hyperaminoacidaemia. J. Physiol. 2006;575;305-15.