4 najčastejšie mýty o stravovaní

Názorov o úsudkov o zdravej strave, ktorá vám môže uškodiť (aký to paradox...) je ako húb po daždi. Dnes sa zameriame na najčastejšie 4 mýty, ktoré si trochu bližšie rozoberieme, a na základe toho ich buď potvrdíme alebo vyvrátime. Ste pripravený zmeniť svoj život? 

 

1. Nápoje s obsahom kofeínu spôsobujú dehydratáciu

Prvý mýtús, ktorý sme si vybrali je pitie kofeínových nápojov, akými sú čaj, káva či kolové nápoje. Podľa štúdií tieto nápoje konzumované v bežnom množstve nezvyšujú straty tekutín v organizme. Pri spotrebe kofeínu 250 mg za deň sa prejavujú jeho diuretické účinky, čo môže viesť k zvýšenej strate vody, a tým aj k deficitu vody.

 

Avšak, tento vplyv môže byť menej významný u pravidelných konzumentov kávy. Takže výsledkom je, že pri miernej spotrebe kofeínových nápojov môže voda z nich prispievať k zvýšenému objemu prijímaných tekutín. Odborné inštitúcie v Európskych krajinách odporúčajú príjem vody z nápojov pre „dospelých“ aspoň v množstve 1.2 l, čo je približne 4 až 6 pohárov, teda mimo vody získanej z potravín.

 

2. Nejedzte viac ako 3 vajcia týždenne!

Vajcia v akejkoľvek podobe sú veľmi sýtym a zdravým pokrmom, ktorý si vždy obohatíme o riadny kopec zeleniny. No je viac ako tri vajíčka týždenne smrteľná dávka cholesterolu? Vysoká hladina cholesterolu v krvi predstavuje významný rizikový faktor pre koronárne ochorenia nášho srdca. To viedlo k akýmsi domnienkam, že vaječný žĺtok, ktorý je bohatý na cholesterol (jedno vajce strednej veľkosti obsahuje 225 mg cholesterolu) nie je pre naše srdce vhodné.

 Nejedzte viac ako tri vajcia týždenne

 

Ľudský organizmus však sám produkuje okolo 75 % celkového cholesterolu v tele, a cholesterol prijímaný potravou má len veľmi nízky vplyv na jeho hladinu v krvi. Oveľa väčší vplyv na hladinu cholesterolu majú nasýtené tuky v potrave a práve vajcia obsahujú nasýtených tukov len malé množstvo. Preto väčšina odborných inštitúcií v Európe neobmedzuje konzumáciu vajec za predpokladu, že vajcia tvoria súčasť celkovej vyváženej stravy s nízkym obsahom nasýtených tukov.

 

3. Varením zeleniny a ovocia zničíte všetky užitočné látky

Toto tvrdenie sme určite už všetci počuli niekoľkokrát. Ale je skutočne pravdivé? Vitamín C a kyselina listová sú látky vo vode rozpustné a citlivé na oxidáciu, takže pri varení potravín, predovšetkým zeleniny, vo veľkom množstve vody dochádza k ich veľkým stratám. Tieto straty ďalších vitamínov a minerálov môžu byť minimalizované, ak sa zelenina nenakrája, je vkladaná do vriacej vody a po uvarený je ihneď podávaná, alebo ešte lepšie, ak sa varí v minimálnom množstve vody v mikrovlnej rúre.

 Varením zeleniny prichádzate o užitočné látky: mýtus

 

Z druhej strany, všetky dôležité zložky, akými sú vláknina, lykopen v paradajkých a ďalšie antioxidanty, sa uchovajú v zelenine a počas varenia sa zvyšuje ich dostupnosť. Dôkladné varenie zeleniny rovnako zvyšuje mikrobiologickú bezpečnosť potravín a ich chuť.

 

4. Časová výživa pomáha znižovať telesnú hmotnosť

Program časovej výživy, takzvaný chrono nutrition, bol vyvinutý odborníkmi na výživu a stravovanie vo Francúzsku v roku 1986. Riadili sa teóriou, že pre trávanie výživových makrozložiek, ako sú bielkoviny, tuk a sacharidy, existuje určité ideálne časové obdobie. Napríklad, potraviny obsahujúce bielkoviny, tuky a pomaly stráviteľné sacharidy je vhodné jesť na raňajky a potraviny prevažne bielkovinovej povahy k obedu. Tieto makroživiny požívané mimo uvedenú dobu nie sú našim telom využívané, a telo si ich ukladá vo forme tuku za zvyšovaním celkovej hmotnosti.

 

časové stravovanie chrono nutrition na chudnutie


Všetci máme určitý denný cyklus, akési biologické hodiny vo vzťahu k slnečnému svetlu a teplote, ktoré sa prejavujú v malých zmenách rôznych zložiek v tele, napríklad v hormónoch. Napriek tomu, kedykoľvek zjeme bielkoviny, tuky a sacharidy, naše telo zvýši tvorbu všetkých látok potrebných k ich tráveniu a využitiu. Straty hmotnosti dosiahnuté pri pokusnom overovaní tejto diéty sú ovplyvnené znížením energetického príjmu, ktorý je spôsobený obmedzením jednotlivých jedál na určité zložky.

 

 

Samozrejme, existuje ešte mnoho ďalších mýtov a neprávd o zdravej výžive, ktoré ešte stále nie sú stále potvrdené alebo vyvrátené vedeckými štúdiami. Avšak, stále je potrebné držať sa pravidla, že všetkého veľa škodí. Je dôležité všetko konzumovať s mierou, čo sa určite odzrkadlí aj na vašom zdraví. 

 

Poznáte nejaký mýtus, ktorý by ste chceli potvrdiť alebo vyvrátiť? Podeľte sa oň s nami v komentároch. Budeme radi, ak článok podporíte zdieľaním a poradíte tak svojim známym, ktorí sa možno aj vďaka vám prestanú obmedzovať v stravovaní.

 

Zdroj: vupp.cz