9 najlepších potravin na chudnutie

Chudnutie je komplexný proces a vzhľadom k tomu, že práve strava je jedným z najdôležitejších faktorov úspechu, je dobré vedieť, čo pri chudnutí jesť. Všeobecne sa hovorí, že strava tvorí až 70% úspechu pri chudnutí, no žiaľ aj pri priberaní.

 

Ak ste sa už skúšali riadiť rôznymi návodmi, tipmi, radami a kadečím ďalším v článkoch, no aj napriek tomu ste sa nedočkali požadovaného výsledku, buď ste robili niekde chybu, alebo ešte viac pravdepodobné je, že ste boli jednoducho oklamaný nezmyslami, ktoré sú najčastejšie zozbierané a obalené z prv logicky znejúcimi argumentmi. Najčastejšie v ženských magazínoch. Avšak, netreba veriť všetkému, o čom sa dočítate. Pravdou je, že zhadzovať telesnú hmotnosť môžete pri rôznej strave a rôznych časoch jedenia, pretože pre každého človeka platí niečo iné. Avšak, existujú  potraviny, ktoré podporujú priberanie alebo potraviny, ktoré podporujú chudnutie a pri nich by ste sa teda nemali obmedzovať.

 

Ako fungujú potraviny?

Ako sme vyššie spomínali, jestvujú potraviny a jedlá, ktoré priam komplikujú proces chudnutia. Tieto potraviny vo vašom tele vytvárajú vlastné trvalé chute, ktoré sú známe asi každému, kto si rád pri filme dá "len niečo na chrumkanie". Sú to hlavne spracované sacharidy, ako cereálie, dezerty, zemiakové lupienky, tyčinky, chleboviny, cestoviny a mnoho iných, ktoré sa radi zahrajú s vašim krvným cukrom, chuťovými centrami v mozgu a neskôr aj vašim šatníkom, keďže nohavice už nezapnete.

 

No existujú jedlá, ktoré fungujú práve naopak a sú nosičom obrovskému množstva nutričných hodnôt, ukrytých v malom množstve kalórii. Navyše vás aj zasýtia, hotová rozprávka, však? A to nie je všetko. Každá z týchto potravín pomáha stabilizovať hladinu cukru v krvi, čo znižuje pravdepodobnosť, že by ste sa ich nevedeli dojesť. Skúste zaradiť týchto desať potravín do svojho jedálnička a sledujte, že zázraky sa fakt dejú a kilá tuku z vás skutočne zliezajú! No dobre... aspoň tomu dopomôžu, pretože väčšina námahy ostáva stále len a len na vás.

 

Potraviny na chudnutie

 

1. Famózny grepfruit

Možno si niektorí z vás spomínajú na obdobie, keď bola preslávená a "in" práve grepfruitová diéta. Nebolo až taká zavádzajúca, pretože sa ukazuje, že povesť grepfruitu ako "spaľovača tukov" nie je výmysel nejakého anonymného bájkara. Práve naopak, v štúdii zo Scripps Clinic v La Jolla skúmali odborníci vplyv grepu na chudnutie a zistili, že zjedenie polovice grepu pred jedlom pomohlo znížiť hmotnosť skúmaných pacientov. Okrem toho, porovnávali aj efekt grepfruitových výťažkov v tabletách, grepového džúsu a živého grepu. Samozrejme, víťazom v tejto kategórií sa stál živý klasický grep, ktorý mal najväčší účinok.

 

Mechanizmus fungovania grepu ako prírodného spaľovača tukov zatiaľ nebol celkom objasnený, ale výsledky hovoria samé za seba. Jeho pridanou hodnotou je aj vysoký podiel látok, ktoré pomáhajú v boji s rakovinou (liminoidy a lykopém) a červený grep preukázateľne znižuje úroveň triglyceridov- tukov v krvi. A čo poteší aj tých, ktorí rátajú kalórie, polovica grepu ich má len 39!

 

Grep- najlepšie potraviny na chudnutie

 

2. Senzačné sardinky

Ako ste mohli očakávať, sardinky sú plné bielkovín, ktoré pomáhajú stabilizovať krvný cukor, zasýtia vás bez pocitu prejedenia sa a stimulujú metabolizmus. Málo? Ideme ďalej.

 

Sú úžasným zdrojom omega 3 mastných kyselín, ktoré vám nielenže zlepšia náladu, ale aj posilnia kardiovaskulárny systém. Dostatočná konzumácia sardiniek sa navyše okamžite odrazí na vašich vlasoch, koži a nechtoch, samozrejme len v pozitívnom slova zmysle.

