4 veci, ktoré musíte vedieť o vitamíne D, kým nie je neskoro
V tomto chladnejšom období, keď je pomerne často zamračené, a v našom jedálničku nemáme morské ryby tak často, ako by sme mali mať.  Je preto veľmi pravdepodobné, že nám chýba vitamín D. Internet je túto dobu zaliaty epidémiou nedostatku vitamínu D, avšak právom. Podľa viacerých štúdii, trpí nedostatkom tohto vitamínu až 59% populácie, a 25% z toho má uroveň vitamínu D až priam extrémne nízku. Tieto skutočne nízke hodnoty sa spájajú s celým spektrom ochorení, akými sú napríklad rakovina, krivica, osteoporóza, cukrovka, kardiovaskulárne a autoimunitné ochorenia.
 

1. Nie je vitamín ako vitamín

V skutočnosti je jedným z najstarších prohormónov, čo znamená, že je vysoko účinnou látkou, ktorá ovplyvňuje mnohé životne dôležité pochody v ľudskom organizme. Vitamín D je súhrné označenie pre kalcioferoly, steroidné hormonálne prekurzory. Keďže  si ich telo vytvára viac menej samo, môžeme hovoriť skôr o hormóne ako o vitamíne. Tento vitamín však významne ovplyvňuje chod nášho metabolizmu a podmieňuje najmä funkcie vápnika a fosforu.

 

2. Doprajte si dostatok slnka

Základnou podmienkou tvorby vitamínu D je slnečné žiarenie. Ultrafialové lúče pôsobia na derivát cholesterolu a prostredníctvom chemickej reakcie spolu s kalciferlami a hormonálnymi prekurzormi  vzniká  vitamín D.

 

Znie to síce veľmi náročne, ale jediné, čo potrebujete vedieť je, že slnečné žiarenie má blahodárne účinky nie len na vaše psychické zdravie, ale taktiež na fyzické zdravie. Stačí minimálne 15 minút slnka denne a môžete sa vyvarovať chorobám ako sú rakovina, schizofrénia, svalová dystrofia, osteoporóza, curkovka či psoriáza.

 

Tento vitamín je nutný tiež pre zdravý rast kostí, ich kvalitu a pevnosť, preto ma významný vplyv na stav našich zubov a jeho nedostatok sa prejavuje krivicou, ktorá je ochorením detí, alebo u dospelých rednutím kostí. 

 

doprajte si dostatok slnka: zdroj vitamínu D

 

3.  Získate ho aj zo stravy

Ako sme už spomínali, slnečné žiarenie výrazne vplýva na tvorbu vitamínu D, a v tomto období sa nedočkáme slnka až v takej miere ako v lete. Slnko dokáže v lete pokryť až 80% dennej potreby, horšie je to v zime, avšak nezúfajme. Dôležité je slnko nahradiť potravinovými zdrojmi, v ktorých sa vitamín D či vitamín D3 nachádza, a to sú najmä vaječné žĺtka, mlieko alebo rybí tuk.

 

vaječné žĺtko zdroj vitamínu D

 

4. Výsledky výskumov sú šokujúce

Nedávna štúdia, ktorá prebiehala na kurčatách, mala určiť vplyv jednotlivých foriem vitamínu D. Kurčatá boli najprv rozdelené do troch skupín, prvá bola bez akéhokoľvek prísunu vitamínu D, druhá s prísunom D2 a tretia skupina s prísunom D3.  Výsledky dopadli šokujúco.

 

Prvá skupina bez prísunu akejkoľvek formy vitamínu D mala až 60% úmrtnosť, skupina s prísunom syntetického D2 dosiahla 50% úmrtnosť, a posledná skupina mala úmrtnosť nulovú

 

Vitamín D rozoznávame v dvoch formách:

vitamín D2, ktorý je odvodený z rastlín a v ľudskom tele sa netvorí;
vitamín D3, ktorý sa vyskytuje práve v rybacom tuku, žĺtku, v rybách, mlieku. Vzniká tiež v koži pôsobením UV žiarenia na kožu.

 

Výskum na kurčatách s vitamínom D

 

Čo k tomu dodať? Ak si chcete zachovať pevné a silné kosti či zdravý chrup, užívajte si dostatok slnka, nezabúdajte na prirodzené zdroje vitamínu D, alebo siahnite po vitamíne D vo forme výživovových doplnkov, vďaka ktorým sa uistíte, že zaplnia vaše vitamínové medzery. 

 

Ak sa vám článok páčil, podporte ho zdieľaním a pomôžete tak svojim menej znalým priateľom.