3 veci, ktoré musíte o proteínových tyčinkách vedieť

Patríte medzi ľudí, ktorí sú schopní jesť proteínové tyčinky aj každý deň? Alebo naopak neviete, ktorú si vybrať a radšej zostávate pri bežných tyčinkách, ako sú müsli tyčinky, orechová tyčinka zlepená medom alebo čokoládovou polevou? Či ste sa už nasli v jednej alebo druhej skupine, tak ihneď zadržte a niečo si o proteínových tyčinkách prečítajte

 

1. Prečo si vôbec kupovať proteínovú tyčinku?

Aj keď sa proteínová tyčinka v súčasnosti najčastejšie využíva vo fitness odbore, dnes je už považovaná za sladkosť, ktorá bežne spestruje náš jedálniček aj mimo pohybovej aktivity. A preto by bolo najideálnejšie, aby sme maškrtili bielkoviny, a nie obyčajné tuky či sacharidy, ktoré stretneme na každom kroku. Zaradenie proteínových tyčiniek do jedálnička má skutočne svoje výhody:

 

• Čiastočne dopĺňa vitamíny, minerály, antioxidanty a ďalšie živiny.
• Zvyšuje bielkoviny v jedálničku.
• Ak si nestíhamee pripraviť jedlo, vždy ju môžeme mať  po ruke a nezaberá veľa miesta.
• Vďaka bielkovinám dokáže dostatočne zasýtiť.
• Je to ideálna náhrada sladkostí alebo müsli tyčinky, kvôli ich vysokému obsahu cukru, tuku a nízkemu množstvu bielkovín.
• Kvalitné tyčinky sú lahodné a svojou konzistenciou pripomínajú nezdravé tyčinky, ako Mars či Deli, vďaka čomu nemáme pocit, že si niečo odopierame.

 

2. Ako si správne vybrať proteínové tyčinky?

Často sa stáva, že si chcete kúpiť nejakú proteínovú tyčinku, a v tom zmätku z nutričných hodnôt a zloženia, ktorému nerozumiete, si nakoniec radšej nekúpite nič. Trh nám ponúka nespočetné množstvo proteínových tyčiniek od rôznych výrobcov, ktoré sa od seba odlišujú mnohými parametrami. Preto sa budeme zmieňovať len o tých dôležitých informáciách, na ktoré by ste pri kúpe nemali zabúdať.

 

A) Zloženie

Ak si čítate zloženie na obale, prvými dôležitými informáciami by podľa platnej legislatívy mali byť ingrediencie s najvyšším podielom. Potom sú ingrediencie radené zostupne. Názov tyčinky nám už napovedá, že primárne by mala byť vyrobená z proteínu, a teda bielkovín, a preto aj na prvom mieste by mala byť jej hodnota, a nie sladidlo či poleva alebo obsah tuku.

 Ako si vybrať proteínovú tyčinku, zloženie proteinovej tyčinky

 

B) Kvalitné bielkoviny

V zložení tyčiniek sa môžu objaviť rôzne suroviny, v ktorých sa možno až natoľko nevyznáte, a nemusia byť ani správne. Na obaloch môžeme nájsť informácie napríklad o: mliečnom proteíne, izoláte sójových bielkovín, srvátkovom proteínovom koncetráte, kaseináte vápenatom, sušenej srvátke či hydrolyzáte želatíny a podobne.

 

Svoju pozornosť by ste mali zamerať na srvátkový hydrolyzát a izolát. Vyhnete sa tak lacnému a menej kvalitnému hydrolyzátu želatíny. Je dôležité, aby ste sa zamerali na označené druhy bielkovín, ktoré nie sú zaobalené vatou v názve, ako napríklad „sójová bielkovina“. Ide skrátka o to, že nevieme, či ide o koncetrát, izolát alebo hydrolyzát. Pokiaľ sa tým samotný výrobca nechce pochváliť, najskôr takáto tyčinka nebude obsahovať príliš kvalitné bielkoviny. Naopak, ak výrobca uvedie pôvod a kvalitu bielkoviny, ako napríklad hydrolyzovaný mliečny proteín- 90 % izolát, to už určite znie zaujímavejšie, a najmä vás to prijme k tomu, že kupujete naozaj kvalitný výrobok.

 

Energetická hodnota

Energia na 100 g

Nízka

Do 1600 kJ

Stredná

1600 -1800 kJ

vysoká

Nad 1800 kJ

 

C) Pomer bielkovín a sacharidov

Pomer týchto dvoch zložiek by mal spĺňať minimálne 1:1, a samozrejme, aj pri tomto pomere platí, čím vyšší pomer bielkovín tyčinka obsahuje, tým je pre naše telo vhodnejšia. Avšak množstvo sacharidov by rozhodne nemalo prevyšovať množstvo bielkovín o viac než 10 gramov (v 100 gramoch). Ak všetky tieto kritéria spĺňa, môžeme tušiť, že sa jedná o správnu a kvalitnú tyčinku.  

 

D) Tuky

Množstvo tuku na 100 g tyčinky určuje jej kvalitu. Na 100 gramov tyčinky by mal byť obsah tuku maximálne do 10 %. Akonáhle je jeho obsah vyšší, pozrite sa na zloženie, z čoho také enormné množstvo tuku je. Niekedy si naivne myslíme, že je to zo zdravých orieškov, no vo väčšine prípadov je zdrojom tuku čokoládová či jogurtová poleva alebo rastlinný tuk pridaný do tyčinky.