 

Tých, ktorí nepatria práve k špecialistom v kuchyni, poteší zrejme správa, že sú skutočne nenáročné na prípravu. Okrem toho ich kúpite takmer kdekoľvek a sú najlacnejšie zo všetkých rýb. Plusom je tiež, že v potravinovom reťazci ležia pekne nízko, a preto aj obsahujú mimoriadne malé množstvo kontaminantov (ťažkých kovov).

 

Sardinky- najlepšie potraviny na chudnutie

 

3. Jedinečná tekvica

Keď sa povie tekvica, tak vám pravdepodobne ihneď napadne Helloween alebo Sviatok všetkých svätých, no odteraz budete myslieť aj na to, že práve tekvica patrí k najväčším pomocníkom chudnutia. Čistá konzervovaná tekvica obsahuje len 80 kalórii a až 16 gramov vlákniny, ktorej pozitívny vplyv na celkový zdravotný stav, ale aj reguláciu hmotnosti bol preukázaný už v desiatkach štúdií.

 

Navyše, tekvica patrí k najmenej náročným potravinám na prípravu. Môžete ju konzumovať na milión spôsobov, dochutiť zdravými sladidlami (stévia, xylitol, erytritol), poprášiť škoricou, a tak znížiť hladinu cukru v krvi alebo prihodiť pár orechov, ktoré sú zdravými tukmi, a tým z nej urobíte veľmi chutný a zdravý dezert.

 

Tekvica- najlepšie potraviny na chudnutie

 

4. Hovädzie mäso

V ženských časopisoch a magazínoch je hovädzie mäso priam tabu témou, doktor Bukovský vás varoval, že sa z neho priberá, Miro Veselí zas, že je z neho rakovina alebo sa tiež dozviete, že spôsobuje vojny a je rádioaktívne. Jasné. Názor si urobte radšej sami.

 

Budeme úprimní, mäso je ozaj vynikajúca potravina aj na chudnutie. Je ťažké odporučiť ktoré mäso je najvhodnejšie, pretože dnes už v každom komerčne chovanom živočíchovi nájdete antibiotiká, steroidy a hormóny. Istí si môžete byť len divo žijúcim hovädzím dobytkom, ktorý konzumuje len organickú trávu. Ak však investovať nemienite, nebojte sa ani mäsa z regálov obchodných reťazcov, pretože platí stará známa pravda: "akékoľvek mäso je v zásade lepšie ako žiadne".

 

Viete prečo? Všetky vysokobielkovinové diéty sa v štúdiách spájajú s chudnutím, pretože bielkoviny stimulujú metabolizmus, nasýtia vás a eliminujú túžbu prejedať sa. Vysokobielkovinové raňajky sú to najlepšie, čo môžete pre svoje telo a chudnutie urobiť. Áno, iste je to prudká zmena, ale skúste si namiesto sladkých, na oko zdravých, cereálií dať na raňajky stejk. Dobre vás nasýti, nebudete mať chuť na sladké, no zato budete mať dostatok energie.

 

Hovädzie mäso- najlepšie potraviny na chudnutie

 

5. Zázračné bobule a ešte zázračnejšie čučoriedky

Rovnako ako je mäso asi najkontroverznejšou témou v oblasti stravovania a chudnutia, sú bobule tou najistejšou témou odborníkov na výživu.

 

Na chudnutí sa podieľajú hneď niekoľkými spôsobmi. Majú málo kalórií, ale veľa živín, vlákniny, a čo je úplne najlepšie, majú absolútne nevýznamný vplyv na zvyšovanie hladiny krvného cukru.

 

Výskumy potvrdzujú, že všetky bobule, avšak najmä čučoriedky si zaslúžia titul "jedlo pre mozog", pretože ich konzumácia bráni pred demenciou. Zázračné bobule obsahujú pterostilbén, ktorý znižuje hladinu cholesterolu v krvi a ich antioxidačný potenciál je skutočne najvyšší zo všetkých ovocí. Dokonca ani Acai, ktorý má fakt dobrý marketing, sa nechytá. Ani z ďaleka.

 

Čučoriedky- najlepšie potraviny na chudnutie

 

6. Pravda o orechoch

To, že sa práve orechy nachádzajú v našej desiatke potravín na chudnutie, vás možno ani neprekvapí. A možno áno. Hlavne, keď ste sa aj vy dopočuli, že z orechov sa dokonca priberá a najviac ich môžete zjesť deväť za 2 a pol dňa a podobne. (?) Žiadne obavy, sú to len výplody fantázie nejakých šialených "odborníkov". Možno to bude znieť divne, ale videli ste už obéznu veveričku?

