10 výhod, kvôli ktorým musíte robiť mŕtvy ťah

Mŕtvy ťah. Typická súčasť tvrdého tréningu, na ktorú nedá dopustiť ani David Robson, kulturista, osobný tréner a prispievateľ do fitness magazínov. Tvrdí: "Podľa mojich skúseností a výsledkov, ktorých som bol svedkom, správne vykonávaný mŕtvy ťah vybuduje bezkonkurenčnú svalovú hmotu, a zároveň posilní všetký svalové skupiny." Áno, mnohí považujú drep za kráľa v cvičení, pretože prispieva k zvýšeniu sily a veľkosti svalstva, no David si stojí za svojim názorom, že mŕtvy ťah vypracuje vrchnú a spodnú časť tela tak, ako žiaden iný pohyb. 

 

Mŕtvy ťah sa vykonáva jednoducho, uchopocením tyčky so závažiami a jej dvíhaním vyrovnanými lakťami, vystretým chrbtom a ohybom v kolenách tak, ako môžete vidieť vo videu:

 

 

 

Má však množstvo benefitov a výhod, o ktorých ste možno ani netušili. Pozrime sa teda spoločne na jeho tajomné plusy:

 

1. Mŕtvy ťah zlepšuje spaľovanie tuku

Alwyn Cosgrove, osobný tréner a autor mnohých fitness článkov, nedávno napísal o štúdií, v ktorej boli pozorovaní respondenti rozdelení do troch skupín: prvá skupina držala diétu, druhá mala diétu s kardiom a tretia skupina diétu, kardio a silový tréning. 

 mŕtvy ťah výhody

 

Skupina, ktorá bola v diéte schudla priemerne 6 kilogramov počas 12 týždňov. Kardio skupina zhodila menej ako 7 kilogramov (tréning mali trikrát do týždňa po dobu 50 minút). Tretia skupina schudla priemerne takmer 10 kilogramov (o 44% a 35% viac ako diétna a kardio skupina). Takže pomocou dvíhania závažia spálila tretia skupina viac tuku ako dietovaním alebo kombináciou kardio tréningu s diétou. Je očividné, že dvíhaním závažia spálite viac tuku ako vykonávaním týchto aktivít. 

 

2. Zlepšuje držanie tela

Mŕtvy ťah zvyšuje vašu silu a prispieva k stabilite telesného jadra, tvrdí Robson. Taktiež má za cieľ spevniť svaly a zlepšiť celkové držanie tela. Má pozitívny vplyv na chrbát, posilňuje ho a zabezpečuje jeho stabilitu.

 

3. Zapája viacero svalových skupín

Zapája viacero svalov, než akýkoľvek iný cvik, vrátane drepu. Vďaka nemu zapojíte všetky hlavné svalové skupiny. Ak by ste mali vykonať len jeden cvik, robte práve mŕtvy ťah. Ten pracuje s vašou spodnou a vrchnou časťou tela, vrátane precvičovania svalov na chrbte.

 Mŕtvy ťah a jeho benefity a výhody

 

4. Zvyšuje silu, ktorú využijete v reálnom živote

Ak vykonávate iné silové cvičenia, ako napríklad bench press, nerobíte nič z toho, čo robíte v reálnom živote. Predpokladáme, že si len tak neľahnete na chrbát a nedvíhate niečo do vzduchu, samozrejme, okrem vášho dvojročného syna počas "leteckého kurzu". Mŕtvy ťah naopak buduje svaly, ktoré potrebujete pri vykonávaní čohokoľvek, či už je to premiestňovanie nábytku, sťahovanie alebo vláčenie ťažkých nákupných tašiek.


5. Je 100% bezpečný

Mŕtvy ťah je jedným z najbezpečnejších cvikov, ktoré môžete vykonávať. Samozrejme, aj ten treba vykonávať správnou technikou. V priebehu cviku nie ste ale vystavený riziku zavalenia činkou. Ak sa však dostanete do problémov a nebudete vládať, činku, jednoducho, zhodíte. Aj keď tým spôsobíte rámus, sebe aspoň neublížite. Preto k tomuto cviku ani nepotrebujete sparring partnera. 

 

mŕtvy ťah výhody


6. Budete mať silnejší stisk

Mŕtve ťahy sú známe tým, že budujú obrovské množstvo sily, a to aj vo vašom stisku. Je to preto, že vaše prsty sú súčasťou procesu dvíhania ťažkých váh. Predlaktie musí pracovať neuveriteľne tvrdo, a ak budete postupovať dvíhaním ťažkej (ale správnej) váhy, vaša sila bude stúpať


Mŕtvy ťah a jeho benefity a výhody


7. Zvyšuje hladinu hormónov

Neľakajte sa. Nejde o hormóny, ktoré vás emocionálne vyvedú z miery a budú vami lomcovať hore dole. Tým že spravíte 8 až 10 opakovaní mŕtveho ťahu, môžete zvýšiť svoju hladinu testosterónu a taktiež hladinu rastového hormónu produkovaného vo vašom tele. Testosterón zvyšuje rast svalovej hmoty a napomáha pri svalových opravách, zatiaľ čo rastový hormón, ktorý je tvorený v hypofýze, podporuje hojenie tkanív, nárast svalovej hmoty a taktiež spaľovanie tukov.


8. Je jednoduchý a finančne nenáročný

Mnoho cvičení si vyžaduje množstvo predraženého vybavenia, doplnkov, športovej obuvi či oblečenia. No mŕtve ťahy také nie sú. Potrebujete tyčku a pár závaží (podľa toho koľko vládzete dvihnúť). Potom stačí dvihnúť, položiť a hotovo. 


9. Zlepší vašu kondíciu

Verte tomu, alebo nie, ale ak spravíte 10 opakovaní mŕtvych ťahov, zvýši sa vaša kardiovaskulárna kondícia. Dávajte si však pozor, po toľkých opakovaniach by ste si mali sadnúť.


10. Je prevenciou pred zraneniami

Mŕtvy ťah môže zabrániť zraneniam práve tým, že zvyšuje silu vašich svalov okolo kritických šliach a väzov. Podpora kĺbov so silnými svalmi má zásadný význam pri prevencii pred zraneniami, a to najmä pri hamstringoch a v dolnej časti chrbta.

 mŕtvy ťah výhody

 

Ak stále zvažujete či je mŕtvy ťah tým správnym cvikom pre vás, skúste si ho bez náročného a ťažkého závažia. Časom môžete pridávať závažia, s ktorými bude ruka v ruke pribúdať aj vaša sila.

 

Ak ste nežného pohlavia, istotne viete, že sa nemusíte báť masívnej maskularity, pre ktorú väčšina žien odmieta silové cviky. Vášmu telu tento cvik jednoznačne len prospeje, zdokonalíte si držanie tela a pomôžete aj svojej chrbtici. 

 

Robíte mŕtve ťahy? Podeľte sa o vaše skúsenosti s nami v komentároch. Ak sa vám článok páčil, podporte ho zdieľaním.