 

Okrem celkového obsahu tuku je taktiež dobré v zložení sledovať aj obsah stužených tukov, ktoré sú zdrojom rizikových transmastných kyselín. Tieto kyseliny vznikajú chemickým stužovaním oleja pri výrobe tukov.

 Ako si vybrať proteínovú tyčinku, zloženie proteinovej tyčinky

 

E) Sladidlá

Zdravá maškrta, ktorá má za úlohu posilniť a zasýtiť telo, môže byť aj zradná, a to kvôli obsahu sladidiel, ktorých je naozaj nespočetné množstvo. Aj v tomto prípade platí staré známe: čím menej, tým lepšie. Pri čítaní zloženia na zadnej strane obalu môžete nájsť aj: invertný cukorný sirup, karamelová pasta, sladené kondenzované mlieko, glukózový sirup, fruktózový sirup, karamelizovaný sirup, cukor, izomultóza, maltitol, sorbitol, xylitol, aspartam, a iné. 

 

Pokiaľ narazíte na izomaltózu, vyhrali ste! Zo všetkých spomínaných sacharidov sa jedná o pomaly sa štiepiace sacharidy s nižším glykemickým indexom. Bohužiaľ, najvyšší podiel často tvorí práve obyčajný glukózový sirup a fruktóza.

 

F) Prídavok vitamínov

Na prvý pohľad sa môže zdať, že tyčinka s obsahom vitamínov je pre vás tou najlepšou voľbou. V organizme to tak ale vždy nefunguje. Látka, ktorá nie je viazaná na vlákninu alebo iné živiny, ktoré sú potrebné k ich vstrebaniu, sa v našom tele nemusí vstrebávať. Preto by obsah týchto látok určite nemal rozhodovať o kúpe proteínovej tyčinky.

 Ako si vybrať proteínovú tyčinku, prídavok vitamínov

 

G) Cena= množstvo bielkovín

Vo všeobecnosti platí pravidlo, že čím je proteínová tyčinka drahšia, tým viac bielkovín na 100 g obsahuje. Samozrejme, nájdu sa aj výnimky, kedy nás výrobca klame a v domnienke, že si kupujeme drahú (a preto kvalitnú) tyčinku, si v skutočnosti kupujeme produkt s nízkym obsahom bielkovín, a tým pádom aj výrobok s nízkou kvalitou. Pokiaľ je cena tyčinky podozrivo nízka, väčšinou ju pustíte z rúk, akonáhle si prečítate jej zloženie.

 

H) Chuť a konzistencia

Chuť a konzistencia je taktiež jednou z dôležitých faktorov kvalitnej, výživnej a lahodnej proteínovej tyčinky. Ak vám chýbajú obľúbené nezdravé tyčinky plné cukru, niektoré proteínové tyčinky vám ich vedia dokonale nahradiť chuťou, a takmer identickou konzistenciou. Dlhodobí fajnšmekri už po prvom súste dokážu odhaliť kvalitu tyčinky, no väčšinou bývajú tyčinky presladené a ľahko prežúvateľné. To je znak toho, že obsah cukru je príliš vysoký. Preto opäť platí zlaté dobré pravidlo, čím je tyčinka pevnejšia a menej sladká, tým obsahuje pravdepodobne viac bielkovín.

 Ako si vybrať proteínovú tyčinku

 

 

3. Koľko tyčiniek môžeme zjesť počas dňa?

Proteínovou tyčinkou môžeme nahradiť takmer akékoľvek jedlo (v tom najhoršom prípade), no záleží hlavne na jej zložení. Podstatné je, aby sme takúto tyčinku nemaškrtili viac ako jeden krát do dňa. Jedna tyčinka bohato stačí kvôli množstvu jednoduchých sacharidov a obsahu transmastných kyselín, ktoré sú obsiahnuté v poleve. Vzhľadom k tomu, že polevu výrobcovia väčšinou neuvádzajú do zloženia, môžeme tak jednoducho kupovať mačku vo vreci a poškodiť si viac, než si myslíme. 

 

Ešte by sme radi podotkli, že niektorí výrobcovia uvádzajú, že je možné proteínovou tyčinkou nahradiť až 2 jedlá denne. V praxi by však musel mať človek obrovský fyzický výdaj, no ani napriek tomu by presiahol denné limity niektorých živín.

 

 Recept homemade proteínové tyčinky

 

Ak by sme chceli nájsť tyčinku, ktorá spĺňa všetky body, určite by sme na trhu s doplnkami výživy našli len pár vhodných adeptov. Ak ste však aj naďalej po prečítaní nutričných hodnôt stále zmätený, nezúfajte. Rovnako kvalitnú, zdravú a lahodnú delikatesu si dokážete veľmi jednoducho vyrobiť aj doma. Budete mať prehľad vo všetkých surovinách a môžete si ju zdokonaliť o kopec ovocia či orieškov bez akejkoľvek nezdravej polevy. Pre inšpiráciu si prečítajte článok: 3 šikovné recepty na proteínové tyčinky. Máte svoju obľúbenú proteínovú tyčinku, na ktorú nedáte dopustiť?