 

Pravda je taká, že orechy obsahujú naozaj veľa kalórií, a preto ich netreba jesť na kilá kvôli množstvu energie. No aj pri zvýšenej konzumácií preukázali štúdie, že majú pozitívny vplyv na zdravie srdca a ciev, na boj s demenciou, infarktom či cukrovkou.

 

Najnovšie dôkazy poukazujú na fakt, že zmierlivý prísun orechov v strave, nespôsobuje váhové prírastky. V jednej z najväčších epidemiologických štúdií na svete, Nurses Health Study, sa zistilo, že ľudia, ktorí jedia orechy častejšie než je priemer, boli chudší ako tí, ktorí jedli orechy menej. Tým čarovným množstvo je asi 150 gramov za týždeň, prípadne 30 až 45 gramov denne.

 

Orechy- najlepšie potraviny na chudnutie

7. Kel kučeravý

Kel je blízky príbuzný celebritám v oblasti zdravej zeleniny- brokolici, kapuste a podobne. Je bohatý na látky, ktoré bojujú s rakovinou (indoly) a na vitamín K, ktorý buduje kosti.

 

Obsahuje sulforafán, silnú živinu na detoxikovanie pečene od karcinogénov, ale aj iných toxínov. Rovnako ako sú čučoriedky najväčším antioxidantom z ovocia, je kel kučeravý najväčším antioxidantom zo všetkých zelenín a obsahuje až smiešne málo kalórií.

 

Kel kučeravý- najlepšie potraviny na chudnutie

 

8. Vajíčka so všetkým, čo k ním patrí

Práve vajíčka sú ukazovateľov toho, či iné potraviny obsahujú dostatok bielkovín. Najčastejšie sa vyjadruje podiel bielkovín v "nevajíčkových potravinách" práve v pomere na hmotnosť k vajciam, pretože patria k najrozšírenejším zdrojom proteínov na svete.

 

Podľa výskumov, vajíčka na raňajky pomáhajú bojovať s pocitom hladu a zároveň znižujú príjem kalórií po zvyšok dňa. Aj keď sa stále nájdu "odborníci" žijúci stále v osemdesiatych rokoch, ktorí tvrdia, že jesť treba len bielka, pravda je taká, že žĺtok je rovnako dobrý, pretože obsahuje množstvo prospešných látok, ako luteín a cholín. Aj to drobné množstvo tuku, ktoré sa v žĺtku nachádza prispieva k pocitu zasýtenia, preto sa ho nebojte. Neublíži vám, práve naopak, prospeje.

 

Vajíčka, vajcia- najlepšie potraviny na chudnutie

 

9. Fazuľa, cukor maj sa na pozore!

Vláknina je tajnou zbraňou v chudnutí, zaplní vás, spomalí vstrebávanie cukru do krvi a zabráni výkyvom v hladine inzulínu, čím vás ochráni pred chuťami na sladké a častým "mám na niečo chuť". Vláknina normalizuje pohyby čriev, udržiava ich zdravé a čisté, znižuje riziko cukrovky II. typu a pomáha pri chudnutí. O vláknine by sme dokázali hovoriť hodiny a ako môžete vidieť, niet jej čo vytknúť.

 

Neexistuje potravina na svete, ktorá by obsahovala toľko vlákniny ako fazuľa, presnejšie 12 až 17 gramov v jednej šálke (pre milovníkov československej pop music "šialke"). A čo je rovnako perfektné, v tej istej šálke nájdete aj 12 až 17 gramov bielkovín. Možno nie celkom s dokonale komplexným aminokyselinovým profilom, ale predsa len bielkovín.

 

Fazuľa je bohatá na antioxidanty, a ak ste sa už niekedy stretli so štúdiou "Modré zóny" (oblasti na planéte, kde sa ľudia dožívajú aj sto rokov v dobro zdraví), možno vás neprekvapí, že v strave dlho žijúcich národov nechýba fazuľa.

 

Fazuľa- najlepšie potraviny na chudnutie

 

Nie je to žiaden omyl a ani náhoda, že tie isté potraviny, ktoré pomáhajú regulácii hmotnosti, ponúkajú enormné množstvo zdravotných benefitov. Preto predtým, ako sa zameriate na to, čo nejesť, sa zamerajte na zoznam tých potravín, ktorých sa báť netreba. Práve naopak, mali by ste ich vyhľadávať.